میراحد حسینی روز شنبه با حضور در ایرنا مرکز تبریز با اشاره به فصل نهم قانون کار اظهار داشت: این فصل در رابطه با تشکلات کارگری است و طبق قانون کارگران می توانند انجمن صنفی یا شورای اسلامی کار و یا انجمن الامی در محل کار خود ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه ایجاد این تشکلات اختیاری است، افزود: با این حال اگر کارگران هر واحد تولیدی و خدماتی درخواست ایجاد هر کدام از تشکل ها را بدهد، اداره کار موظف به فراهم کردن مقدمات ایجاد این تشکل است.
حسینی ایجاد تشکل کارگری را منوط به درخواست حداقل 35 نفر از کارگران دانست و گفت: هم اکنون حدود 66 شورای اسلامی کار و 589 تشکل صنفی در استان فعال است که از این تعداد 90 تشکل کارفرمایی و بقیه کارگری است و از میانگین کشوری نیز بالاتر هستیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سطح آگاهی اجتماعی کارگران استان بالاست و علاقمند به ایجاد تشکل کارگری هستند تا از طریق مبادی قانونی مسایل را به گوش مسئولان برسانند، اظهار داشت: این کار علاوه بر اینکه به نفع سلامت و آرامش محیط کار و رونق تولید است، مانع ایجاد تنش بین کارگر و کارفرما نیز می شود.
وی تاکید کرد: خوشبختانه تنش کارگری در آذربایجان شرقی وجود ندارد و برای حل و فصل مشکلات از روش های قانونی برای دفاع از حق و حقوقشان استفاده می شود.
حسینی اضافه کرد: 33 هیات تشخیص و 22 هیات حل اختلاف در استان وجود دارد که 360 نفر برای حل و فصل اختلافات کارگری تلاش می کنند.
وی ادامه داد: اگر سه یا چهار مورد تنش کارگری در استان وجود داشته مربوط به واگذاری هایی است که قبل از دولت تدبیر و امید در استان انجام گرفته است.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: 5 هزار تعاونی در استان وجود دارد که از این تعداد 4 هزار و 200 تعاونی فعال می باشد و کمیته رسیدگی به تعاونی های مشکل دار نیز در استان فعال است.
حسینی افزود: از مجموع حدود چهار میلیون نفر جمعیت استان یک میلیون و 350 هزار نفر جزو جمعیت فعال هستند که یک میلیون و 200 نفر از آنها در بخش های مختلف شاغل هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی ادامه داد: از این تعداد بیش از 800 هزار نفر تابع قانون کار هستند و بر اساس آمار بیمه تامین اجتماعی 680 هزار بیمه شده اجباری و اصلی هستند.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.