به گزارش ایرنا، گیاهان معطر و لذیذ دامنه های سهند هر ساله از سوی روستاییان دامنه این کوه دست چین شده و در بازارچه های محلی مراغه و شهرستان های اطراف برای فروش عرضه می شوند.
این گیاهان علاوه بر عطر و رایحه دلپذیرشان، زینت بخش غذاهای محلی این خطه از ایران بوده و همه ساله مشتریان و علاقه مندان به این گیاهان دارویی و خوراکی با حضور در دامنه های سهند یا با خرید از بازارهای محلی، از فواید آنها بهره مند می شوند.
کهلیک اوتی (کاکوتی) گیاهی با طبع گرم برای تقویت معده و بیماری های اعصاب و رماتیسم، شیرین بیان به عنوان درمان کننده زخم معده و سرطان معده، اوشقون (ریواس) برای تنظیم قند، چربی و فشارخون و رفع التهبات پوستی و بیماری های روده و معده و درمان اسهال از جمله گیاهان دارویی این منطقه است.
توکلیجه (چای کوهی) ضد افسردگی و آرامبخش و موثر برای درمان بیماری های مفصلی و رماتیسمی و کبد، خوجا باشی(خار مریم) برای رفع علایم هپاتیت، سیروز و حالات التهابی کبد، اروانا گلی(اسطوخودوس) برای آرامبخشی و رفع گرفتگی عروق و بید مشک آرامبخش و درمانگر بیماری های گوارشی از دیگر گیاهان دارویی این خطه هستند.
در سال های اخیر نیز عرقیات و مشتقات حاصل از این گیاهان توسط کارگاه های کوچک خانگی و کارخانه های تولیدی داروئی در فروشگاه های کوچک و بزرگ کشور به فروش می رسد.
گیاهان خوراکی دامنه های سهند و حاشیه شهر مراغه نیز با خواص درمانی زینت بخش و حلاوت بخش سفره های پربرکت مردمان این خطه است.
قار ترسی، کنگر، گزنه، ریواس، قاز ‌یاغی، شینگ، سورولو، گل ‌آقا، بزگوش و پونه کوهی، داغ مرزه سی، شوربا تره سی، اولیک، یونجه، بولاغ اوتی، آغجه باش، مرزن جوش، خارشتر، یمنیک و ده ها گیاه خوراکی دیگر یکی از اجزا تشکیل دهنده غذاهای سنتی این دیار است.
این ارمغان های طبیعت در ماه های ابتدایی سال تا پایان تابستان در بازارهای مختلف مراغه عرضه شده و مردم منطقه و مهمانان و گردشگران به عنوان خوراکی در تهیه غذاهای سنتی از آنها استفاده می کنند.
این گیاهان با خاصیت ‌های درمانی فراوان در بهار به صورت تازه‌ خو‌ری برای تهیه انواع آش، آبگوشت مخصوص، خورشت، کوکو و غذاهای محلی استفاده می‌‌ شود.
آش سورولو، آبگوشت تره کوهی، کوکوهای سبزی و خورشت کنگر از جمله غذاهای سنتی و چای کاکوتی(کهلیک اوتی) و چای کوهی (توکلیجه) نیز از آشامیدنی ها و دم نوش های تهیه شده از این نوع گیاهان از سوی مردم منطقه است.
این گیاهان مرتعی و خوش خوراک در این موقع سال به صورت تازه خوری مصرف و در دیگر فصول سال به صورت خشک شده یا به صورت فریز و یخ زده مورد استفاده مردم منطقه قرار می ‌گیرد.
با فرارسیدن فصل برداشت گیاهان داروئی، بازار عرضه این محصولات خوش عطر در نقاط مختلف شهر مراغه به عنوان مهم ترین مرکز عرضه این گیاهان در خطه آذربایجان، رونقی چشمگیر یافته و شاهد حضور مسافران و گردشگران بهاری در مراکز عرضه این محصولات طبیعت بکر این خطه هستیم.
به همین منظور بهار هر سال بازارچه ‌هایی در نقاط مختلف و پرتردد شهر و میادین میوه و تره بار مراغه دایر و تا پایان تابستان فعالیت می ‌کنند.
به گزارش ایرنا، از یک هزار گونه گیاهی شناخته شده در مراتع سهند در شهرستان مراغه، 50 گونه آن خوراکی بوده و بیش از 400 نوع آن خاصیت داروئی و درمانی دارد.
این شهرستان هم اکنون با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری جنوب غربی آذربایجان شرقی، در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته و از شمال به تبریز، از شرق به هشترود، از جنوب به میاندوآب و از غرب به دریاچه ارومیه محدود است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.