رضا پاک نهاد، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان کنونی آواربرداری این مغازه ها به دلیل طی مراحل قانونی حادثه آتش سوزی این سرا انجام نمی شود .
وی از تحویل امانی مغازه های پاساژ صدرا به اصناف و کسبه آسیب دیده آتش سوزی سرای «ایکی قاپیلار» در روزهای آینده خبر داد و اظهار داشت: این مغازه ها تحت تملک شهرداری بوده و در مدت زمان مرمت و بازسازی مغازه های این سرا در اختیار خسارت دیده ها قرار می گیرد.
پاک نهاد، ادامه داد: این اقدام شهرداری برای ایجاد فرصت به کسبه و اصناف خسارت دیده و امکان ادامه کسب و کار آنان است.
به گزارش ایرنا، ساعت 22:15 دقیقه چهارشنبه 18 اردیبهشت امسال آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز به آتش نشانی اطلاع داده و پس از 5 ساعت خاموش شد.
بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود 5 هزار و 500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته‌بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در 25 شهریور 1354 با شماره ثبت 1097 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال 2010 نیز این مجموعه با شماره ثبت 1346 به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز میزان اولیه خسارت بر معماری این اثر تاریخی را 20 میلیارد تومان برآورد کرده است.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.