به گزارش ایرنا، مصطفی مولوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این میزان اعتبار حدود 13 هزار و 340 میلیارد ریال از سوی دولت و حدود 13 هزار میلیارد ریال نیز از سوی شهرداری برای قطار شهری تبریز هزینه شده است.
وی یادآوری کرد: رزش واقعی و به روز شده کل اعتبار هزینه شده برای قطار شهری تبریز حدود 73 هزار و 680 میلیارد ریال است.
مولوی، بودجه سال جاری قطار شهری تبریز را حدود 4 هزار و 180 میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: از این میزان اعتبار حدود 2 هزار و 800 میلیارد ریال از سوی شهرداری، یک هزار و 200 میلیارد ریال از سوی دولت و 180 میلیارد ریال از منابع جاری سازمان قطار شهری هزینه می شود.
وی گفت: امسال با صرف این اعتبارها خط یک قطار شهری به بهره برداری می رسد، حفاری تونل خط 2 ادامه می یابد و تلاش می شود عملیات حفاری خط 3 شروع و مطالعات خط 4 تکمیل شود.
مدیرعامل قطار شهری تبریز اظهار داشت: تاکنون 11 ایستگاه خط یک به بهره برداری رسیده و 7 ایستگاه نیز آماده بهره برداری است.
مولوی با بیان اینکه ادامه حفاری از اولویت های خط 2 قطار شهری تبریز است، افزود: هم اکنون حفاری این خط با استفاده از 2 دستگاه TBM در حال انجام بوده و تاکنون 5 هزار و 250 متر از این خط حفاری شده است.
وی با اشاره به اینکه با ادامه این روند تا پایان سال 99 مرحله اول خط 2 قطار شهری تبریز ریل گذاری می شود، یادآوری کرد: در خط 3 با تغییر کریدور این خط طول مسیر از 15 کیلومتر به 7.5 کیلومتر رسیده و 30 هزار میلیارد ریال به نفع مردم این شهر شده است.
مدیرعامل قطار شهری تبریز گفت: مطالعات خط 4 نیز از سوی مشاور در دست اقدام است.
مولوی، ادامه داد: 35 درصد از سیستم مترو از ناوگان تا تجهیزات آن به خارج وابسته بوده و این امر موجب شده تا اعمال تحریم ها بر روند اجرای این طرح و هزینه های آن تاثیر بسزایی بگذارد.
وی گفت: احیای مسیر قونقا از راه‌ آهن با استفاده از روش مگنت به جای برق از دیگر طرح های این سازمان است که هزینه آن برای ۱۵ کیلومتر معادل 3 هزار و 500 میلیارد ریال بوده و این سیستم هم اکنون در استرالیا و چین استفاده می شود.
مولوی، احیای میدان « کهن» در مرکز تبریز را از دیگر اولویت های این سازمان اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به قدمت حدود یک هزار ساله این مجموعه تلاش می شود ایستگاه 12 قطار شهری که «محققی» نامگذاری شده در راستای ارج گذاری به داشته های فرهنگی و میراثی تبریز به میدان کهن تغییر نام یابد.
سازمان قطار شهری تبریز در سال 79 تاسیس و مطالعات امکان سنجی خطوط آن در اواخر سال 80 آغاز شد.
عملیات اجرایی قطار شهری تبریز در خط یک در سال 81 آغاز شد و از سال 85 سایر خطوط درون شهری تبریز و خط حومه ای تبریز - سهند نیز به مسیر ان اضافه شد.
خطوط قطار شهری تبریز شامل 4 مسیر به طول 70 کیلومتر و 70 ایستگاه و یک خط برون شهری تبریز - سهند به طول 20 کیلومتر است.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.