به گزارش ایرنا، خشونت که در لغت به معنی ضد نرمش و مخالف آرامش است، در سطوح مختلف فردی، خانوادگی شغلی، طبقاتی و سایر سطوح قابل ارزیابی و بررسی است، اما ابعاد و زوایای خشونت در جامعه بسیار فراتر و وسیع تر از سایر حوزه ها است که می تواند علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زندگی فردی افراد، زندگی اجتماعی فرد را دچار اختلال کرده و سبب ایجاد هزینه های هنگفت اجتماعی و روانی شود.
گشت و گذار و بررسی نوع رفتار مردم در کوچه و خیابان ها، محل های اجتماع مردم اعم از بازار، ورزشگاه ها و به ویژه استادیوم های فوتبال و نوع رانندگی مردم همه نشان دهنده اوج گیری خشونت های اجتماعی است که اگر نهادها و مسئولان مربوطه در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به این موضوع نگران کننده دقت کافی نکرده و برنامه ریزی مدون نداشته باشند، بدون تردید آینده روان شناختی جامعه با مخاطرات بزرگی مواجه خواهد شد.
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی، پرخاشگری و شیوع خشونت در جامعه را جزو آسیب های اجتماعی مبتلابه جامعه و استان برشمرد و گفت: نزاع و پرخاشگری جزو آسیب‌های اولویت دار اجتماعی آذربایجان شرقی است و باید در حل این مشکل اجتماعی تلاش همگانی به انجام برسد.
علی بدرشکوهی با بیان اینکه آسیب‌های اولویت دار استان به طور دایمی رصد می شود تا توجه به اولویت‌ها افزایش یابد، افزود: پنج آسیب اولویت دار اجتماعی در استان‌ مورد توجه می باشد که منشاء تمام آنها خشونت است و بر همین اساس باید با توجه به شرایط بومی منطقه برای کاهش این آسیب ها اقدام کرد.
وی نداشتن مهارت‌های ارتباطی، ضعف باورهای دینی، مداخله در امور شخصی یکدیگر، سوء استفاده از قدرت، مشکلات عاطفی و مشکلات خانوادگی و اقتصادی را از جمله دلایل بروز خشونت در جامعه دانست.
بدرشکوهی با بیان اینکه بر اساس آمارهای رسمی سازمان پزشکی قانونی، نزاع و پرخاشگری روند افزایشی در کشور و استان ما دارد، ادامه داد: فراوانی ضرب و جرح عمدی در آذربایجان شرقی 36 درصد افزایش دارد در حالیکه میزان مراجعین به مراکز اورژانس اجتماعی 123 تقریبا برابر با پارسال است.
وی نقش مدارس در جامعه پذیری، رشد و کنترل دانش آموزان، آموزش مهارت‌های مدیریت خشم، کنترل فرهنگی، آگاه سازی جامعه از پدیده خشونت و پشتوانه قضایی برای برخورد مناسب با رفتارهای خشن را از راهکارهای اصلی و مهم کاهش میزان خشونت در جامعه بیان کرد.
بدرشکوهی بر نقش تقویت باورهای دینی برای کنترل خشونت در جامعه تاکید و افزایش نشاط اجتماعی، کنترل هیجان، افزایش سواد رسانه‌ ای و الگوسازی از رفتارها و افراد غیر پرخاشگر را از دیگر راهکارهای مقابله با خشونت و پیشگیری از بروز آن دانست.
وی شیوع آسیب‌های اجتماعی ناشی از خشونت رفتاری را چالش مهم کشور دانست و گفت: همه مدیران باید پای کار بیایند و با تدوین سند جامع عملیاتی پیشگیری و مقابله با خشونت در استان، گام مهم در کاهش و کنترل خشونت در استان برداشته ود.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه سه جرم اول استان ریشه در خشونت دارد، گفت: خیلی از آسیب‌هایی که خشونت منشا آنها است، با روش های علمی و فرهنگ سازی در جامعه قابل کنترل است.
