به گزارش ایرنا، سوغاتی ها همواره به عنوان یادگاری از سفر به جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری در نزد گردشگران داخلی و خارجی بوده و مراغه با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری، ارمغان هایی برای گردشگران و میهمانان سفر کرده به این شهر تاریخی داشته است.
صنایع دستی و هنری در کنار شیرینی های سنتی این دیار چون سجوق، باسلوق، شیرینی مخصوص چای، خشکبار، عسل، فرش و صابون مهم ترین سوغاتی های شهر مراغه هستند.
این سوغاتی ها، ارمغان و یادگاری معنوی از فرهنگ و تمدن گذشته و حال این دیار و تحفه هایی برای آشنایی با طبیعت و جاذبه های کم نظیر این شهرستان است.
سوغاتی هایی چون فرش و صنایع دستی که حاصل دسترنج مردمان بوده، در قالب آثاری هنری و ارزمشند رهآوردی مناسب از این خطه است.
مراغه به عنوان یکی از قطب های بزرگ تولید محصولات کشاورزی و خشکبار در شمالغرب کشور، ارمغان هایی از دل طبیعت را برای مسافران به این منطقه داشته و دارد.
طبیعت فرح بخش و زیبای دامنه سهند با رایحه گل های خوش عطر و دارویی این منطقه، عسلی بی نظیر را برای شیرین ساختن کام هر میهمانی فراهم کرده است.
مراغه با بهره مندی از طبیعت دامنه های زیبای سهند، یکی از قطب های تولید عسل مرغوب کشور بوده و شهرت کیفیت آن فراتر از مرزها، حلاوت بخش هر سفره ای است این شهر با داشتن بیش از 170 هزار هکتار مراتع ییلاقی و قشلاقی در دامنه سهند، یکی از مناطق مستعد پرورش زنبور و تولید عسل در شمال غرب ایران است.
عسل طبیعی تولید شده در مناطق مختلف این شهرستان، با توجه به پوشش گیاهی غنی دامنه های سهند، همواره آکنده از عصاره های طبیعی و دارویی و شفابخش بوده و کیفیت و مرغوبیت عسل مراغه همواره زبانزد مردم است.
وجود زمین های مستعد و باغ های فراوان در مراغه و روستاهای اطراف و تولید انواع محصولات باغی و کشاورزی، موجب شده که این محصولات از دل طبیعت باغات سهند، ارمغان هایی طبیعی و دلنشین برای علاقه مندان به طبیعت آن باشد.
محصولات باغی چون سیب معروف مراغه همواره از شهرتی ملی و بین المللی برخوردار بوده و سالیان متمادی است که علاوه بر حلاوت بخشی کام هموطنانمان، به کشورهای آسیایی و اروپایی نیز صادر می شود.
با توجه به تولید انگور و خشکبار مرغوب و باکیفیت در این شهرستان که جنبه صادراتی نیز داشته، این سوغات و ارمغان های طبیعی زبانزد خاص و عام بوده است.
انواع کشمش، گردو، بادام، فندق، قیسی و آلوچه در قالب خشکبار این منطقه از دیرباز سوغاتی شیرین از دل طبیعت مراغه برای گردشگران و مسافران بوده است.
باسلوق و سجوق، ، تهیه شده از عصاره انگور و ارمغانی طبیعی از دل تاکستان های سرسبز این شهرستان، معروف ترین سوغاتی و شیرینی های سنتی مراغه هستند.
باسلوق و سجوق، از سوغاتی های مورد توجه گردشگران و میهمانان در این شهرستان بوده که به صورت فرایندی سنتی بازمانده از ده ها و شاید صدها سال پیش از مواد طبیعی از جمله شیره انگور یا به اصطلاح محلی دوشاب، نشاسته، مغز بادام یا گردو مختلف تهیه می شود.
این شیرینی های دلپذیر که حاصل زحمت های بسیار در تولید و فرآوری آن در طول چند ماه در فصل پاییز و زمستان است، تحفه ای حلاوت بخش و ارمغانی از دل طبیعت برای میهمانان و گردشگران بوده و از شهرتی جهانی برخوردار است.
شیوه تولید سجوق و باسلوق اصیل مراغه به صورت سنتی از شیره انگور به علت وجود تاکستان های زیاد و محصول مرغوب انگور در این منطقه قدمتی بیش از یک قرن دارد.
شیرینی چای (قند پنیری)، سوغاتی دلچسب مراغه و یار پهلونشین و دیرین چای نیز از قدمتی چند صد ساله در شیرین کام کردن خانواده های این شهرستان و شهرستان های همجوار دارد.
شیره انگور یا در اصطلاح محلی دوشاب محصولی فرآوری شده از انگور تولید شده تاکستان های سرسبز منطقه مراغه بوده، که علاوه بر استفاده در تولید شیرینی های سنتی این دیار، پذیرای سفره ها و حلاوت بخش کام مسافران و میهمانان است.
