اکبر فتحی روز شنبه در حاشیه نشست تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستاهای منتخب آذربایجان شرقی که توسط دانشگاه تبریز و به سفارش سازمان جهادکشاورزی انجام شده است، اظهار داشت: تا کنون 512 روستا شناسایی و در اولویت اجرا قرار گرفته و اجرای این طرح از سال آینده در 256 روستا آغاز می شود .
وی افزود: شناسایی ظرفیت های اشتغال روستایی در تمام زمینه های بخش کشاورزی و بررسی مشاغل جایگزین کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه از جمله اهداف اصلی تدوین و اجرای طرح یاد شده است.
فتحی با بیان اینکه روستاهای بالای 50 خانوار، روستاهای مرزی، روستاهای حوضه دریاچه ارومیه و روستاهای هدف گردشگری در اولویت اجرای طرح شناسایی مشاغل هستند، ادامه داد: ایجاد مشاغل کشاورزی صادرات محور هدف اصلی در اجرای طرح ظرفیت سنجی اشتغال روستاهای آذربایجان شرقی است.
وی اضافه کرد: بخش تولیدات گلخانه ای و محصولات دامی مثل شیر و لبنیات که مازاد بر نیاز استان هستند از جمله ظرفیت های صادراتی آذربایجان شرقی هستند که در این طرح مورد توجه واقع خواهند شد.
فتحی یادآوری کرد: امسال 290 میلیون دلار از محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی که 12 درصد صادرات غیرنفتی استان را تشکیل می دهد به کشورهای خارجی صادر شده است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح ظرفیت سنجی و شناسایی مشاغل در روستاهای آذربایجان شرقی به دنبال افزایش صادرات و اشتغال در این استان هستیم.
فتحی تاکید کرد: با اجرای این طرح منابع و اعتبارات تخصیص یافته برای ایجاد اشتغال به صورت هدفمند هزینه خواهد شد و فعالیت های اقتصادی روستایی و کشاورزی به درستی انجام می شود.
به گزارش ایرنا، 12 درصد تولید ناخالص داخلی، 12 درصد اشتغال و 13 درصد صادرات غیر‌نفتی استان آذربایجان شرقی مربوط به بخش کشاورزی است.
میزان تولید سالانه محصولات کشاورزی استان در سال گذشته 5 میلیون و 241 هزار تن است که از این رقم 3.091 میلیون تن به محصولات زراعی، 1.056 میلیون تن به محصولات باغی، 1.089 میلیون تن به محصولات دامی و 4.724 هزار تن به آبزیان اختصاص دارد.
تعداد بهره برداران اراضی زراعی استان بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی سال 93 برابر 162 هزار و 894 بهره بردار و تعداد بهره برداران اراضی باغی 115 هزار و 522 بهره بردار است.
3093/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.