به گزارش ایرنا، بارش برف در آذربایجان شرقی که از جمعه قبل آغاز شد و تا روز گذشته ادامه داشت، مشکلات زیادی برای مردم استان به ویژه در شهرستان های محرومی مانند ورزقان، چاراویماق و هشترود ایجاد کرد.
بدیهی است که مشکل بارش برف سنگین در آذربایجان شرقی برای روستاییان به دلیل مسدود شدن راه دسترسی به آنها مضاعف بود.
بارش برف باعث تعطیلی مدارس شهرستان ورزقان، بخش مهربان شهرستان سراب، هریس و چاراویماق شد.
در این میان، ارتفاع برف در ورزقان در بعضی جاها تا 6 متر رسید و تلاش 12 ساعته راهداران برای باز کردن راه های روستایی در این شهرستان تنها به باز شدن 11 کیلومتر راه منتهی شد.
بارش برف همچنین راه 60 روستا را در تنها در شهرستان ورزقان مسدود کرد که تا دیروز هنوز راه هفت روستا همچنان مسدود بود.
بارش برف و سرمای هوا همچنین موجب خسارت 205 میلیارد تومانی به محصولات باغی و زراعی آذربایجان شرقی شد.
جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی که همزمان با شروع بارش ها نسبت به امکان سرمازدگی محصولات کشاورزی به کشاورزان هشدار داده بود، از آنان خواست برای به حداقل رساندن خساران به اقداماتی از قبیل روشن کردن آتش در باغات، آبیاری قطره ای دست بزنند.
بارش برف همچنین موجب افت دما به زیر صفر و وقوع یخبندان در مناطق مختلف آذربایجان شرقی شد.

**بازگشایی راه ارتباطی 20 روستای آذربایجان شرقی ادامه دارد
مسئول هماهنگی برف روبی راه های آذربایجان شرقی گفت: تلاش راهداران برای بازگشایی راه ارتباطی 20 روستای استان که در اثر بارش برف و کولاک بسته شده بود، ادامه دارد.
بازگشایی راه ارتباطی 20 روستای آذربایجان شرقی ادامه دارد
غلامرضا رسول زاده در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این روستاها در مناطق کوهستانی شهرستان های ورزقان، اهر، کلیبر و چاراویماق قرار دارند، افزود: تلاش می شود راه ارتباطی این روستاها نیز تا پایان امروز بازگشایی شود.
وی اظهار داشت: هم اکنون راه های ارتباطی اصلی و فرعی استان و آزاد راه تبریز - زنجان باز بوده و رفت و آمد در آن ها با رعایت احتیاط برای جلوگیری از لغزندگی خودروها در جریان است.
مسئول هماهنگی برف روبی راه های آذربایجان شرقی گفت: همزمان با بارش برف 50 گروه از عوامل راهداری با استفاده از انواع ماشین آلات سبک و سنگین اقدام به برف روبی، نمک پاشی و تیغ زنی راه های استان کردند.

**برف 205 میلیارد تومان به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی خسارت زد
در همین حال سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به بارش برف در 2 روز گذشته، برآورد اولیه خسارت این بارش در بخش کشاورزی استان را حدود 205 میلیارد تومان اعلام کرد.
علی رخ افروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود 18 هزار هکتار از اراضی و باغ های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی بر اثر بارش برف خسارت دیده است.
وی افزود: برف بهاری بیشتر به باغ های میوه های دانه دار مثل زردآلو، آلو، گیلاس، آلبالو و سیب در بیشتر شهرستان های استان از جمله مرند، اهر، کلیبر، شبستر، آذرشهر و اسکو خسارت وارد کرد.
رخ افروز همچنین با اشاره به میزان خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال گذشته، گفت: 127 میلیارد تومان میزان خسارت های وارد شده به این بخش در سال گذشته بوده است.

** هشدار جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی درباره خسارات سرمای دیررس
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در عین حال از تولیدکنندگان محصولات زراعی و باغی خواست توصیه های کشاورزی را به منظور کاهش خسارات ناشی از سرمای دیررس بهاره جدی بگیرند.
رخ افروز اظهار داشت: احتمال افزایش سرمازدگی محصولات کشاورزی با ورود سامانه بارشی جدید به کشور و افت دما از روز گذشته در برخی مناطق کوهپایه‌ای وجود دارد.
وی تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها ، در باغات، مزارع و مناطق کوهپایه‌ای محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین را از جمله راهکارهای به حداقل رساندن خسارت سرمای دیررس بهاره در آذربایجان شرقی برشمرد.
وی از آماده سازی وسایل مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و اطراف مزارع نظیر بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش - ایجاد پوشش پلاستیکی روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر و خودداری از هرس درختان را از جمله توصیه های دیگر کشاورزی برای جلوگیری از خسارت سرما ذکر کرد.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: برداشت محصولات آماده برداشت نظیر سبزی‌جات و صیفی‌جات و انتقال به مکان‌های امن و انبارهای استاندارد، استفاده از ریز مغذی‌ها، خودداری از انجام عملیات شخم و پاکنی باغات، آبیاری به موقع مزارع و باغات و محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما از دیگر توصیه های کارشناسان کشاورزی در زمان سرمای دیررس است.
کشاورزی آذربایجان شرقی پیش از این در اثر سیل ناشی از باران سال نو نیز حدود 168 میلیارد تومان خسارت دید.
به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با سهم 23 درصدی در اشتغال، سهم 12 درصدی در صادرات غیرنفتی و 15 درصدی در ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی استان، وابسته به آب و خاک و تاثیر پذیر از حوادث طبیعی بوده و هر ساله به علت سرمای زودرس بهاره خسارت قابل توجهی به مزارع و باغات استان وارد می شد.
آذربایجان شرقی از جمعه گذشته با ورود سامانه جوی جدید شاهد بارش برف در مناطق مختلف این استان است.
براساس اعلام اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی سامانه بارشی از امروز و فردا به تدریج از استان خارج می شود.
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.