دکتر رزیتا علیزاده شالچی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سرطان در مراحل اولیه بدون علامت است، اما امکان دارد با علائمی مانند کم خونی، خونریزی از روده، درد شکم، تغییر وضعیت اجابت مزاج و یا انسداد روده بروز پیدا کند.
وی اضافه کرد: شیوع این بیماری در افرادی که سابقه پولیپ روده، بیماری التهابی روده، رادیوتراپی شکم، آکرومگالی و پیوند کلیه داشته باشند، بیشتر دیده می شود.
دکتر علیزاده شالچی با اشاره به اینکه این بیماری در افراد مسن و در نژادهای خاص نیز بیشتر است، ادامه داد: چاقی، دیابت، مصرف زیاد گوشت قرمز، کمبود ویتامین ها از جمله ویتامین «د»، مصرف سیگار و الکل از جمله عوامل خطرساز برای این بیماری محسوب می شوند.
وی گفت: برای تشخیص این بیماری انجام آزمایشات اولیه، کولونوسکوپی و برخی روش های تصویربرداری رادیولوژیک مفید می باشد.
فوق تخصص بیماریهای گوارش، کبد و آندوسکوپی اظهار داشت: امروزه در اکثر کشورهای جهان، بیماریابی با کولونوسکوپی در افراد سالم 50 ساله انجام می گیرد و منجر به تشخیص زودرس این نوع تومور و افزایش طول عمر مبتلایان می شود، اما در افرادی که سابقه خانوادگی این نوع سرطان و یا برخی علائم روده ای داشته باشند کولونوسکوپی باید زودتر انجام شود.
وی ادامه داد: از عوامل زمینه ساز مهم این بیماری می توان به پولیپ های کولون اشاره کرد که برخی از آنها ممکن است طی چند سال به تومورسرطانی تبدیل شودند و به همین دلیل لازم است به موقع برداشته شوند.
دکتر علیزاده شالچی گفت: جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا ترکیبی از آنها از جمله روش های درمانی رایج سرطان روده بزرگ هستند که بسته به محل و پیشرفت تومور مورد استفاده قرار می گیرند.
وی خاطرنشان کرد: ورزش، مصرف سبزیجات و میوه جات، ویتامین ها، انجام چکاپ سالانه و انجام کولونوسکوپی به موقع می توانند مرگ و میر ناشی از این بیماری را تا حدود قابل توجهی کاهش دهند.
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.