به گزارش خبرنگار ایرنا، سرلشکر محمد باقری افشرد روز سه شنبه در کنگره سرلشکر شهید غلامحسین باقری افشرد معروف به حسن باقری، افزود: امروز به برکت خون شهدای دفاع مقدس، رشادت رزمندگان و از جان گذشتگی جانبازان و هدایت های شجاعانه فرمانده کل قوا، ایران اسلامی به امن ترین کشور منطقه تبدیل شده است و با وجود دسیسه ها و تهدیدهای مختلف دشمنان، همچنان با صلابت و اقتدار کامل به راه خود ادامه می دهد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ارتش های آمریکاساخته منطقه با حمایت های مالی و تجهیزاتی عربستان، امارات و صهیونیست ها، یکی پس از دیگری در برابر جوانان بی ادعا شکست می خورند.
باقری ادامه داد: اگر رشادت ها و دفاع جانانه جوانان ایران اسلامی با هدایت های سردار سلیمانی از حریم اهل بیت (ع) نبود، امروز حرم آل الله و عتبات عالیات مورد تعرض قرار می گرفت، اما این جوانان با بصیرت اجازه چنین تعرضاتی را ندادند تا این افتخار و سربلندی نصیب مردم بزرگ ایران شود.
وی یادآوری کرد: بر اثر این رشادت ها امروز حاکمیت کشور عراق به دنبال بیرون راندن متجاوزان است و این جزئی از قدرت بلامنازع جمهوری اسلامی در منطقه می باشد که با صراحت و شجاعت تمام مواضع اصولی خود را بیان می کند.
باقری خاطرنشان کرد: دشمنان به خوبی می دانند که اگر نیت تهاجم و تهدید به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند، پاسخ های دندان شکن دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه پس از گذشته 30 سال از خاتمه دوران دفاع مقدس نگرش های عام تر به این دوران افتخارآمیز لازم و ضروری است، گفت: اینکه خانواده های معظم شهدای آن دوران، رزمندگان و جانبازان جنگ تحمیلی هنوز از جایگاه و ارزش و اعتبار ویژه ای در کشور برخوردارند، نشانه ای از حقانیت و راه درست ملت ایران در مسیر انقلاب اسلامی است که توسط امام راحل و رهبری معظم ترسیم شده و تداوم می یابد.
سرلشکر باقری ورود به 40 سالگی انقلاب اسلامی با وجود انواع تحریم ها، ترورها، جنگ و فشارهای سیاسی و اقتصادی را معجزه ای بزرگ توصیف کرد و افزود: ملت مقاوم و استوار ایران اسلامی در این مدت با انواع فشارها و تهدیدها مقابله کرده و دفاع مقدس را با وجود تمام سختی ها با موفقیت پشت سر گذاشت، در حالیکه 35 کشور جهان و در اتفاقی نادر با وحدت ابرقدرت شرق و غرب علیه خود مواجه بود.
وی به حقارت های تاریخی مردم ایران طی دوره های مختلف تاریخی اشاره کرد و ادامه داد: انقلاب اسلامی این حقارت ها را به امید و اعتماد به نفس مردم ایران تبدیل کرد و دوران دفاع مقدس حداقل 200 سال برای ایران سربلندی دارد تا راه پیشرفت و سربلندی را طی 40 سال اخیر طی کنند که البته این مهم برای دشمنان قابل هضم نیست.
سرلشکر باقری، ایستادگی مردم ایران در برابر زورگویی ها و فشارهای مختلف استکبار جهانی را ستودنی دانست و اظهار داشت: مردم ما اکنون با فشارهای بزرگ جهانی و البته ندانم کاری و کوتاه کاری های داخلی که به هیچ عنوان پذیرفته نیست، مواجه است که در چنین شرایطی باید با وحدت و انسجام درونی و حرمت پشت سر ولایت و ولایت مداری مسیر خود را ادامه داد.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح به نقش مردم آذربایجان و تبریز در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تاثیر قیام ۲۹ بهمن سال۵۶ مردم تبریز اشاره کرد و گفت: این قیام ماموریت مردم تبریز برای زنده نگه داشتن خون شهدای مردم قم بود که در چهلم شهدای تبریز، سراسر کشور در انقلاب شعله کشید و طومار قوی‌ترین حلقه استعمار در منطقه را در هم پیچید.
