به گزارش ایرنا، مهدی محمدزاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در چهارمین جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز، هنرمندانی از کشورهای تونس، لیبی، ساحل عاج،تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، تاتارستان، اوکراین، پاکستان، عراق، لبنان، فلسطین، اندونزی، هند و بوسنی و کشورهای حاشیه خلیج فارس شرکت می کنند که البته امکان دارد تعداد هنرمندان و کشورها در روزهای آینده تغییر کند.
وی با بیان اینکه این جشنواره زیر نظر سازمان همکاری اسلامی( OIC) برگزار می شود، تاکید کرد: این سازمان به غیر از فعالیت های سیاسی، از توسعه هنر و صنایع دستی جهان اسلام حمایت می کند.
محمدزاده اضافه کرد: سازمان همکاری اسلامی همچنین وظیفه انتخاب شهرها به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی را نیز بر عهده دارد و انتخاب تبریز به این عنوان در سال 2018 نتیجه آشنایی این سازمان با توانمندی های تبریز در طول برگزاری دوره های قبلی جشنواره خلاقیت و نوآوری بوده است.
وی ادامه داد: توسعه صنایع دستی به عهده مرکز تحقیقات هنر، فرهنگ و تاریخ جهان اسلام (ارسیکا)، گذاشته شده که مقر آن در استانبول قرار دارد.
وی با یادآوری اینکه دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه تخصصی اسلامی است که رشته های معماری، شهرسازی، سفال و فرش را آموزش می دهد، گفت: طی تفاهم نامه ای که بین دانشگاه و ارسیکا بسته شده است، هر 2 سال یکبار جشنواره خلاقیت و نوآوری در تبریز برگزار می شود و البته بیشتر نهادهای ملی و استانی در آن مشارکت فعال دارند .
معاون آموزشی، پژوهشی و فن آوری دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به اینکه این دوره جشنواره در چهار بخش مختلف تدارک دیده شده است، توضیح داد: به منظور آشنایی هر چه بیشتر و برقراری تعامل موثر بین هنرمندان و هنرجویان، بخش اول شامل کنگره سه روزه از 23 تا 25 خرداد است که پنج سخنران اصلی و 20 مقاله برای ارایه در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه بخش دوم جشنواره به نمایش آثار هنری جهان اسلام اختصاص دارد و از 25 تا 30 خرداد ماه خواهد بود، گفت: در این بخش هنرمندان و علاقمندان به هنر، فرهنگ و صنایع دستی می توانند با تنوع تکنیکی، رنگ، نقش، فرم و فولکلور مختلف کشورهای شرکت کننده در جشنواره آشنا شوند و هم چنین در صورت تمایل، آثار آنان نیز به فروش می رسد.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تاکید کرد: با هدف افزایش زمینه تعامل بیشتر بین هنرمندان کشورهای مختلف و دانشجویان 2 دانشجو به عنوان دستیار و کاراموز نیز در هر غرفه حضور دارند تا بتوانند تکنیک ها و شیوه ی کار این هنرمندان را یاد بگیرند.
وی در ادامه بخش رقابتی را بخش سوم جشنواره معرفی کرد و افرود: هنرمندان در این بخش یک اثر کامل و یک اثر ناقص را که ابتدا به داوران نشان داده اند، باید بتوانند اثر ناقص را در طول جشنواره به اتمام برسانند و بر اساس فعالیت های آنان در روز آخر جشنواره جایزه خلاقیت و نوآوری در هر رشته به سه هنرمند اعطا می شود.
وی افزود: مالکیت آثار برگزیده به دانشگاه تعلق می گیرد و این آثار به موزه در حال احداث هنرهای اسلامی معاصر منتقل می شود تا در آینده مجموعه ای غنی و ارزشمند از هنرهای اسلامی را در تبریز گردآوری شود.
محمدزاده همچنین در خصوص ترکیب هیئت داوران، بیان کرد: یک نفر از ایران، یک نفر از سازمان ارسیکا و سه نفر از استادان برجسته از کشورهای مختلف در هیئت داوری حضور دارند و با دقت نظر کامل به بررسی آثار می پردازند.
وی با اشاره به بخش چهارم جشنواره، گفت: در این بخش تولیدات علمی و و کتاب های منتشر شده جهان اسلام به نمایش گذاشته می شود و در پایان جشنواره این آثار به دانشگاه هنر اسلامی به منظور راه اندازی کتابخانه تخصصی، اهدا می شود و کارگاه های آموزشی نیز از بخش های جنبی این جشنواره است.
محمدزاده یادآور شد: جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز آورده اقتصادی و فرهنگی برای کشور دارد و می تواند نقش مهمی در معرفی تبریز به عنوان مقرر صنایع دستی جهان اسلام داشته باشد.
جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری از 23 تا 30 خرداد امسال در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می شود.
سومین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی سال 1396 با ارایه مقاله علمی، اجرای زنده صنایع دستی و نمایشگاه صنایع دستی در ۱۰ رشته و با شرکت بیش از ۳۰ کشور اسلامی برگزار شد.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.