به گزارش ایرنا، «دریا اورس» روز یکشنبه در دیدار با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز افزود: تحریم ایران نه تنها روابط بین ایران و ترکیه را بلکه تمامی روابط اقتصادی و مناسبات جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.
وی یادآوری کرد: در سال های گذشته رقم بالایی در تجارت و مبادلات ایران و ترکیه هدف گذاری شده بود و در سه چهار سال قبل تجارت 2 کشور به رقم های بسیار بالایی رسید که اعمال تحریم ها از سوی آمریکا علیه ایران و همراه شدن برخی کشورها اروپایی با آن بر این روند تاثیر منفی گذاشت.
سفیر ترکیه در تهران گفت: نوسانات ارزی حاصل از تحریم ها که با دخالت برخی کشورها و اقتصادهای بانکی در یک کشور ایجاد می شود، ضررهای بزرگی وارد می کند.
اورس ادامه داد: اگر اقتصاد یک کشور شکننده باشد آسیب خواهد دید و اگر مقاوم باشد ایستادگی کرده و دوباره به مسیر اصلی خود برمی گردد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بسیار قوی است، یادآوری کرد: تجار ایران و ترک می توانند با ارایه راه حل های مناسب و همکاری با همدیگر از این روزهای سخت عبور کنند و 2 ملت همسایه و همجوار که مشترکات آن ها از اختلافات آن ها زیاد است، می توانند در این راستا به هم کمک کنند.
سفیر ترکیه در تهران گفت: در چارچوب حسن نیت و اراده سیاسی بالایی که بین روسای جمهوری ایران و ترکیه وجود دارد می توان مشکلات اقتصادی را حل و فصل کرد.
اورس با بیان اینکه در حل این مشکلات، تجار در ردیف اول قرار دارند، افزود: تجار در جریان مسائل و مشکلات قرار داشته و با آن دست و پنجه نرم می کنند و می توانند راهکارهای رفع این مشکلات را ارایه دهند.
وی با اشاره به آمادگی خود برای انتقال مشکلات تجار ایران و ترک به طرف های ایرانی و ترکیه ای اظهار داشت: تجار با مشکلات مختلفی در زمینه تجارت، بانکداری، حمل و نقل، لجستیک، تعرفه های گمرگی دسته و پنجه نرم می کنند و سفارت ترکیه در تهران آماده است در حد توان خود برای برقراری ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تجار با همدیگر و همکاری بین آن ها گام بردارد.
سفیر ترکیه در تهران گفت: اتاق های بازرگانی در حل و فصل مشکلات تجار ایران و ترک خیلی تاثیرگذار بوده و می توانند نقش زیادی ایفا کند و باید با ارایه راه ها و نگرش های جدید، انتقال این مشکلات به وزارتخانه های مربوط و پیگیری های لازم آن ها را برطرف کرد.
اورس با اشاره به اینکه در ترکیه برای حل و فصل مشکلات و گسترش مناسبات حسن نیت عالی وجود دارد، افزود: هر تهدیدی فرصت بوده و باید به صورت برد برد به نفع 2 کشور از این فرصت ها استفاده کرد.
وی با اشاره به ارتباطات قوی 2 کشور حتی در شرایط بد اقتصادی گفت: مراوده و تعامل تجار ایران و ترک به نفع هر 2 کشور بوده و هر 2 طرف حسن نیت و اراده خوبی در این راه دارند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در این جلسه گفت: حجم مبادلات ایران و ترکیه پس از اعمال تحریم ها و اعلام ممنوعیت ورود حدود 400 کالا به ایران از سوی آمریکا بسیار کم شده است.
یونس ژائله، با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر جدید از سوی تجار 2 کشور برای شرایط جدید، افزود: از جمله این راهکارها ایجاد زمینه برای جایگزینی مسیر ترکیه جهت تجارت کالاهایی است که ایران با کشورهای دیگر انجام می دهد و شکر، گوشت و نهاده های کشاورزی از جمله آنهاست.
وی با اشاره به کسری تجاری و بازرگانی حاصل از تحریم ها در 2 کشور ایران و ترکیه اظهار داشت: بهترین کار برای جبران این کسری، تامین کالاهای مورد نیاز هر 2 کشور از همدیگر است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به حجم تجارت بیش از 10 میلیارد دلاری ایران در بخش دارو و غذا، گفت: ایران می تواند نیازهای خود را از طریق ترکیه تامین کند و با این کار به رفع کسری تجاری این کشور کمک کند.
ژائله ادامه داد: در این برهه نیاز است تا ترکیه برخی کالاها مانند فرآورده های پتروشیمی را بجای خرید از دیگر کشورها مانند عربستان از ایران خرید کند تا سهم ایران در تجارت خارجی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه تجارت منطقه در حال بسته شدن است، یادآوری کرد: برقراری رابطه بیشتر بین تجار ایران و ترکیه و توسعه دروازه مراوادات 2 کشور در این برهه ضروری بوده و تجار ایرانی می توانند از بنادر ترکیه مانند ترابوزون و خط آهن این کشور برای افزایش تجارت منطقه استفاده کنند.
در این جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، روابط اقتصادی بانکی، ترانزیت کالا، تعرفه های گمرکی، ورود دلالان و واسطه ها به فضای مالی ایران و ترکیه و عدم شناخت مردم ترکیه از پتانسیل های گردشگری و تولیدات ایران به ویژه تبریز را از جمله مشکلات موجود در تجارت ایران و ترکیه اعلام کرده و خواستار رفع این مشکلات و ایجاد کانال ویژه مالی بین 2 کشور شدند.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.