سرهنگ محمد اسکندری روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز صدور فرمان مقام رهبری مبنی بر ایجاد بسیج سازندگی در سال 1379، اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مهمترین نیازهای مردم رفع مشکلات محله ای آنها در مناطق مختلف شهرها و مساجد تاثیرگذارترین و بزرگترین ظرفیت موجود در این زمینه است که باید از این پتانسیل بسیار وسیع و قوی به بهترین شکل ممکن بهره برداری شود.
وی افزود: اقدامات و امکانات لازم برای بسترسازی این رویکرد جدید در مساجد محلات توسط بسیج سازندگی آذربایجان شرقی فراهم شده است تا این مکان های مقدس نقش محوری در رفع مشکلات مردمی در قالب گروه های جهادی بر عهده بگیرند.
اسکندری اضافه کرد: در این زمینه برنامه ریزی برای راه اندازی تعداد 2 هزار گروه جهادی در مساجد آذربایجان شرقی به انجام رسیده است تا شعار «هر مسجد به مثابه یک خانه محروم» را عملی کنیم.
وی با اشاره به فعالیت 450 گروه جهادی شناسنامه دار در آذربایجان شرقی، گفت: از این تعداد گروه جهادی، 144 گروه در سال گذشته فعال و سال گذشته به استعداد 100 هزار و 347 نفر - ساعت به مناطق مختلف برای محرومیت زدایی اعزام شدند.
اسکندری ادامه داد: بر همین اساس طی پارسال 267 تیم مجهز پزشکی و درمانی نیز در قالب گروه های جهادی به مناطق محروم آذربایجان شرقی اعزام شدند و خدمات رایگان پزشکی به محرومان جامعه ارایه کردند.
وی، کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی، اجرای طرح های بهداشتی و درمانی، ترویج اقتصاد روستایی، ارایه تسهیلات برای کارآفرینان روستایی، اشتغال زایی، جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها، کمک به رونق دامداری و دامپروری، حمایت از ایجاد و تجهیز واحدهای زودبازده و کوچک کشاورزی، زراعی و گلخانه ای را از اقدامات بسیج سازندگی با هدف توسعه و آبادانی روستاها اعلام کرد.
اسکندری با اشاره به فعالیت های مختلف بسیج سازندگی در قالب گروه های جهادی، کاهش هزینه های دولت در اجرای طرح های عمرانی و خدماتی در مناطق روستایی و محروم را مزیت مهم و اصلی این مجموعه دانست و افزود: چابکی، تخصص و تعهد از جمله ویژگی های بارز این گروه هاست که در بسیاری از حوزه ها کمک حال دولت و دستگاه های اجرایی بوده و در این مسیر آماده هرگونه تعامل و همکاری هستند.
وی فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی را یکی از کارنامه های مطلوب بسیج سازندگی آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: سال گذشته تعداد 319 واحد کوچک با تسهیلات ارزان قیمت به میزان 32 میلیارد و 642 میلیون ریال با اشتغالزایی 510 نفر توسط این نهاد به انجام رسید.
اسکندری، کمک به فعالان تابلوفرش شهر سردرود را یکی از نمونه های موفق ورود جهاد سازندگی آذربایجان شرقی به موضوع اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: این حوزه جزو حوزه هایی است که نتایج بسیار درخشانی داشته و برگشت سرمایه برای فعالان این بخش سریع بوده است.
وی، خشکبار، فرآوری لبنیات، اسانس گیری، زعفران و زنبورداری را از دیگر حوزه های موفقیت آمیز اقتصاد مقاومتی توسط بسیج سازندگی آذربایجان شرقی بیان کرد.
اسکندری با اشاره به اهداف اصلی تشکیل بسیج سازندگی، تحقق رهنمودهای مقام رهبری مبنی بر بسیج کردن جوانان کشور برای سازندگی، تعامل با ادارات و سازمان های دولتی برای تسریع در اجرای پروژه های محرومیت زدایی و خدمات رسانی به مناطق محروم، ایجاد روحیه خلاقیت و مسئولیت پذیری در بین جوانان، استمرار ارزش های بسیج و ایجاد روحیه جهادی و انتقال آن به میادین کار، تلاش و سازندگی را از جمله این اهداف برشمرد.
اسکندری، کوتاه مدت و زودبازده بودن، فراگیری، گستردگی، عدم پیچیدگی تخصصی، عمومی بودن و عام المنفعه بودن را از ویژگی اصلی طرح های اجرایی توسط بسیج سازندگی بیان و اضافه کرد: طرح هایی که بر همین مبنا توسط بسیج سازندگی اجرا می شود آثار اجتماعی بسیار موثر و قابل توجهی در مناطق محروم دارد که تحقق مشارکت عملی و نهادینه شدن فرهنگ مشارکت در عمران و آبادانی از جمله آنها است.
رییس سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا، تقویت روحیه اعتماد به نفس در بین جوانان، ایجاد روحیه جهادی، ایجاد محیط سالم برای گذراندن اوقات فراغت جوانان، توجه به جنبه های آموزشی و ارایه آموزش های تخصصی را از دیگر آثار اجتماعی طرح های بسیج سازندگی بیان کرد.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.