سرلشکر باقری، نقش مردم آذربایجان در گسترش مکتب تشیع در کشور را نیز مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: توسعه و فراگیری مکتب شیعه در ایران مدیون مردم آذربایجان است، زیرا قبل از آن مکتب تشیع فراگیری چندانی در کشور ما نداشت.
برادر سرلشکر باقری، برگزاری یادبودهای شهدا و گرامیداشت یاد و خاطره آنها را اقدامی قابل ستایش خواند و حضور خود در چنین آیین هایی را مایه افتخار دانست و گفت: بنده در کمتر یادبود برادر خود شرکت می کنم، اما امروز به احترام مردم بزرگ تبریز در این شهر قهرمان پرور و دیار مادری خود حضور یافته ام.
سرلشکر باقری برادر شهید خود را تربیت یافته مکتب اسلام بیان و اضافه کرد: او دوران سربازی خود را در ژاندارمری سپری کرده و تنها دو روز پس از آغاز تجاوز عراق به خاک ایران عازم جبهه جنوب شد و با خداحافظی از همکاران خبرنگار خود وارد عرصه جبهه و جنگ شد.
وی با بیان اینکه بصیرت اطلاعاتی امروز سپاه حاصل جهاد و ایثار آن شهید و همراهانش است، افزود: اگر در دوران دفاع مقدس و در حوزه تجهیزات نظامی و منابع مالی کسری داشتیم، اطلاعات عملیات جنگ نقطه قوت ما بود به طوری که بعدها این حوزه رشد کرد و به درخت تنومندی تبدیل شد که در تمام جنگ اثرگذار بود.
سرلشکر باقری ادامه داد: شهید باقری توانست در ۲۸ ماه حضور خود در جبهه کارهای بزرگی انجام دهد که یکی از آنها پایه گذاری سازمان رزم سپاه پاسداران بود، چون معتقد بود جنگ بدون سازمان دهی نیروها و نظم راه به جایی نمی ‌برد و کاری در برابر ارتش تا بن دندان مسلح پیش نخواهد برد.
وی، تلاش برای راه اندازی مهندسی سپاه، توپخانه سپاه، سه گانه سپاه، شناسایی جوانان باهوش و متدین برای فرماندهی در رده های سپاه و کشف استعدادهای برتر نظامی از جمله سردار سلیمانی و شهید باکری را از جمله اقدامات مهم شهید باقری افشرد در دوران دفاع مقدس برشمرد.
به گزاش ایرنا، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این کنگره با اشاره به اینکه شهید باقری با ابتکاری خاص و نظریه جدیدش درباره جنگ و راه‌های تقابل با متجاوزان بعثی توانست استراتژی جنگ را تغییر دهد، تجلیل از مقام شامخ شهدا را تجلیل از فرهنگ شهادت دانست.
حجت الاسلام محمدعلی آل‌هاشم افزود: این شهید هنوز به سن ۲۷ سالگی نرسیده بود که در سال 1361 و در شمال فکه به شهادت رسید و آن سردار بزرگ با اینکه در سن ۲۴ سالگی وارد جنگ شد اما ظرف دو سال به یک استراتژیست بزرگ جنگ تبدیل و واحد اطلاعات سپاه و جنگ را پایه‌گذاری کرد.
وی ادامه داد: این شهید بزرگوار را بسیاری از بزرگان به عنوان مغز متفکر جنگ ایران و نابغه دفاع مقدس می ‌شناسند؛ وی با اینکه ۲۸ ماه در جنگ حضور داشت اما تاثیر نبوغ این فرمانده بزرگ در تاریخ جنگ ماندگار شد.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به تئوری شهید باقری در خصوص مقابله با تجاوزعراق، گفت: نظریه او مبنی بر ورود نیروهای مردمی به صحنه جنگ، منجر به برداشتن گام‌های بزرگی برای آزادسازی مناطق جنگی از جمله ازادسازی خرمشهر شد.
