محمد بقال اصغری، عکاس جوان تبریزی است با مجموعه عکس «قربانیان بی‌گناه ازدواج فامیلی» موفق به دریافت جایزه دوم هفتاد و ششمین جشنواره بین‌المللی poy آمریکا (از قدیمی‌ترین و معتبرترین مسابقات عکاسی جهان) شده است. این عکاس جوان طی چندین دوره سفر عکاسی و با زبان هنر، درد و رنج قربانیان ازدواج فامیلی را به تصویر می‌کشد.
 
این عکاس جوان تبریزی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با بیان این اینکه در جشنواره poy با مجموعه عکس «قربانیان بی‌گناه ازدواج فامیلی» موفق به دریافت جایزه دوم بخش مجموعه عکس شده‌ام، گفت: سفرهایی که در این رابطه داشته‌ام به مدت یک تا یک و نیم سال به طول انجامیده و باعث به تصویر کشیدن درد و رنج قربانیان ازدواج فامیلی شده است.
 



وی با تاکید بر این‌که جشنواره poy در میان عکاسان به «اسکار عکاسی» مشهور است و جشنواره‌ی بسیار مهمی است، افزود: سفرهای بنده برای تهیه این مجموعه عکس با حمایت استاد حیدر رضایی و کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام شده است.
 
وی افزود: در این رابطه از استاد حیدر رضایی بسیار قدردانی می‌کنم که زمینه را برای سفرها فراهم  کرده و حامی عکاسان هستند، همچنین از استاد حمید صدری که از جمله عکاسان بزرگ تبریزی است قدردانی می‌کنم، چراکه در ویرایش این مجموعه عکس کمک حال بنده بوده‌اند.
 
بقال اصغری علاقه و تلاش وافر خود و همچنین راهنمای اساتید متبحر را عامل اصلی دریافت این جایزه می‌داند و می‌گوید: بنده متولد سال 1374 بوده و از سال 92 و همزمان با تحصیل در هنرستان میرک، از طریق علی حامد حق دوست، از عکاسان برجسته تبریز به حوزه عکاسی وارد شده و فعالیت‌های عکاسی را بصورت حرفه‌ای شروع کردم.
 
وی با تاکید بر این‌که درخشش در جشنواره‌ها در نتیجه لطف و عنایت الهی است و من خداوند را شاکرم، افزود: بنده عکاس مستند اجتماعی بوده و این مسیر را ادامه خواهم داد تا بتوانم از طریق هنر عکاسی مشکلات جامعه را منعکس کنم.
 
این عکاس جوان تبریزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تمامی عکاسان مستند اجتماعی این گلایه را دارند که جایگاهشان در کشور مورد توجه قرار نگرفته و ارزشی به کارشان داده نمی‌شود و حتی اگر بزرگ‌ترین جایزه عکس را هم دریافت کنند، باز هم هیچ اهمیتی داده نمی‌شود.
 
وی در ادامه به هزینه‌های عکاسی و دستمزدهای ناچیز این حرفه اشاره کرد و گفت: سفر عکاسی برای تهیه یک مجموعه عکس هزینه‌ی بسیاری دارد و همچنین دستمزدی که از رسانه‌ها بابت گزارش‌های تصویری دریافت می‌کنیم در مقابل هزینه‌هایی که کرده‌ایم، بسیار اندک است؛ در این میان استهلاک تجهیزات نیز وجود دارد.
 
محمد بقال اصغری در سال‌های اخیر توانسته در عرصه بین الملل، در جشنواره عکس خبری روزهای ژاپن به عنوان فینالیست افتخارآفرینی کرده و نامزد دریافت جایزه در گرنت عکاسی 2018 شود و همچنین در جشنواره‌های داخلی نیز به عنوان نفر دوم مسابقه عکس شبکه مستند و نفر اول سری دوم مسابقه راه‌آهن منتخب شود.
 
گفتنی است، جشنواره بین‌المللی poy در بخش‌های خبری، ورزشی، آگهی، ‌مولتی مدیا و تدوین برگزار می‌شود و از قدیمی‌ترین و معتبرترین مسابقات و برنامه‌های مطبوعاتی جهان است.
 
جشنواره بین‌المللی poy (عکس‌های سال جهان) برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ با حمایت دانشکده روزنامه‌نگاری ایالت میسوری آمریکا برگزار شد و هر ساله حدود ۴۸ هزار اثر از سراسر جهان به این جشنواره ارسال می‌شود که در نهایت ۲۴۰ اثر در  ۴۰ بخش به عنوان برگزیده اعلام می‌شود.

 

  Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.