به گزارش ایرنا، پیشتر علی جلیلی، نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی، از تخصیص 3.5 میلیارد تومان از مجموع 5 میلیارد تومان اعتبار در اختیارش برای توسعه فرهنگ قرآنی در مراغه خبر داده و اعلام کرده بود که این اعتبار از محل اختیارات نمایندگی مجلس در اختیار امام جمعه این شهرستان قرار گرفته است.
آیت الله محمدتقی پورمحمدی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه مراغه افزود: بودجه 3.5 میلیارد تومانی تکمیل طرح های نیمه تمام حوزه های علمیه مراغه از محل مکاتبات انجام شده با رئیس جمهوری تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: این بودجه بر مبنای مذاکرات شفاهی و مکاتباتی بوده که اواخر سال 95 و اوایل سال 96 انجام و توسط سازمان برنامه و بودجه برای این منظور مصوب شد که البته در این میان نماینده شهرستان در مجلس نیز پیگیر بود.
وی اضافه کرد: تاکنون 20 درصد از این بودجه یعنی حدود 700 میلیون تومان آن برای اجرای طرح های نیمه تمام تخصیص یافته است.
وی از تخصیص 3.5 میلیارد تومان بودجه در اختیار نمایندگان برای طرح های قرآنی و واگذاری آن به شخص وی از سوی نماینده شهرستان مراغه و عجب شیر در مجلس اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اطلاعی از پنج میلیارد تومان بودجه در اختیار نماینده شهرستان ندارم و این موضوع را شخص نماینده باید شفاف سازی کند.
آیت الله پورمحمدی افزود: برای اجرای طرح های قرآنی یا فرهنگی، بودجه های لازم در اختیار دستگاه های متولی این امر از جمله تبلیغات اسلامی یا فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و ردیف بودجه برای این منظور مشخص است و امام جمعه در این ارتباط مسوولیتی ندارد.
وی با بیان اینکه حوزه های علمیه یا امام جمعه متولی اجرای طرح های قرآنی نیستند، اضافه کرد: برای اجرای طرح های قرآنی بودجه های لازم و مشخصی در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه حوزه های علمیه شهرستان مراغه با عنایات الهی در سال های اخیر توسعه یافته و هم اکنون بیش از 500 طلبه در این مراکز علمی و حوزوی مشغول تحصیل هستند، گفت: این حوزه ها از حوزه های ممتاز کشوری بوده و تمامی پایه های درسی حوزوی در آنها تدریس می شود و توسعه این مراکز باید زمینه ساز احیای پیشینیه تاریخی و طلایی این شهرستان در قرون گذشته شود.

**حواشی برخی کنسرت های موسیقی در شان جامعه اسلامی نیست
امام جمعه مراغه با اشاره به برگزاری برخی کنسرت های موسیقی در این شهرستان گفت: حواشی و برخی حرکات نامناسب در برگزاری این کنسرت های، در شان جامعه اسلامی نیست.
آیت الله پورمحمدی با بیان اینکه مخالف موسیقی فاخر و اصیل نیستیم، افزود: اشکال شرعی در این گونه کنسرت ها این بوده که برخی مفاسد و حرکات مبتذل و خارج از اخلاق و عرف جامعه در آن روی می دهد.
وی ادامه داد: عده ای در برگزاری متعدد این کنسرت ها، دغدغه فرهنگی ندارند، بلکه به دنبال تامین منافع فردی و پرکردن جیب های خود هستند، از این رو، مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری باید در زمینه برگزاری کنسرت های موسیقی نظارت و اهتمام بیشتری داشته باشند.

**بودجه میراث فرهنگی ناکافی است
امام جمعه مراغه با ابراز تاسف از وضعیت آثار فرهنگی و تاریخی این شهرستان گفت: عملکرد میراث فرهنگی در حفظ و نگهداری از آثار تاریخی شهر تاریخی مراغه مناسب نیست.
آیت الله پورمحمدی افزود: با بودجه های ناچیز کنونی تخصیص یافته به حوزه میراث فرهنگی نمی توان آثار فاخر تاریخی را حفظ یا احیا کرد و این در شان مراغه نیست.
وی با بیان اینکه به برخی آثار تاریخی مراغه توجه کافی نمی شود، ادامه داد: برخی مساجد که هویت فرهنگی و تاریخی شهرستان را تشکیل می دهند مورد کم توجهی قرار می گیرند و بازسازی دیرهنگام آنها نیز ماهیت اصلی این آثار را تضعیف می کند.
وی اضافه کرد: میراث فرهنگی شهرستان با توجه به رسالت سنگین خود در قبال مراغه به عنوان یکی از 10 شهر تاریخی کشورمان، بودجه در خور شانی ندارد.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.