محمد محمدپور شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه همایش یاد شده در روزهای 24 و 25 اسفند ماه جاری برگزار می شود، اظهار داشت: زنگ پروین اعتصامی در دبیرستان دخترانه ای به همین نام در تبریز نواخته می شود و با گرامیداشت یاد و خاطره این شاعره بزرگ ایران زمین به استقبال جشنواره شاعره بلند آوازه کشورمان در روز میلادش می رویم.
وی افزود: زنگ پروین اعتصامی بر اساس تفاهم انجام شده با اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ساعت 12 ظهر فردا/چهارشنبه/ در دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی واقع در خیابان رسالت تبریز نواخته می شود.
محمدپور همچنین افزود: باید آثار ادبی پروین اعتصامی که به عنوان گنجینه های فرهنگ و ادب ایران مطرح هستند بیش از گذشته به دنیا معرفی شود تا ارزش چنین آثار ادبی با مضامین عرفانی، تربیتی و انسانی مشخص شود.
وی ادامه داد: براین اساس جشنواره یاد شده با هدف معرفی هر چه بیشتر ابعاد شخصیتی این شاعره نام آور در زادگاهش برگزار می شود.
پروین اعتصامی بزرگترین شاعره ایران است که در تاریخ ادبیات پارسی ظهور کرده است؛ اشعار وی پیش از آنکه به صورت دیوان منتشر شود در مجلد دوم مجله بهار که به قلم پدرش مرحوم یوسف اعتصام الملک انتشار می یافت، چاپ می شد(1302 ـ 1300 خورشیدی).
دیوان اشعار پروین اعتصامی شامل 6 هزار و 500 بیت از قصیده و مثنوی و قطعه تاکنون چندین بار به چاپ رسیده است.
عمر پروین بسیار کوتاه بود. کمتر زنی از میان سخنگویان اقبالی همچون پروین داشت که در دورانی این چنین کوتاه شهرتی فراگیر داشته باشد.
پنجاه سال و اندی است که از درگذشت این شاعره بنام می گذرد و همگان اشعار پروین را می خوانند و وی را ستایش می کنند و بسیاری از ابیات آن به صورت ضرب المثل به زبان خاص و عام جاری گشته است.
در سال 1314 نخستین دیوان پروین اعتصامی شاعره توانای ایران به همت پدر ادیب و گرانمایه اش انتشار یافت.
وی در شب 16 فروردین سال 1320 خورشیدی با بیماری حصبه در تهران زندگی را بدرود گفت. پیکر او را به قم بردند و در جوار قبر پدر دانشمندش در مقبره خانوادگی بخاک سپردند.
جشنواره بین المللی پروین اعتصامی به همت انجمن ادبی تبریز و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری استانداری آذربایجان‌شرقی، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، بنیاد پژوهشی شهریار، اداره کل آموزش و پرورش استان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تبریز، صدا و سیمای مرکز استان و دانشگاه تبریز در روزهای ٢٤ و ٢٥ اسفند در سالن پتروشیمی تبریز برگزار می شود.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.