یک فعال اقتصادی با بیان این‌که راهکار پیشگیری از تلاطم در بازار ارز، تک نرخی شدن قیمت تمامی ارزها و همچنین تعیین قیمت ارز توسط بازار است، گفت: در این شرایط دولت باید صرفا وظایف حاکمیتی خود را انجام دهد.
میرمحمد پوراقدم شربیانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: مشکلات اقتصادی امروز به دلیل سایه انداختن دولت بر اقتصاد است و این موضوع ریشه در گذشته‌های بسیار دور داشته و در سرزمین ما، بنای اقتصاد توسط دولت گذاشته شده است.
وی با بیان این‌که سیطره دولت بر اقتصاد بهره‌روی را بسیار پایین آورده است، افزود: برای رهایی از مشکلات، چاره‌ای جز خصوصی‌سازی اقتصادی و سپردن بازار و فعالیت‌های اقتصادی به صاحبانش نداریم.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی ماه‌های اخیر و نوساناتی که در قیمت ارز رخ داد، افزود: برای حل این مشکلات باید قیمت ارز در بازار تعیین شده و ارز باید از یک قیمت واحد تبعیت کند نه این‌که چند نوع نرخ ارز از جمله نیمایی، بازار آزاد و... داشته باشیم.
عضو کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با تاکید بر عدم تعیین قیمت از سوی دولت و ضرورت تعیین قیمت ارز توسط بازار، بیان کرد: امروز برای حمایت از کالاهای اساسی و قشر آسیب پذیر، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی کنار گذاشته شده در حالی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردت انجام شده و همان کالاهای وارد شده به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.
وی با بیان این‌که راهکار مقابله با قاچاق در مرزها نیست، افزود: سودجویان برای قاچاق کردن، هزینه و فایده کرده و سپس اقدام به این کار می‌کنند، اگر فایده داشته باشد جنس را قاچاق می‌کنند، از این رو باید با تصمیمات درست اقتصادی و تمهیدات لازم به مقابله با قاچاق پرداخت.
پوراقدم شربیانی با تاکید بر این‌که نقش دولت در اقتصاد چارچوب مشخصی دارد و باید صرفا وظایف حاکمتی خود را انجام داده و از دخالت‌های نابجا خودداری کند، گفت: حتی بسیاری از اقتصاددانان هم در مورد قیمت واقعی ارز تفاوت دیدگاه دارند، در صورتی که اگر تعیین قیمت ارز به بازار سپرده شود، قیمت واقعی توسط بازار و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و همه موظف به تمکین خواهند شد.
وی با بیان این‌که تلاطم‌های موجود در اقتصاد ناشی از تصمیماتی است که بدون منطق اقتصادی و بر اساس تاثیرات روانی جامعه اتخاذ می‌شود، افزود: هم اکنون نیز شاهدیم که تصمیمات بانک مرکزی مشابه تصمیمات شش الی هفت ماه پیش شده و به سمتی می‌رویم که تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها نه از منطق اقتصادی، بلکه از بار روانی جامعه تاثیر می‌گیرد.
مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز در بخش دیگری از سخنانش به آخرین وضعیت بازار طلا در تبریز اشاره کرد و گفت: قیمت طلا از انس جهانی و از قیمت ارز تاثیر می‌پذیرد؛ متاسفانه امروز بازار طلا، روزهای طلایی نداشته و شاهد رکود است.
وی با بیان این‌که رکود حاکم شده در بازار طلا در نتیجه‌ی گذاشتن مالیات برارزش افزوده در اصل طلا اتفاق افتاد که تصمیمی بدون منطق اقتصادی بود، افزود: "مالیات بر ارزش افزوده در اصل طلا" توجیه اقتصادی نداشته و باعث آسیب رساندن به صنعت طلا شد، چراکه طلا نوعی دارایی و سهام است با گذاشتن مالیات بر ارزش افزوده در اصل آن از قیمت جهانی گران‌تر می‌شود.
پتانسیل بسیاری برای صادرات طلا داریم
وی با بیان این‌که در صنعت طلا پتانسیل بسیاری برای صادرات وجود دارد، به ویژه در شهر تبریز که پایه‌گذار صنعت طلا و دارای دومین اتحادیه تاسیس شده کشوری است، تاکید کرد: اما در شرایط فعلی، حتی برای فروش تولیدات خود در داخل کشور نیز مشکل داریم، چه برسد به صادرات آن.
پوراقدم شربیانی با بیان این‌که قدرت خرید مردم به شدت افت کرده و بازار طلا شاهد رکود است، متذکر شد: باید مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود، در این رابطه نیز تلاش بسیاری انجام شده و لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده اما لازم است این لایحه به صحن علنی مجلس برود تا قدرت اجرایی پیدا کند، در این خصوص قول داده شده تا قبل از فرارسیدن نوروز ۹۸، لایحه به صحن علنی مجلس آورده شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر لایحه در صحن علنی مجلس رای بیاورد و اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف شود، از مشکل اصلی که گریبان صنعت طلا را گرفته رهایی خواهیم یافت.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.