وی به کشف و معرفی شهید حسن باقری توسط رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: این شهید به عنوان خبرنگار در ابتدای انقلاب فعالیت می ‌کرد که رهبر انقلاب در حزب جمهوری اسلامی و روزنامه مربوطه، ایشان را به عنوان استعداد درخشان در عرصه خبر کشف و به مسئولان اطلاعاتی معرفی می ‌کنند که سپس توسط فرماندهان سپاه در اطلاعات و عملیات مشغول انجام وظیفه می ‌شود.
به گزارش ایرنا، 'غلامحسین افشردی' معروف به حسن باقری، 25 اسفند 1334 در روستای افشرد از توابع بخش خواجه در شهرستان هریس آذربایجان شرقی متولد شد و در سنین کودکی همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد.
وی دوره دبستان را در مدرسه «مترجم الدوله» و دوره متوسطه را در دبیرستان «مروی» تهران به پایان رساند و در سال 1354 در رشته دامپروری دانشگاه ارومیه پذیرفته شد، اما بعد از سه ترم به دلیل مبارزات انقلابی از دانشگاه اخراج شد و در اسفند 1356 لباس سربازی به تن کرد.
شهید سرلشکر باقری در اواخر سال 1357 و در پی فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر فرار سربازها از پادگان‌ها، با استفاده از غفلت مأموران از پارگان فرار کرد که به دلیل برخورداری از آموزش نظامی، به همراه سایر اعضای خانواده و دوستانش در تصرف کلانتری 14 و پادگان عشرت آباد در تهران نقش بارزی داشت.
شهید باقری افشرد تا خرداد 1358در کمیته انقلاب اسلامی و برخی نهادهای دیگر فعالیت داشت که در همین دوران به عنوان خبرنگار با روزنامه جمهوری اسلامی و در سرویس سیاسی و فرهنگی آن همکاری خود را آغاز کرد.
شهید باقری افشرد در همین دوران به دعوت سازمان «امل»، از طرف روزنامه جمهوری اسلامی به عنوان خبرنگار سفر 15 روزه ‌ای به لبنان و اردن انجام داد و طی آن گزارش تحلیلی جامعی از اوضاع نابسامان مسلمانان در آن منطقه تهیه کرد.
این شهید والامقام پس از بازگشت از لبنان، دوباره در امتحانات وررودی دانشگاه‌ها شرکت کرد و با رتبه 104 در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران قبول شد.
شهید سرلشکر حسن افشردی اوایل سال 1359 به استخدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در اطلاعات سپاه، نام مستعار «حسن باقری» را برای خود برگزید که وظیفه اش شناسایی گروهک‌های ضدانقلاب بود.
او، با شروع جنگ ایران و عراق مهرماه سال 1359 به همراه عده‌ای از پاسداران راهی جبهه‌های جنوب و خوزستان شد و طی بیش از 2 سال حضورش در جنگ، با استفاده از تجربیاتی که در زمان خبرنگاری خود در ایران و لبنان به دست آورده بود، به جمع‌ آوری اطلاعات، نقشه‌ها و کالک‌های عملیاتی و ضبط صدا در جبهه‌های ایران پرداخت.
این فرمانده جوان و نابغه دوران دفاع مقدس روز 9 بهمن سال 1361 در منطقه عملیاتی فکه که سمت قائم مقامی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را داشت، بر اثر اصابات گلوله خمپاره به شهادت رسید و در قطعه 24 گلزار شهدای بهشت زهرای تهران آرام گرفت.
فرماندهی قرارگاه نصر، قرارگاه کربلا و محور دارخوین، معاونت ستاد عملیات جنوب و معاونت عملیات طریق القدس از جمله سوابق نظامی سرلشکر شهید حسن باقری افشرد است.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.