مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با مقایسه تعداد چاپ و نشر کتاب در استان نسبت به قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: پیش از انقلاب، تعداد کتاب‌های چاپ شده در استان به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، اما طی ۹ ماه اول سال ۹۷، هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در استان چاپ شده است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، محمد محمدپور در نشستی با اصحاب رسانه استان، اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی که از آگاهی، هویت خواهی و استقلال‌خواهی مردم نشات گرفته بود، دستاوردهای بسیار بزرگی به ویژه در حوزه فرهنگی و هنری دارد.
وی با تاکید بر این‌که هرچند کمبودها و نارسایی‌هایی هم وجود دارد اما جریان فرهنگ و هنر کشور با شتاب حرکت خود را ادامه می‌دهد، گفت: اصحاب فرهنگ و هنر در حرکت این کاروان نقش موثری داشته‌اند.
محمدپور با بیان این‌که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مسئولیت کارگروه فرهنگی و هنری ستاد گرامیداشت ۴۰ سالگی انقلاب در استان را برعهده دارد، گفت: شورای هماهنگی تبلیغات، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، صدا و سیما، ورزش و جوانان، بنیاد حفظ آثار، سپاه عاشورا، اوقاف، حوزه علمیه، میراث فرهنگی، کانون پرورش فکری، دانشگاه تبریز و دبیرخانه کانون‌های مساجد اعضای این کارگروه هستند.
وی با بیان این‌که برخی از نهادها برنامه‌های خود را ارائه کرده و برخی ارائه نکرده‌اند اما برنامه‌های ارزشمندی در چهل سالگی انقلاب اجرا می‌کنند، افزود: برای گرامیداشت چهل سالگی انقلاب، بیان دستاوردهای فرهنگی و هنری با استفاده از زبان هنر، زبان شعر و قلم را پیگیری می‌کنیم.
وی با بیان این‌که عمده برنامه‌ها در قالب تئاتر، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی و هنری اجرا می‌شود، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های ادبی، کارگاه آموزشی داستان نویسی در حوزه انقلاب، جشنواره فیلم فجر، جشنواره مطبوعات، چهل محفل قرآنی، جشنواره خوشنویسی مشق عشق، عصر شعر فجر و چهل سال سرافرازی، اختتامیه جشنواره استانی شعر و... از جمله برنامه‌های چهل سالگی انقلاب است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که در سال ۵۶ تعداد کتابخانه‌های عمومی استان برابر با ۲۵ کتابخانه بود اما اکنون این تعداد به ۴۵ کتابخانه عمومی افزایش یافته است، افزود: این در حالی است که بسیاری از نهادها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس دارای کتابخانه بوده و ۶۰۰ کتابخانه قفسه باز نیز در کانون مساجد وجود دارد.
وی با بیان این‌که تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی استان در سال ۵۶ برابر با ۱۶۸ هزار جلد بود که اکنون به سه میلیون جلد افزایش یافته است، گفت: اعضای کتابخانه‌های عمومی نیز از ۱۳ هزار نفر در سال ۵۶ به ۱۲۰ هزار افزایش یافته است.
محمدپور نمایشگاه کتاب تبریز را نمونه‌ای از فعالیت‌های پربار فرهنگی استان دانست و گفت: در سال‌جاری هشت هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کرده و هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خرید انجام شد.
وی با بیان این‌که تقویت و ارتقای سرانه مطالعه را در برنامه داریم که در قالب نمایشگاه‌های کتاب و باشگاه‌های کتاب پیگیری می‌شود، افزود: ۱۱۹ باشگاه کتابخانه‌ای طی سه سال اخیر در استان تشکیل شده است.
وی تحولات عظیم در حوزه امور قرآنی را از جمله دستاوردهای بزرگ انقلاب دانست و گفت: پیش از انقلاب، کارکرد قرآن در مساجد و آرامستان‌ها بوده و در مهجوریت قرار داشت اما به برکت پیروزی انقلاب، امروز هزاران نفر از هم استانی‌ها تحت پوشش آموزش‌های حفظ و قرائت قرآن هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که سال گذشته مجهزترین استودیو قرآنی با ۷۰۰ میلیون اعتبار در شهرک اندیشه تبریز تجهیز شد که فعالیت‌های خوبی داشته است، گفت: جشنواره آواها و نغمات دینی نیز دیگر برنامه‌ی مهمی است که در حوزه قرآن و عترت برگزار می‌شود.
وی با بیان این‌که در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها علی‌رغم وجود نواقص، دستاوردهای کمی و کیفی بسیاری داشته‌ایم، گفت: در سال ۵۶ تنها چهار روزنامه سراسری در کشور منتشر می‌شد، در حالی که اکنون در آذربایجان شرقی ۴۳۰ رسانه‌ی مکتوب و مجازی فعالیت دارند.
وی در ادامه به وجود سه هنرستان تحت مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اشاره کرد و افزود: ده‌ها هنرستان نیز تحت مدیریت آموزش و پرورش بوده و آموزشگاه‌های آزاد نیز اقدام به آموزش‌های فرهنگی و هنری می‌کنند.
محمدپور افزود: طی سال گذشته هزار و ۷۸۷ اجرای صحنه‌ای نمایش در استان داشتیم که این میزان در ۹ ماهه سال‌جاری برابر با هزار و ۳۰۰ نمایش بوده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال شاهد تحولاتی در این آمار باشیم.
وی از فعالیت هزار و ۳۶۹ کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان خبر داد و گفت: این کانون‌ها فعالیت‌های موثر و گسترده‌ای انجام می‌دهند.
هادی هاشمی، معاون فرهنگی-اجتماعی سپاه عاشورا نیز در این نشست خبری با تشریح برنامه‌های سپاه عاشورا در حوزه فرهنگ و هنر گرامیداشت ۴۰ سالگی انقلاب، گفت: برگزاری کنگره فرهنگ و هنر سپاه بصورت بین‌المللی، یادواره‌های شهدا و برنامه‌های فرهنگی و هنری در پایگاه‌ها، رونمایی از تولیدات هنری بسیج هنرمندان با حضور سردار نقدی، برگزاری محفل ادبی با حضور ۱۱۱ نویسنده، کارگاه نویسندگی، ۴۰ محفل قرآنی در سطح نواحی و... از جمله این برنامه‌هاست که تعدادی از این برنامه‌ها اجرا شده و تعدادی نیز تا ۲۹ بهمن ماه برگزار می‌شود.
در پایان این نشست خبری از "پوستر دومین جشنواره بین المللی موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه، پوستر کنگره ملی علمی و هنری میر علی تبریزی و پوستر جشنواره ملی نگارگری با محوریت بزرگداشت سلطان محمد تبریزی" رونمایی شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.