مجتبی جلیل زاده شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از سدعلویان مراغه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارندگی های مناسب ماه های اخیر، حجم ورودی سدهای بزرگ استان به بیش از 363 میلون مترمکعب رسیده است.
وی ادامه داد: هم اکنون نیز حجم آب پشت 10 سد بزرگ آذربایجان شرقی 408 میلیون مترمکعب است که در زمان مشابه سال گذشته 345 میلیون مترمکعب بود.
جلیل زاده با اشاره به کنترل سیلاب ها در استان گفت: سدها به عنوان تاسیسات مدیریت سیلاب با برنامه ریزی های مناسب و مدون عمل کرده و برای این منظور بخشی از حجم آنها برای کنترل سیلاب ها، خالی نگه داشته می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح رهاسازی آب پشت سدهای استان برای تامین آب و احیای دریاچه ارومیه افزود: برای این منظور امسال 40 میلیون مترمکعب آب از طریق دو سد قلعه چای و سدعلویان رهاسازی شده و می شود.
وی ادامه داد: در این راستا، 20 میلیون مترمکعب از آب موجود پشت سد علویان و 20 میلیون مترمکعب از سد قلعه چاری به سوی دریاچه ارومیه سرازیر می شود.
وی اضافه کرد: رهاسازی این میزان آب خارج از تعهدات ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده لیکن با توجه به نزولات جوی مناسبی که امسال به وقوقع پیوسته، این حرکت در جهت احیای این دریاچه انجام می شود.
وی با اشاره به وضعیت تراز آبی دریاچه ارومیه گفت: هم اکنون حدود چهار میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب در این دریاچه وجود دارد و تراز آبی آن به بیش از یک هزار و 271 سانتی متر رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 75 سانتی متر و نسبت به اول مهر سال گذشته 123 سانتی متر افزایش یافته است.
شجاعی فر مدیر سد علویان مراغه نیز گفت: هم اکنون ذخیره آبی پشت سد علیوان به 51.5 میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در سال گذشته 36.5 میلیون مترمکعب بود و امسال حدود هشت متر مکعب بر ثانیه آب از دریچه این سد رهاسازی می شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.