معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان شرقی با بیان این‌که حدود 75 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان هستند، گفت: امسال حدود چهار هزار و 500 خانوار تحت پوشش، توسط کمیته امداد استان توانمند شده است.
یوسف زمانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که در حال حاضر پدیده‌ی فقر پیچیده‌تر از گذشته شده است، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته فقر بیشتر از مسائل اقتصادی پدید می‌آمد ولی اکنون آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، بیکاری، دیه و غیره منجر به فقر می‌شود و به همین دلیل نوع فقر متفاوت از گذشته شده است.
وی افزود: امروزه فقر از مسائل اقتصادی به سمت مسائل فرهنگی سوق یافته است، کمیته امداد در همین راستا فعالیت‌های حمایتی از جمله پرداخت مستمری، وام‌های قرض الحسنه، هزینه‌های درمانی، ساخت مسکن و ایجاد اشتغال را برای مددجویان انجام می‌دهد.
وی، توانمندی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد را از نظر فرهنگی با اهمیت دانست و گفت: اگر خانواده‌ها را تنها از لحاظ اقتصادی توانمند کرده و نسبت به مسائل فرهنگی بی اهمیت باشیم بی شک با شکست مواجه خواهیم شد، بنابراین همگام با توانمندسازی خانواده‌ها در حوزه‌ی اقتصادی، نباید از حوزه‌ی فرهنگی غافل شویم.
معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان با اشاره به اهمیت آموزش و آگاه سازی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، گفت: کمیته امداد آموزش‌های متفاوتی را برای هشت گروه از مخاطبان از جمله زنان سرپرست خانوار، دختران بازمانده از تحصیل، دختران بازمانده از ازدواج، دانش آموزان، دانشجویان، مردان سرپرست خانواده و خانواده‌های زندانیان و طلاق گرفته، ارائه می‌دهد.
وی با اشاره به استقرار کانون‌های دائمی و موقت فرهنگی کمیته امداد در استان، افزود: کانون‌های دائمی فرهنگی کمیته امداد در شهرستان‌های تبریز، مراغه، اهر، میانه و مرند مستقر است که انواع گروه‌های تحت پوشش کمیته امداد برای دریافت آموزش‌های لازم به این کانون‌ها مراجعه می‌کنند و این آموزش‌ها براساس نوع مخاطب تغییر می‌کند.
زمانی ادامه داد: فعالیت‌های ورزشی، سرود، تواشیح و پخش فیلم، کوهنوردی و استخر در راستای ایجاد نشاط اجتماعی برای دانشجویان و دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد انجام می‌شود.
وی با اشاره به طرح فلاح کمیته امداد، بیان کرد: طرح فلاح، آموزش 75 دقیقه‌ای است که در آن مبلغ مذهبی با درخواست خانواده‌ی مددجو برای ارائه‌ی آموزش‌‌های اعتقادی، مذهبی و شبهات به مدت 60 دقیقه به منزل مددجویان مراجعه می‌کند.
وی با اشاره به اردوهای فرهنگی که شامل اردوهای زیارتی، آموزشی و تربیتی است، افزود: اردوهای زیارتی شامل سفر مشهد، عتبات عالیات و قم  است، از ابتدای سال 97 تاکنون هفت هزار و 500 نفر از مددجویان کمیته امداد به اردوهای زیارتی اعزام شده‌اند، مددجویان در اردوهای آموزشی و تربیتی نیز با هدف تقویت نشاط اجتماعی به استان‌های مازندران و  گیلان و اردوی راهیان نور و حرم حضرت امام(ره)  و اردوهای درون استانی اعزام می‌شوند.
وی ادامه داد: سال جاری نزدیک به چهار هزار نفر از مددجویان کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) استان به اردوهای آموزشی و تربیتی اعزام شدند، همچنین فعالیت‌های فرهنگی برای دانشجویان و دانش آموزان در قالب نشست، همایش، کلاس‌های آموزشی انجام می‌شود.
معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره استان  با بیان این‌که بیش از 120 درصد برنامه‌های فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان شرقی تحقق یافته است، افزود: افزایش اعتماد عمومی مردم به کمیته امداد و ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری در جامعه منجر به تحقق  برنامه‌های کمیته امداد شده است.
وی با بیان اینکه مقرر شده تمامی موسسات خیریه‌ی استان ساماندهی شوند، گفت: البته اکنون کمیته امداد تعامل خوبی با خیریه‌ها دارد حتی بخشی از اعتبار خود را برای تعامل با خیریه‌ها اختصاص داده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان این‌که 15 هزار دانش آموز  و دو هزار و 500 دانشجو تحت پوشش کمیته امداد آذربایجان شرقی هستند، افزود: اشتغال علل اصلی ترک تحصیل دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد است، اکثر دانش آموزان پسر به عنوان منبع درآمد برای خانواده‌ها محسوب می‌شوند و به همین دلیل جهت کمک مالی به خانواده‌هایشان، از تحصیل باز می‌مانند.
زمانی با بیان این‌که فقر در هیچ کشوری ریشه کن نمی‌شود ولی می‌توان میزان آن را کاهش داد، گفت: حمایت از تحصیل دانشجویان و اشتغال زایی از اهداف مهم کمیته امداد برای جلوگیری از ارثی شدن فقر در خانواده‌هاست.
وی با بیان این‌که امسال هفت نفر از دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد موفق به کسب رتبه‌ی زیر هزار در کنکور سراسری شدند، افزود: کمیته امداد استان همواره دانشجویان و دانش آموزان تحت پوشش را از لحاظ مالی حمایت می‌کند و این عامل منجر به توانمندی و موفقیت فرزندان در خانواده‌ی کمیته امداد و کاهش فقر می‌شود.
وی ادامه داد: کمیته امداد استان برای هر دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه آزاد، حدود سه و نیم میلیون تومان و در مقطع کارشناسی ارشد یک و نیم میلیون تومان کمک هزینه‌ی تحصیلی پرداخت می‌کند.
معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به فعالیت‌های قرآنی کمیته امداد استان، افزود: تربیت حافظان قرآن کریم و ترتیل خوانی در کنار برنامه‌های فرهنگی کمیته امداد استان از اهمیت زیادی برخوردار است، در سطح کشور مسابقات قرآنی بین انواع سطوح و سنین مددجویان کمیته امداد  برگزار می‌شود، طی دو سال گذشته، مسابقات قرآنی در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری در میان کارمندان و مددجویان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: سال 96 مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان موفق به کسب مقام دوم کشوری در مسابقات قرآنی مددجویی و کارمندی شدند و امسال نیز مسابقات قرآنی تحت عنوان "ره پویان ولایت" در شهرستان‌های تبریز، میانه، مراغه، اهر و آذرشهر برگزار شد و بعد از اعلام نتایج، نفرات برتر آن به مسابقات استانی صعود می‌کنند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.