مرتضی آبدار روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران، صیانت از اماکن مذهبی - تاریخی را از مهمترین ارکان سیاست گذاری میراث فرهنگی استان و جزو اولویت های اصلی نام برد و افزود: هم اکنون مرمت مساجدی همچون مسجد کبود، مسجد جامع، مسجد 63 ستون و مسجد کریم خان با همکاری هیات های امنا به طور مستمر در حال تداوم است.
وی با تاکید بر اینکه صیانت و حفظ داشته های تاریخی، تمدنی و فرهنگی از میراث فرهنگی، نخستین و مهم ترین گام در توسعه گردشگری است، ادامه داد: تلا و اهتمام اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بر ارج نهادن به میراث فاخر فرهنگی است که مساجد در این زمینه از اهمیت و برتری خاصی برخوردارند.
آبدار اجرای تعداد 140 پروژه همزمان مرمتی و زیرساخت گردشگری را در همین راستا تعریف کرد و گفت: از مجموع این تعداد طرح 105 پروژه توسط سایر دستگاه های استانی در دست اجرا می باشد.
آبدار تحقق اهداف حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و ترویج صنایع دستی را تنها با مشارکت همه جانبه مردم ارزیابی کرد و افزود: در این رابطه در تلاشیم تا زیرساخت های خود را مطابق با استانداردهای جهانی ایجاد کرده و در پیشبرد اهداف اقداماتی نظیر جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی نسبت به مشارکت در ایجاد زیرساخت ها، ارتقای ظرفیت‌های کمی‌ و کیفی در حوزه گردشگری، توسعه و تقویت برنامه‌های معرفی استان، حمایت از بخش خصوصی فعال این حوزه اعم از دفاتر خدمات مسافرتی، هتل ها، مجتمع های بین راهی و آموزش نیروی انسانی متخصص و استفاده از ظرفیت فضای مجازی را عملی کنیم.
وی با بیان اینکه اقتصاد مبتنی بر صنعت گردشگری می‌ تواند جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی باشد، ادامه داد: اقتصاد تک محوری متکی بر درآمدهای نفتی مانع از توجه به صنعت گردشگری در کشور شده است و با توجه به اینکه دلیل اصلی مشکلات اقتصادی کشور تحریم های نفتی است، لذا با توجه به ظرفیت های آذربایجان شرقی در اقتصاد غیرنفتی باید به گردشگری به عنوان یک صنعت بها داده شود.
آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مناطق گردشگری ایران در حوزه دینی و آثار تاریخی ، افزون بر 7 هزار باب مسجد دارد که حدود 30 درصد آنها جزو ابنیه های تاریخی و مذهبی مهم به شمار می رود.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.