بارش‌های اخیر با اینکه سیل‌های ویرانگری را در جای جای کشور در پی داشته است، اما موجب بالا آمدن آب تالاب بین المللی "قوریگل" شده و این امر رونق زیست محیطی این تالاب را به ارمغان آورده است. تا باری دیگر شاهد رقص انوار طلایی خورشید صبحگاهی و عصرگاهی بر روی امواج نیلگون این تالاب باشیم.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایحان شرقی، تالاب '"قوریگل"  که با داشتن مساحت بیش از 200 هکتار، از انواع گونه های جانوری و گیاهی میزبانی می‌کند، 42 سال قبل در "کنوانسیون رامسر" به ثبت رسید و 23 سال پیش نیز "منطقه شکار ممنوع" اعلام شد.

قوری‌گل به معنی تالاب خشک در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد و درمجاورت روستای یوسف آباد قرار گرفته‌است

بر اساس اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی تراز آبی تالاب قوری گول ۳۴ سانتی متر نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته و به میزان ۱۰ هکتار به وسعت آبگیری تالاب افزوده شده است.

سیدعلی موسوی - فرماندار بستان آباد در بازدید از آخرین وضعیت تالاب قوری گل گفت: ارتفاع آب تالاب نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته بالا آمده است.

وی افزود: هم اکنون این تالاب یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب دارد، این در حالی است که قوریگل تا پایان آبگیری سال گذشته خود یک میلیون و ۵۰۰ مترمکعب آب داشت.

فرماندار بستان آباد با اشاره به اینکه هم اکنون آب ورودی این تالاب ۲۰۰ لیتر در ثانیه است، میزان آب تالاب قوریگل را در پایان سال آبگیری آن دو میلیون مترمکعب پیش بینی کرد.


محمدرضا فقهی فرهمند - رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بستان آباد - در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه پرآب شدن تالاب قوریگل موجب تقویت زیستی موجودات این تالاب شده است، افزود: بازگشت اردک‌های سرسفید و پرندگان دیگر از جمله چنگر و حواصیل سفید به این تالاب، زودتر از موعد مرسوم سال‌های گذشته بود و تابحال 92 گونه از پرندگان گوناگون در این تالاب شناسایی شده است.
 
وی  با اشاره به اینکه سطح و تراز آب تالاب در وضعیت مناسب است، افزود: میزان آب موجود حال حاضر این تالاب در ۱۰ سال اخیر بی سابقه است.
گفتنی است؛ خشکی و پسروی آب تالاب قوریگل، طی سال‌های اخیر موجب به هم زدن تعادل زیستی گونه های مختلف جانوری، و تهدیدی جدی بر محیط زیست این منطقه شده بود که واکنش فعالان محیط زیست و رسانه‌های مختلف را در پی داشت که با آبگیری زودتر از موعد، بخشی از آب آن تامین شد.
گزارش از، بابک جودتی، خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.