محسن ارشدزاده میانگین خشونت در آذربایجان شرقی را بالاتر از میانگین کشوری دانست و گفت: باید با اقدامات پیشگیرانه مانع از گسترش خشونت شویم، زیرا ادامه روند موجود موجب بروز انواع بزه های ناخواسته خواهد شد که بدون تردید هزینه های بسیار زیاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت.
وی بهبود سبک زندگی و ارتقای سلامت اجتماعی را از راه های پیشگیری و مقابله با خشونت در جامعه بیان و اضافه کرد: با تدوین سند جامع پیشگیری و مقابله با خشونت در آذربایجان شرقی به دنبال کاهش نسبی بروز خشونت در استان هستیم که در آن ارایه راهکارهای کاهش و کنترل خشونت پیگیری می‌ شود و لازم است برنامه‌های استراتژیک برای مانایی و تدوام کاهش خشونت به اجرا درآید.
ارشدزاده، فرهنگ سازی عمومی، حساس سازی عمومی نسبت به پیشگیری از خشونت، آگاهی دهی برای آشنایی با حقوق شهروندی، آموزش افزایش مهارت‌های ارتباطی و مدیریت خشم را از دیگر راهکارهای کاهش خشونت در جامعه دانست.
وی بازبینی قوانین موجود تادیبی و جریمه ‌ای برای اقتدار و اثربخشی اقدامات برای کاهش خشونت در جامعه را مهم برشمرد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی نیز پیشگیری از خشونت با تقویت مهارت های ارتباطی، مدیریت سازنده تعارض، تشویق و ترویج الگوهای اخلاقی بیانی و تصحیح رفتارهای بد را از شیوه های مهم کاهش خشونت در جامعه بیان کرد.
بابک محبوب علیلو بر ضرورت ریشه یابی علت های خشونت در شهرهای بزرگ با بهره مندی از نظرات کارشناسی استادان دانشگاه و صاحب نطران را مورد تاکید قرار داد و افزود: دادگستری استان در این رابطه وارد برنامه های علمی شده و تاکنون چندین جلسه و نشست تخصصی در این رابطه برگزار کرده است.
وی با اشاره به آثار مدرنیسم و ماشینیسم در زندگی فردی و اجتماعی مردم، بر ضرورت آشنایی بیش از پیش با فرهنگ صحیح استفاده از فناوری های پیشرفته و تکنولوژی روز جامعه از جمله فضای مجازی و تطبیق متناسب ابزارهای نوین با معیارهای عصر در راستای جلوگیری از تبدیل فرصت ها به تهدیدها تاکید کرد.
محبوب علیلو با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و اجتماع، پدیده خشونت ارکان جامعه را در حال از بین بردن است، گفت: خشونت به عنوان یک آسیب اجتماعی هم به کانون خانواده صدمه جبران ناپذیری وارد می کند و هم کانون اجتماع را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.
وی اظهار داشت: بخشی از طلاق هایی که بین زوجین جوان و حتی میانسال واقع می شود، به نحوه رفتار زوجین با یکدیگر برمی گردد که خشونت‌های رفتاری، کلامی و فیزیکی در این زمینه تاثیر مستقیم دارد.
محبوب علیلو رعایت حداکثر حرمت و کرامت انسانی در برخورد با دیگران به ویژه در کانون خانواده و تلاش رسانه ای و همگانی برای ترویج ارزش های والای انسانی را از عناصر مهم در پیشگیری از خشونت بیان کرد.
به گفته وی، در حال حاضر خشونت و جرایم مرتبط با آن مانند توهین به افراد، ایراد ضرب‌ و جرح عمدی و تهدید جزو سه آسیب اول آذربایجان شرقی است.
محبوب علیلو با بیان اینکه در مسایل فرهنگی سه نهاد خانواده، مدرسه و اجتماع نقش ایفا می کنند، افزود: باید در خصوص مدیریت صحیح ارتباط اجتماعی افراد فرهنگ سازی صورت بگیرد، زیرا عدم مدیریت صحیح رفتار اجتماعی باعث شده تا با جرایمی مواجه شویم که نتیجه توسعه و گسترش آسیب های اجتماعی در ابعاد و انواع مختلف است که آثار زیانبار آن در عرصه های مختلف بروز و ظهور پیدا می کند.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.