به گزارش ایرنا، صنایع دستی مختلف و متنوع آذربایجان شرقی با کسب 13 عنوان فاخر نشان مرغوبیت بین المللی و اشتغال رسمی و شناسایی شده بیش از 11 هزار نفر در این حوزه از جمله حوزه هایی است که با استقبال گردشگران و مسافران نوروزی قرار می گیرد که طی سال های اخیر با برپایی نمایشگاه های گوناگون استقبال از این صنایع بیشتر شده و هنرمندان صنایع دستی آذربایجان شرقی بیش از پیش هنر دستان خود را در معرض نمایش عموم می گذارند.
هرچند صنایع دستی استان با چالش جدی تامین مواد اولیه برخوردار است که آینده این صنعت مهم و ارزآور را نگران کننده کرده است، اما توجه مردم به این هنر و استقبال از آن بارقه های امید فراوانی را پیش روی هنرمندان صنایع دستی گشوده است.
استاندار آذربایجان‌ شرقی با تاکید بر نقش مهم و بارز صنایع دستی برای جلب و جذب گردشگران در فصول مختلف، گفت: اشتغال ‌زایی زود بازده این حوزه انگیزه اصلی مدیریت استان برای در اولویت‎ قرار دادن آن در برنامه های اصلی است و در این راستا احداث چند شهرک یا ناحیه صنعتی را در دستور کار داریم، چون توجه به صنایع دستی از اولویت های اشتغال زودبازده است.
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به تصویب ایجاد ناحیه صنایع‌ دستی به مساحت 6 هکتار در حریم شهر تبریز و اراضی قزلجه میدان، اظهار داشت: برای اشتغال زودبازده، گردشگری و صنایع ‌دستی جزو اولویت ‌های ماست و در این راستا احداث چند شهرک یا ناحیه صنعتی را در دستور کار داریم، زیرا معتقدیم ایجاد نواحی صنعتی مزیت‎های زیادی در کاهش هزینه‎ها و تعدیل مسایل زیست‎ محیطی مربوطه دارد.
پورمحمدی اظهار داشت: صنایع دستی در بیشتر کشورهای جهان جزو رئوس برنامه های مربوط به گردشگری است که اگر بهای لازم به آن داده شود، بدون تردید ضمن اشتغال زایی فراوان، به افزایش درآمدهای سرانه و ردش و رونق اقتصادی منطقه کمک شایان توجهی می کند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز از صادرات افزون بر 4 میلیون دلار صنایع دستی در سال گذشته از این استان خبر داد و گفت: این میزان صادرات در حالی به انجام رسیده است که در حوزه تبلیغات و رسانه ای کردن صنایع دستی آن گونه که باید نه هزینه و نه برنامه ای مدون اجرا شده است.
مرتضی آبدار افزود: اگر تبلیغات گسترده ای در صنایع دستی آذربایجان شرقی از طریق رسانه ها و نیز دفاتر گردشگری و مسافری صورت بگیرد و این برنامه ها در قالب های مشخص تعریف شود، بدون تردید آینده صنایع دستی استان افق های جدید و بسیار امیدبخشی را فرا روی هنرمندان این حوزه باز می کند.
وی تعداد هنرمندان صنایع دستی شناسایی شده رسمی آذربایجان شرقی را 11 هزار نفر اعلام کرد که در تعداد 86 رشته مختلف به طور مستقیم فعالیت می کنند.
آبدار با تاکید بر اینکه صیانت از میراث فرهنگی، توسعه گردشگری، ترویج صنایع دستی بدون مشارکت عموم مردم، قابلیت تحقق همه جانبه را نخواهد داشت، ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور در عرصه صیانت از مواریث فاخر فرهنگی استان نیاز به حضور عموم مردم نقش پر رنگتری به خود گرفته است، زیراکه تنها مشارکت مردم در کنار بودجه محدود دولتی می تواند ما را در انجام رسالت خود موفق کند.
وی با بیان اینکه شرایط خاص اقتصادی کشور لزوم حمایت و توجه به هنرمندان صنایع دستی را دوچندان کرده است، گفت: گذر از شرایط فعلی تنها در سایه امید و اتحاد مردم میسر خواهد بود که یکی از نمودهای آن حمایت از هنرمندان صنایع دستی است.
آبدار با دعوت از مردم برای قرار دادن صنایع دستی در سبد خرید خود، یادآوری کرد: در این حالت هنرمندان در زمینه اعتلای کمی و کیفی صنایع دستی حمایت خواهند شد.
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه صنایع دستی این استان در قالب نمایشگاه ها و بازارچه های مختلف در 30 نقطه استان طی تعطیلات نوروزی برپا شده و به مسافران نوروزی عرضه می شود، گفت: این نمایشگاه ها در راستای حمایت مادی و معنوی از هنرمندان صنایع دستی و در جهت تبلیغات این صنایع برگزار می شود.
فرشاد به آفرین یکی از برنامه های اصلی اداره کل میراث فرهنگی استان را ایجاد نمایشگاه های صنایع دستی جهت عرضه و آشنایی بیشتر مسافران و گردشگران نوروزی با صنایع دستی هنری و سنتی آذربایجان برشمرد.
وی اظهار داشت: یکی از اصلی ترین محل ‌های عرضه صنایع دستی در نوروز 98 نمایشگاه لاله پارک تبریز است که کار خود را از 20 اسفند جاری آغاز کرده و تا 17فروردین 98 ادامه خواهد داد.
به آفرین با اشاره به اینکه نمایشگاه صنایع دستی لاله پارک در مدت یک ماه فعالیت خود به معرفی هرچه بیشتر هنرهای دستی و سنتی این منطقه خواهد پرداخت، ادامه داد: تعداد 22 هنرمند استان آثار خود را در این نمایشگاه و در 18 رشته هنری ارایه خواهند کرد.
وی با بیان اینکه نوروز فرصتی مناسب جهت معرفی هنر دست هنرمندان فاخر استان به گردشگران و میهمانان نوروزی است، گفت: نوروز 98، فرصتی مناسب جهت اعتلای صنایع دستی استان در سطح ملی و بین المللی نیز است که زمینه مناسبی را در راستای رونق بازار صنایع دستی استان ایجاد خواهد کرد.
/3071/3038
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.