به گزارش ایرنا، عبور رودخانه های « آجی چای» و «مهران‌ رود» یا «میدان‌ چای» از تبریز، این شهر را به منطقه ای سیل خیز تبدیل کرده، چنانچه سوابق تاریخی نشان می دهد که این رودخانه ها بارها طغیان کرده و خسارت ها و خرابی های زیادی به بار آورده است‌.
با توجه به وجود گسل های زلزله در تبریز، زمین لرزه های بزرگ و ویرانگری در طول تاریخ در این شهر روی داده، به طوری که در اثر بروز زلزله های شدید بارها این شهر با خاک یکسان شده و دوباره ساخته شده است.
زلزله و خطر جاری شدن سیل در تبریز مسئولان و متولیان امر را بر آن داشت تا روز یکشنبه در یک صد و هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی این شهر به موضوع مقابله با بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه بپردازند.
ناصر جهانسری، رییس انجمن پدافند غیرعامل شمالغرب، در این جلسه با اشاره به نبود متولی مشخص برای مواجهه با بحران ها به ویژه سیل و زلزله، گفت: در مجموعه پدافند غیرعامل برای مواجهه با تهدیدهای طبیعی برنامه ای وجود نداشت.
مدیرکل سابق مدیریت بحران آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با قدردانی از مجموعه شورای اسلامی و شهرداری تبریز برای لایروبی مسیل ها برای مقابله با خطر ناشی از سیل، گفت: علاوه بر خطر سیل، موضوع زلزله نیز بسیار مهم است و باید برای مواجهه با آن برنامه ریزی انجام شود.
خلیل ساعی با تاکید بر اینکه زلزله مهمترین معضل استان به شمار می رود، افزود: خانه های ساخته شده در عینالی بر روی گسل تبریز ساخته شده و خطر زلزله آن ها را تهدید می کند.
آخوندزاده، مسئول رودخانه ها و سواحل آب منطقه ای، نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه بستن روی مسیل ها اقدام نادرستی است، گفت: در نتیجه تلاش مدیریت شهری این استان در بین استان های کشور از معدود مناطقی بود که با بحران سیل مواجه نشد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه اتفاق های گلستان و آق قلا در اثر اشتباهات فردی روی داد، گفت: وضعیت تبریز با آق قلا متفاوت است چرا که در تبریز و در منطقه بهشتی بارش باران باعث تخریب 3 خانه شده است.
فریدون بابایی اقدم با اشاره به اینکه توانایی اسکان 3 خانواده در تبریز وجود ندارد، افزود:
اصلی ترین مخاطره در این شهر زلزله است و با توجه به مناسب نبودن وضعیت مناطق حاشیه نشینی تبریز باید بیش از 90 درصد تلاش مسئولان معطوف به این پدیده شود.
وی با بیان اینکه در کشور چیزی بنام مدیریت بحران وجود ندارد، اظهار داشت: باید برنامه ریزی های مناسب برای مدیریت بحران انجام شود و در برگزاری مانور مدیریت بحران در تبریز زلزله در محوریت قرار گیرد.
حسن‌پور، مدیر بحران آب منطقه‌ای، نیز در این جلسه به نبود نقشه های احتمال آب گرفتگی مناطق تبریز اشاره کرد.
شهردار تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه در این شهر تعدادی از مسیل ها پر شده و به معبر تبدیل شده است، گفت: فعالیت های شهرداری تبریز در سال 97 بیشتر در زیر زمین بوده و در سال گذشته 7 کانال احداث کرده که آن ها در گذشته تبدیل به معبر شده بود.
ایرج شهین باهر با اشاره به اینکه تبریز نیازمند سدهای جذبی است، افزود: با توجه به آسفالت خیابان‌ ها و پشت بام خانه ‌ها جایی برای جذب آب‌ ها وجود ندارد و در زمان بارش باران، آب‌ ها در سطح خیابان ها روان می‌شود.
وی با انتقاد از اینکه اطراف این شهر پر از نخاله است، یادآوری کرد: شهرداری برای کمک به جذب آب از سال گذشته در احداث خیابان‌ها از سنگ فرش استفاده می‌کند.
شهین باهر با تاکید بر آزاد سازی بسترهای رودخانه‌ها، اظهار داشت: در بیشتر بسترها ساخت ‌و سازهای غیرمجاز انجام شده و آن ها در زمان بارش مستمر باران موجب ایجاد سیل می شود.
عضو شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: این شهر 4 مشکل اساسی دارد که شامل حاشیه نشینی، کمبود فضا سبز، بافت فرسوده و نبود مدیریت یکپارچه است.
محرم محمدزاده با انتقاد از اینکه اقدام عملی برای رفع این مشکلات انجام نمی شود، افزود: اگر زلزله ای در تبریز روی دهد به هیچ وجه قادر به امداد رسانی به ساکنان مناطق حاشیه نشین نخواهیم شد.
عضو دیگر شورای اسلامی تبریز نیز با تاکید بر انجام مطالعات کارشناسی در اجرای طرح های شهری و استانی گفت: باید آمادگی کامل و لازم برای مقابله با مخاطرات و حوادث غیرمترقبه وجود داشته باشد.
شهرام دبیری، اقدام های شهرداری تبریز در لایروبی های مسیل ها را خوب ولی ناکافی ارزیابی کرد و افزود: برای مقابله با بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله باید پیش بینی های لازم و اطلاع رسانی های مناسب انجام و آموزش های لازم به شهروندان ارایه شود.
عضو شورای اسلامی تبریز نیز با بیان اینکه در استان هایی که سیل رخ داد، رودخانه فقط در مقابل تجاوز و بی مسئولیتی مدیران واکنش نشان داده است، گفت: در ستاد بحران فقط مسئولان حضور دارند و نقش NGO ها و نهادهای مردمی در آن مشخص نشده است.
غلامحسین مسعودی ریحان، افزود: اگر به مردم بها داده شود، این بحران ها بسیار راحت تر رفع می شود.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.