باغداران این منطقه هر ساله در آغاز فصل پاییز پس از برداشت انگور بخشی از این محصول را به صورت شیره انگور در فرایندی سنتی و طبیعی و با استفاده از طبیعیی ترین و سنتی ترین ابزارها تولید می کنند.
در تهیه این محصول فرآوری شده از مواد طبیعی از جمله خاک مخصوص مجود در صخره ها و تپه های این منطقه و ابزار آلات سنتی استفاده می شود.
گیاهان داروئی و خوراکی دامنه کوه سهند، با رایحه دل انگیز روییده رد دامان این دامنه ها با خواصی دراویی و شفابخش ارمغانی برای هر علاقه مند به طبیعت این دیار است.
با رویش اولین جوانه های درختان و رویش نخستین گیاهان در دل طبیعت بکر دامنه های زیبای سهند، این گیاهان معطر و لذیذ خوراکی میهمان سفره های مردمان این خطه و سوغاتی برگرفته از دل طبیعت برای گردشگران و میهمنانان این منطقه است.
بخشی از گیاهان تازه روئیده در فصل بهار با خاصیتی داروئی، شفابخش و تسکین دهنده دردهایی هستند که مردمان مان سال ها برای علاج آن هزینه های گزاف داروهای شیمیایی و عوارض آن را به جان خریده اند.
بیشتر این گیاهان علاوه بر کاربردهای داروئی، در غذاهای سنتی و محلی این منطقه که سرشار از خواص شفابخش بوده کاربرد داشته و به آن لذتی صدچندان بخشیده است.
استفاده در چای، دم نوش ها و نوشیدنی های گیاهی با استفاده از این گیاهان و عرقیات حاصل از آنها، علاوه بر خاصیت داروئی، حلاوت و گوارایی دیگری دارد.
کهلیک اوتی (کاکوتی)،اوشقون (ریواس)، توکلیجه (چای کوهی)، خوجا باشی(خار مریم)، کنگر، شیرین بیان، اروانا گلی(اسطوخودوس)، پونه و بید مشک از جمله گیاهان داروئی است که در این منطقه برداشت و عرضه می شود.
بیشتر این گیاهان با خاصیت و طبیعتی گرم، درمان کننده بیماری های تنفسی، گوارشی، حساسیت های پوستی و فصلی و نیز موثر در درمان بیماری های قلبی و عروقی است.
قار ترسی، کنگر، گزنه، ریواس، قازی ‌یاغی، شینگ، سورولو، گل ‌آقا، بزگوش و پونه کوهی، داغ مرزه سی، شوربا تره سی، اولیک، یونجه، بولاغ اوتی، آغجه باش، مرزن جوش، خارشتر، یمنیک و ده ها گیاه خوراکی دیگر، ارمغان هایی از دل طبیعت این منطقه هستند که به صورت خوراکی و در تهیه غذاهای سنتی استفاده می شوند.
صابون سنتی و طبیعی مراغه با بیش از‎ چندین قرن قدمت معروف ترین صابون سنتی کشور با شهرتی جهانی یکی ازسوغاتی های اصلی و ارزشمند برای میهمانان و گردشگران این خطه بوده است.
این صابون طبیعی که به صورت سنتی و نیمه صنعتی در این شهرستان تولید می‌شود؛ یکی از شوینده های اصلی در خانه‌های مردم این شهرستان و سایر شهرهای کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این شوینده طبیعی از مواد طبیعی چون دنبه گوسفند و سود سوزآور تهیه شده و به دلیل اینکه در تهیه آن از مواد صنعتی و افزودنی ‌های شیمیایی استفاده نمی ‌شود، صابونی ایده ‌آل برای شستشوی بدن و موی سر بوده و مزایای آن همواره توسط کارشناسان و پزشکان مورد تایید و تحسین قرار گرفته است.
فرش ابریشم و دستباف مراغه با شهرتی جهانی، دسترنج هنر و تلاش مردمان این منطقه و ارمغانی ارزشمند و ماندگار از این دیار است.
این محصول زیبا و هنری، از صدها سال پیش تاکنون رونق بخش و زیبایی آفرین خانه های ایرانیان و ارمغانی صادراتی برای کشورمان فراتر از مرزهاست.
فرش ابریشم مراغه با تنوع طراحی الهام گرفته از زیبایی های طبیعت دامنه های چشم نواز سهند و آذربایجان؛ هنر مردمان دیار آذربایجان را به تصویر می کشد.
محصولات و سوغاتی های ارزشمند مراغه علاوه بر ارزش مادی، بخشی از تلاش، هنر، حلاوت و طبیعت دیار سرسبز آذربایجان و دامنه های سهند را برای هر شهروند یا گردشگری به تصویر می کشد.
شهرستان مراغه با بیش از 110 هزار هکتار اراضی کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.