محمدباقر هنربر روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه قرار بود امروز سازمان آتش نشانی تبریز علت این حادثه را اعلام کند، افزود: روز گذشته در جریان بررسی این موضوع، اطلاعات جدیدی به دست آمده است و برای اینکه استدلال و دلایل محکم و قانونی باشد، مکاتبه ای با رییس کل دادگستری استان انجام شد تا از طریق کارشناسان رسمی دادگستری موضوع بررسی و نظریه نهایی تا یکشنبه اعلام شود.
وی بدون اشاره به اطلاعات جدید به دست آمده درباره آتش سوزی سرای «ایکی قاپیلار» افزود: پس از اعلام علت حادثه، شهرداری آواربرداری را آغاز خواهد کرد و سپس مرمت مجموعه آسیب دیده توسط میراث فرهنگی انجام می شود.
ساعت 22:15 دقیقه چهارشنبه 18 اردیبهشت امسال آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز به آتش نشانی اعلام شد که پس از تلاش 5 ساعته نیروهای عملیاتی و امدادی خاموش شد.
بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود 5 هزار و 500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته‌بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در 25 شهریور 1354 با شماره ثبت 1097 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال 2010 نیز این مجموعه با شماره ثبت 1346 به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.