معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از آغاز آماده سازی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی استان برای اجرای طرح غربالگری فشارخون بالا در استان خبر داد. 
 دکتر حجت پورفتحی گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که پویش کنترل فشار خون بالا، اقدامی ملی بوده که توسط وزرات بهداشت در کشور آغاز شده است، اظهار کرد: کارهای اجرایی و تبلیغاتی این طرح از فروردین ماه امسال کلید خورده است و مرحله‌ی اجرایی آن نیز از 17 خرداد ماه سال جاری آغاز می‌شود. 
وی ادامه داد: با اجرای این طرح، فشار خون 40 میلیون نفر بالای 30 سال در کشور اندازه گیری می‌شود تا افراد دارای فشارخون بالا شناسایی شده و تحت درمان و مشاوره قرار بگیرند. 
 وی با بیان این‌که ما مکلف به ایجاد کلینیک‌های فشار خون بالا در تمامی بیمارستان‌های استان هستیم، گفت: بیماران شناسایی شده در سطح یک در کلینیک‌ها مورد درمان و ارزیابی قرار می‌گیرند. 
 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: متاسفانه براساس تحقیقات انجام یافته، سالانه 100 هزار نفر ایرانی از طریق فشار خون بالا دچار مرگ زود رس می‌شوند که با اجرای این طرح، افراد را شناسایی کرده و از مرگ زود رس جلوگیری می‌کنیم. 
 وی با اشاره به عمده عوامل ابتلا به فشار خون بالا، گفت: چند عامل اصلی برای مبتلا به فشار خون بالا در افراد وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها نحوه و نوع رژیم غذایی و مصرف بیش از حد نمک است، طبق آمار مصرف نمک در استان ما سه برابر میانگین کشوری است. 
 وی ادامه داد: بی تحرکی و ورزش نکردن و شیوه‌ی زندگی از عوامل موثر در ابتلا به فشار خون بالا در افراد است. 
 پورفتحی با بیان این‌که در مراکز بهداشتی استان حدود 200 هزار نفر مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شده است، گفت: در طرح ملی غربالگری فشارخون بالا، هدف غربالگری حدود سه میلیون نفر جمعیت استان است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.