محمدحسن آل هاشم روز سه شنبه در جلسه شورای عشایری شهرستان اهر، اظهار داشت: هم اکنون در برخی از قشلاقات این شهرستان شاهد مشکلات و حتی محرومیت از خدمات متناسب روز هستیم که امیدواریم با همکاری مسئولان و دستگاه های اجرایی بتوانیم در آینده نزدیک شاهد این رفع مشکلات باشیم.
وی از تولید بیش از 35 درصد محصولات صنایع دستی توسط جامعه عشایری آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: ورنی به عنوان محصول منحصر به فرد شهرستان اهر، یکی از مهمترین و اقتصادی‌ترین صنایع دستی در درآمدزایی و معیشت جامعه عشایری منطقه به شمار می ‌رود که تلاش داریم تولید این محصول را گسترش داده و تقویت کنیم.
آل هاشم اضافه کرد: در حال حاضر عشایر آذربایجان ‌شرقی تنها 2 درصد جمعیت استان را تشکیل می ‌دهند اما بیش از 20 درصد پروتئین و گوشت مورد نیاز استان را تأمین کرده و سطحی بیش از یک میلیون هکتار از مراتع استان را در اختیار دارند.
وی جمعیت عشایر آذربایجان شرقی در دوره ییلاقی را 13 هزار و 297 خانوار معادل 70 هزار نفر و در دوره قشلاقی نیز هشت هزار و 797 خانوار معادل 43 هزار نفر در قالب دو ایل بزرگ ائل سون و قره داغ اعلام کرد.
آل هاشم با بیان اینکه عمده ترین شهرستان های عشایرنشین استان خداآفرین، کلیبر، اهر، میانه، چاراویماق، سراب و هریس است، گفت: عشایر آذربایجان شرقی که اکثریت آنها در مناطق عشایری قره داغ سکونت دارند افزون بر 1.5 میلیون واحد دامی را پرورش می دهند و از این طریق سالانه بیش از 80 هزار تن گوشت قرمز، 30 هزار تن شیر و 900 تن پشم تولید می کنند.
علی حسن زاده معاون فرماندار اهر نیز در این جلسه عشایر را مردمانی سخت کوش و فعال برشمرد و افزود: اصلی‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی جامعه عشایری و روستائیان هستند که نقش بزرگی در رونق اقتصادی کشور ایفا می کنند و بدون اغراق تولیدات عشایر و روستائیان در سر سفره تمامی مردم وجود دارد.
3038/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.