خلیل ساعی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه بابیان اینکه کار بزرگی در سطح ملی با مشارکت تمام دستگاه‌ها و نهادهای دخیل در برنامه‌های احیای دریاچه انجام‌شده است، گفت: با پیگیری برنامه‌های ستاد احیا شاهد بازگشت زندگی به دریاچه هستیم.
وی افزود: با توجه به بارش‌های اخیر و اقدامات ستاد احیا، تراز دریاچه ارومیه در تاریخ 20 اردیبهشت به یک هزار و 271 متر و 83 سانتی‌متر رسید که در مقایسه با سال گذشته 1.05 سانتی‌متر افزایش‌یافته است.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی اضافه کرد: روز گذشته وسعت دریاچه 3 هزار و 186.36 کیلومترمربع بود که نسبت به روز مشابه سال گذشته 863 کیلومترمربع و نسبت به ابتدای مهرماه سال گذشته ( ابتدای سال آبی جاری ) یک هزار و 463 کیلومترمربع افزایش یافته شده است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش حجم آب دریاچه و پیشروی حجم آب علاوه بر احیای دریاچه تأثیر بسیار بالایی در جامعه داشته و سبب افزایش امید و نشاط مردم داشته به‌طوری‌که در روزهای اخیر شاهد حضور مردم در کنار دریاچه و اظهار خوشحالی جوامع محلی از وضعیت دریاچه هستیم.
به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از سال 1344 تا سال 1372 در حد فاصل یکهزار و 274 متر تا یکهزار و 278 متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال 1393 کاهش متوسط سالانه 40 سانتی متر و در مجموع 8 متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان ‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
به واسطه بارش های مناسب سال آبی جاری امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهدا برنامه ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه ( 1272 متر ) بیشتر شده است.
دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌های آبی در شمالغرب ایران است که 550 گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک آن شناسایی شده و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌‌های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است.
این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال 1346 به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.
دریاچه ارومیه در سال 1354 به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال 1356 از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت 51 هزار و 876 کیلومترمربع یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور است.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.