علی رخ افروز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: احتمال افزایش سرمازدگی محصولات کشاورزی با ورود سامانه بارشی جدید به کشور و افت دما از روز گذشته در برخی مناطق کوهپایه‌ای وجود دارد.
وی تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها ، در باغات، مزارع و مناطق کوهپایه‌ای محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین را از جمله راهکارهای به حداقل رساندن خسارت سرمای دیررس بهاره در آذربایجان شرقی برشمرد.
وی از آماده سازی وسایل مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و اطراف مزارع نظیر بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش - ایجاد پوشش پلاستیکی روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر و خودداری از هرس درختان را از جمله توصیه های دیگر کشاورزی برای جلوگیری از خسارت سرما ذکر کرد.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: برداشت محصولات آماده برداشت نظیر سبزی‌جات و صیفی‌جات و انتقال به مکان‌های امن و انبارهای استاندارد، استفاده از ریز مغذی‌ها، خودداری از انجام عملیات شخم و پاکنی باغات، آبیاری به موقع مزارع و باغات و محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما از دیگر توصیه های کارشناسان کشاورزی در زمان سرمای دیررس است.
آذربایجان شرقی از جمعه گذشته با ورود سامانه جوی جدید شاهد بارش برف در مناطق مختلف این استان است.
بارش برف موجب مسدود شدن راه دسترسی دهها روستا و خسارت ناشی از سرمای دیررس محصولات باغی و زراعی در این استان شده که هنوز رقم آن در دوره جدید استخراج و اعلام نشده است.
کشاورزی آذربایجان شرقی پیش از این در اثر سیل ناشی از باران سال نو نیز حدود 168 میلیارد تومان خسارت دید.
به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با سهم 23 درصدی در اشتغال، سهم 12 درصدی در صادرات غیرنفتی و 15 درصدی در ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی استان، وابسته به آب و خاک و تاثیر پذیر از حوادث طبیعی بوده و هر ساله به علت سرمای زودرس بهاره خسارت قابل توجهی به مزارع و باغات استان وارد می شد.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، در این خطه یک میلیون و 101 هزار هکتار اراضی زراعی و حدود 100 هزار هکتار باغ و قلمستان وجود دارد و سالانه افزون بر چهار میلیون تن محصول کشاورزی در آن تولید می شود؛ آذربایجان شرقی حدود 4 درصد مجموع محصول کشاورزی ایران را تولید می کند و در رتبه نهم کشوری از این نظر قرار دارد.
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.