به گزارش ایرنا، عادل کاظمی روز یکشنبه در خصوص وضع تاسیسات مشترکان برق داخل مغازه‌های بازار سنتی تبریز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وضع تاسیسات مشترکان در داخل مغازه ها، نامناسب و غیر استاندارد است و ضرورت دارد شرکت های دارای صلاحیت، تاسیسات داخلی مغازه ها را بررسی و موارد غیر استاندارد و غیر ایمن را شناسایی کرده و صاحبان مغازه ها نسبت به اصلاح تاسیسات اقدام کنند تا از بروز حوادث اخیر مشابه آتش سوزی بازار تبریز پیشگیری شود.
وی ادامه داد: شرکت توزیع نیروی برق تبریز همچون گذشته آمادگی خود را به منظور برنامه ریزی برای تهیه طرحی جامع برای اصلاحات و ساماندهی تاسیسات برق در بازار و در قسمت های قبل از کنتور مشترکان، اعلام می دارد.
کاظمی با تاکید بر ضرورت اصلاح و ساماندهی تاسیسات داخل بازار افزود: برای تاسیسات قبل از کنتور و خارج از مغازه ها نیز با هماهنگی دستگاه های خدمات رسان دارای نقش مثل میراث فرهنگی، شهرداری، مسوولین شهر و استان برنامه ریزی شده و اقدامات با مرحله بندی و اولویت بندی انجام گیرد.
به گزارش ایرنا بر اساس اعلام فرماندار تبریز و بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط آتش‌نشانی و نظر کارشناسان دادگستری و اعلام کتبی آنان، اتصال برق دلیل آتش‌سوزی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز بود.
ساعت 22:15 دقیقه چهارشنبه 18 اردیبهشت امسال آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز به آتش نشانی اطلاع داده و پس از 5 ساعت خاموش شد.
بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود 5 هزار و 500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته‌بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در 25 شهریور 1354 با شماره ثبت 1097 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال 2010 نیز این مجموعه با شماره ثبت 1346 به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
گزارش های غیررسمی حاکی است که بر اثر وقوع آتش سوزی 300 میلیارد تومان به مالکان مغازه های سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخ تبریز خسارت وارد شده است.
اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز میزان اولیه خسارت بر معماری این اثر تاریخی را 20 میلیارد تومان برآورد کرده است.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.