مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید به ضرورت فعال شدن کمیته استانی پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی در استان، گفت: افزایش تعامل، همکاری بین بخشی، تدوین برنامه‌ی راهبردی، بومی سازی فعالیت ها و تدوین سند پیشگیری از مصرف مشروبا الکلی در استان باید مورد توجه  جدی و عملی قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، بدرشکوهی در اولین جلسه کمیته استانی پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و مقابله با مصرف مشروبات الکلی، اظهار کرد: براساس سند ملی پیشگیری، مقابله درمان، کاهش آسیب و بازتوانی مصرف الکل، آیین نامه‌ای تدوین و وظایف سازمانی برای کمیته‌ی پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اهمیت مقابله با مصرف مشروبات الکلی در استان، گفت: بحث مبارزه با قاچاق،  تولید، نگهداری،توزیع، خرید و فروش، مصرف الکل و همچنین درمان اعتیاد به مصرف الکل و اقدام به مداخلات موثر آموزشی، فرهنگی و تبلیغی در آیین نامه سند ملی  جزء وظایف ذاتی این کمیته بیان شده است. لذا برای تحقق عملی این ماموریت خطیر باید گام های موثرتری برداریم.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید براین‌که متاسفانه روند مصرف مشروبات الکلی در سطح کلان، روند مناسبی را نشان نمی‌دهد، گفت: باید در چنین جلسات این موضوع را به طور مبسوط و مشروح مورد آسیب شناسی قرار داده تا راهکارهای منطقی و عملیاتی برای مقابله با آن ارائه کنیم .
وی با اشاره به نقش ارزنده رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در  ایجاد حساسیت مورد لزوم و تولید محتوای اثرگذار در امر پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی در سطح جامعه توام با نشان دادن آثار مخرب و ویرانگر آن، گفت: با بهره‌گیری صحیح از نهاد خانواده می‌توان برای مقابله جدی با این آسیب گام استوارتری برداشت.
شکوهی تاکید کرد: برای مقابله با مصرف مشروبات الکلی باید به موضوعاتی از جمله سیاست گذاری در استراتژی، برنامه ریزی در الویت ها، ایجاد هماهنگی در انجام ماموریت‌ها و نهایتا ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در این حوزه توجه کافی شود.
وی با بیان این‌که در بحث مبارزه با مصرف مشروبات الکلی نتوانسته‌ایم ظرفیت‌سازی کنیم، گفت: متاسفانه نتوانستیم در این موضوع هم راستا عمل کنیم و بیشتراقدامات به صورت جزیره‌ای در این حوزه انجام شده است که معتقدم حرکت هم راستا و هم افزایی تمامی دستگاه‌ها می‌تواند در حل این آسیب بسیار راهگشا باشد.
وی با بیان این‌که استفاده از ظرفیت سمن‌ها و گروه‌های مرجع، متخصصین و دانشگاهی برای مواجهه منطقی جهت پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی و در فرایند درمان اعتیاد به آن بایستی در اولویت کاری این کمیته قرار بگیرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی به هم افزایی تمامی دستگاه‌ها در راستای مبارزه با مصرف مشروبات الکلی در استان تاکید کرد و گفت: امیدوارم با اتخاذ تمهیدات عملی و همکاری تمامی دستگاه‌ها در این راستا نتایج مطلوبی کسب کنیم.
وی با بیان این‌که مطابق آیین نامه‌ی اجرایی سند ملی پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی، مسئولیت دبیرخانه‌ی اجرای این موضوع، برعهده‌ی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، گفت: مطابق کمیته ملی پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی، حدودا 20 دستگاه تعیین شده و ما متناظر آن موضوع را به دستگاه‌های مربوطه در سطح استان اعلام کردیم.
وی با بیان این‌که سند ملی پیشگیری، ماموریت تمامی دستگاه‌های اجرایی را در راستای مبارزه با مصرف مشروبات الکلی به خوبی مشخص کرده است، گفت: سندملی پیشگیری و آیین نامه‌ی مربوط به این موضوع مسئولیت خطیر دستگاه‌ها را به روشنی تبیین و ابلاغ کرده است.
شکوهی ضمن با اهمیت و ضروری دانستن تحقق عملی سند استانی پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی، بیان کرد: در بحث پیشگیری از آسیب‌های پنج گانه اجتماعی ما بیش از هر اقدامی نیاز به همراهی، هم افزایی و تعامل بیش از پیش دستگاه‌ها داریم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به انعقاد ده‌ها تفاهم نامه  در هشت محور اصلی و با بیش از ۳۰  عنوان برنامه اثرگذار، گفت: برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از طلاق، برگزاری برنامه‌های مشاوره‌ای با تاکید بر کودک همسری، خشونت خانگی،تاکید بر آسیب های ناشی از شبکه های مجازی،برگزاری کارگاه های آموزش اشتغالزایی، توانمند سازی روانی و اجتماعی جامعه هدف، توانمند سازی خانواده های مشمول کودکان کار، حمایت از برنامه های ارتقای وضعیت فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر توانمند سازی اقتصادی و اجتماعی در مناطق حاد بحرانی، استقرار دفاتر تسهیلگری در چهار نقطه مناطق حاشیه نشین کلان شهر تبریز، ارائه آموزش وتوانمند سازی سمن ها و ایجاد زمینه مشارکت بیش از پیش سازمان های مردم نهاد در عرصه عمومی، خصوصا اقدام به پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی با جامعه هدف حدودا ۵۰۰۰ نفر در دستور کار حوزه امور اجتماعی و فرهنگی استانداری  قرار گرفته است. 
وی ادامه داد:  مبادله تفاهم نامه با موسسات پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها، شرکت‌های مشاور و موسسات خیریه و تشکل‌های مردمی واجد شرایط مجموعا با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال در سطح استان در حال انجام است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.