موزه تاریخ طبیعی تبریز دارای مجموعه‌های متنوع جانوری منحصر به فرد از جمله ۳۸ گونه پستاندار، ۴۹گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده، ۹ گونه آبزی، دو نوع سنگواره و نمونه‌هایی از سخت پوستان و بندپایان و ایستگاهی برای علاقه‌مندان به علوم طبیعی و حیات وحش است.
محسن قمی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با بیان اینکه موزه تاریخ طبیعی تبریز از لحاظ غنای زیستی جزو موارد کم نظیر در کشور است، گفت: مواردی به صورت دیوروما از سنگواره‌های دوره‌های گذشته و دوران‌های زمین شناسی، گونه‌های پستانداران از اکثر نقاط دنیا، گونه‌هایی مثل بزرگ‌ترین گونه گوزن و موس، گوزن واپیتی و کاریبو و گونه‌های مناطق سردسیری عرض‌های شمالی از آمریکا و شمال آسیا در این موزه وجود دارند.
وی افزود: انواع قوچ‌ و میش مثل قوچ‌های برفی و مارکوپولو، گونه‌هایی از پرندگان آبزی و مهاجر از کشور، انواع ماکیان از جمله گونه مخصوص آذربایجان شرقی در کشور مثل سیاه خروس قفقازی، گونه زیبای پلنگ، خرس قهوه‌ای، سیاه گوش، گربه وحشی و جنگلی نیز از دیگر گونه‌های موجود در موزه تاریخ طبیعی تبریز هستند.
وی ادامه داد: کوچک‌ترین نوع گوزن (شوکا) و بزرگ‌ترین پستاندار علف‌خوار کشور (مارال)، گونه کله بز وحشی، انواع تیپ‌های گونه شاخص مناطق صخره‌ای و پرنده‌های شکاری نیز در این موزه وجود دارند.
قمی با بیان این که بیش از 120 گونه در موزه تاریخ طبیعی تبریز موجود هستند، اظهار کرد: نمونه حشرات بندپایان و آبزیان و نمونه‌های استخوان گرگ، گوزن، خرس و بز وحشی نیز در این موزه موجود هستند که دانشجویان و علاقه‌مندان علوم زیستی می‌توانند آن‌ها بازدید کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بازدید از موزه تاریخ طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به مناسبت ایام پایانی تعطیلات نوروزی و روز انس با طبیعت در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه رایگان است و کارشناسان موزه نسبت به ارایه توضیحات در خصوص تنوع زیستی و معرفی گونه‌های حیات وحش اقدام می‌کنند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.