علی جلیلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باتوجه به حادثه ساز بودن این جاده و وارد آمدن خسارات بسیار مالی و جانی به مردم منطقه، بهسازی این مسیر مطالبه اساسی مردم است.
وی ادامه داد: از مجموع 55 کیلومتر جاده مراغه - هشترود که در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی مراغه قرار دارد، 35 کیلومتر به بازسازی و روکش آسفالت نیاز دارد.
جلیلی اضافه کرد: برای این منظور و با رایزنی های انجام شده، تاکنون هشت میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات داخلی وزارت راه و شهرسازی برای روکش آسفالت این محور تخصیص یافته است.
وی گفت: با تخصیص این اعتبار، پیمانکار طرح نیز انتخاب و تجهیز کارگاه انجام شده و با مساعد شدن وضعیت جوی، عملیات اجرایی روکش آسفالت این محور انجام می شود.
وی با تاکید بر عدم کافی بودن اعتبار تخصیصی برای روکش آسفالت جاده مراغه - هشترود افزود: برای تخصیص اعتبار کافی و لازم برای روکش کامل و بهسازی آسفالت این جاده حادثه ساز، رایزنی با وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است.
نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به وضعیت فعلی طرح ملی آزادراه مراغه - هشترود گفت: با صدور مجوز اداری مشارکت بانک سپه در اجرای این طرح در سال گذشته، بخش مهمی از مشکلات پیش روی این طرح بزرگ منطقه ای برداشته شده است.
جلیلی افزود: براساس تفاهم انجام شده و تعهد بانک سپه مبنی بر تخصیص 50 میلیارد تومان برای این طرح به عنوان مشارکت در آن، 25 میلیارد تومان از آن تاکنون برای تسریع در عملیات اجرایی در قطعات مختلف تزریق شده و بقیه آن نیز به زودی تخصیص می یابد.
وی ادامه داد: قطعه سوم این آزادراه به طول 19 کیلومتر با 52 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام بوده و براساس پیش بینی های انجام شده پیشرفت این قطعه تا پایان سال به بیش از 70 درصد خواهد رسید.
وی اضافه کرد: هم اکنون تمامی اراضی این قطعه تملک شده و طی روزهای آینده و تا پایان سال نیز 10 کیلومتر از این قطعه آسفالت ریزی می شود.
جلیلی گفت: قطعه دوم این طرح نیز به طول 26 کیلومتر و با 47 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بوده که تاکنون چهار کیلومتر از آن نیز آسفالت ریزی شده و با مساعد شدن وضعیت جوی، 9 کیلومتر دیگر از این قطعه آسفالت ریزی خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد: با آسفالت ریزی بخشی از قطعات این آزادراه، تردد در این مسیر جریان یافته و بخش مهمی از مشکلات ترافیکی در این مسیر حادثه ساز مرتفع خواهد شد.
وی اضافه کرد: بخش الف قطعه اول با 15 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست اما بخش ب قطعه اول با 10 درصد، قطعه چهار با 12 و قطعه پنجم با 12 درصد پیشرفت راکد مانده است.
وی افزود: با تزریق و تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح، روند اجرایی آزادراه تسریع شده و از رکود فعلی خارج خواهد شد.
آزاد راه مراغه - هشترود با 92 کیلومتر، 32 دهنه پل بزرگتر از هشت متر و 104 دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض 28.6 متر، سرعت رفت و آمد متوسط 120 کیلومتر در ساعت در دست ساخت است.
عملیات این طرح شامل 14 میلیون و 600 هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، 6 میلیون و 700 هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، 750 متر مکعب زیرساخت و 750 هزار تن آسفالت ریزی است.
با اجرای آزاد راه مراغه - هشترود، مسافت 101 کیلومتری بین دو شهر 9 کیلومتر کوتاه تر می شود و در طول بهره برداری 20 ساله این آزاد راه، حدود 123 میلیون لیتر بنزین و 294 میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت 50 دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.
جاده فعلی مراغه – هشترود به طول 101 کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از دو شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.