دریا اورس روز یکشنبه در دیدار با رییس دانشگاه تبریز با اشاره به توانایی‌های تولید علم و فناوری در بین دانشگاه‌های ترکیه و ایران گفت: دانشگاه‌‍‌های دو کشور در تولید علم در منطقه و جهان در جایگاه مناسبی قرار دارند و با افزایش همکارهای دانشگاهی می توان از این ظرفیت به نفع دو کشور استفاده کرد.
وی اعلام کرد: دانشگاه‌های ترکیه آماده هر گونه همکاری با دانشگاه های کشور ایران از جمله با دانشگاه تبریز هستند و این همکاری می تواند در زمینه تبادل استاد، دانشجو، برگزاری همایش و اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک باشد.
وی خاطر نشان کرد: دو کشور ایران و ترکیه دستاوردهای زیادی در زمینه های مختلف از جمله علوم اجتماعی و فنی در سال‌های اخیر داشته‌اند و باید از این ظرفیت ها برای شکوفاهی هرچه بیشتر بهره برد.
وی اظهارداشت: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و در راس آنها شهر تبریز به خاطر همسایگی و نزدیکی و به خصوص به دلیل وجود مشترکات تاریخی و فرهنگی همیشه مورد توجه و علاقه ملت ترکیه بوده است.
رئیس دانشگاه تبریز با تشریح برخی ظرفیت‌های این دانشگاه در حوزه‌های مختلف اعلام کرد: دانشگاه تبریز در سال 1326 با تاسیس دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر با داشتن 21 دانشکده، چندین دانشکده اقماری، پردیس بین المللی، 10 پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، 300 آزمایشگاه، 800 نفر عضو هیات علمی و بیش از 20 هزار دانشجو از دانشگاه‌های بین المللی، سطح یک و برتر کشور است.
میررضا مجیدی توسعه همکاری‌های بین المللی و قرار گرفتن در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا را از جمله راهبردهای کلان این دانشگاه برشمرد و یادآوری کرد: دانشگاه تبریز جزو دانشگاه‌هایی است که در اتحادیه‌های بزرگ بین المللی از جمله اتحادیه دانشگاه های جهان (IAU)، اتحادیه دانشگاه های بین المللی (IUC) و اتحادیه دانشگاه های منطقه قفقاز(KUNIB) حضوری فعال دارد.
وی گفت: این دانشگاه در زمان حاضر نیز در عرصه‌های جهانی بسیار فعال بوده و هم اکنون با 160 دانشگاه از کشوهای مختلف دنیا قرارداد و تفاهم نامه همکاری دارد که از این تعداد نزدیک 60 دانشگاه از کشور جمهوری ترکیه است.
رئیس دانشگاه تبریز اعلام کرد: دانشگاه تبریز آماده هر گونه توسعه همکاری علمی و آموزشی با دیگر دانشگاه‌های جهان به ویژه با کشورهای همسایه است.
وی با بیان اینکه کشور ایران و ترکیه به خاطر داشتن تاریخ، تمدن و فرهنگ دارای اشترکات زیادی هستند، اضافه کرد: امروزه پایدارترین ارتباطات و همکاری‌های مشترک در بین کشورها و ملت‌ها؛ ارتباطات علمی و دانشگاهی است و دو کشور دوست و همسایه به خاطر مشترکات فراوان می توانند همکاری‌های خوب و نزدیکی داشته باشند.
وی گفت: هم اکنون دشمنان دو ملت با شیوه‌های مختلف نمی خواهند همکاری‌های بین دو کشور ادامه داشته باشد؛ از این رو دیپلماسی علمی بهترین گزینه برای افزایش همکاری‌های مشترک است.
در این نشست جمعی از اعضای کارگروه توسعه همکاری های بین المللی در حوزه قفقاز و ترکیه دانشگاه تبریز؛ توسعه همکاری دانشگاهی بین دو کشور از جمله در زمینه های تسهیل در تبادل استاد، دانشجو، فرصت مطالعاتی، استفاده از منابع علمی، برگزاری دوره های مشترک، همایش، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک، تقویت دیپلماسی علمی و فرهنگی، احیای اشترکات تاریخی و فرهنگی مشترک و استفاده از منابع فرهنگی کشور ترکیه را خواستار شدند.
سفیر ترکیه امروز در جریان سفر خود به تبریز استاندار آذربایجان شرقی دیدار و نشستی با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز داشت.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.