احمد ملکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تدوین طرح تفضیلی مراغه به عنوان چشم انداز 10 ساله توسعه این شهر به صورت رسمی از اردیبهشت امسال آغاز شده و مرحله شناسایی و برداشت وضع موجود شهری آن به پایان رسیده است.
وی ادامه داد: تاکنون 2 هزار و 300 هکتار از اراضی شهری در این طرح شناسایی شده و پیش بینی می شود محدوده شهری مراغه به حدود سه هزار هکتار برسد.
وی اضافه کرد: در این طرح ساختار کلی و چارچوب شهری در قالب پهنه ای با در نظر گرفتن و شناسایی مسیرها، معابر عمومی، طرح های توسعه شهری و انواع کاربری ها در شهر مشخص می شود.
ملکی با بیان اینکه طرح تفضیلی شهر زمینه ساز اجرای طرح های توسعه شهری است گفت: توجه به زیرساخت های حمل و نقل با رویکرد رفع مشکلات ترافیکی در این چشم انداز تعریف می شود.
وی افزود: برنامه ریزی ترافیکی، معماری، شهرسازی، سیما و منظر شهری در طرح تفضیلی شهری مراغه مورد بررسی قرار گرفته و براساس آن اقدام به اجرای طرح های عمرانی و نیز صدور مجوزهای ساخت و ساز خواهد شد.
وی با اشاره به مزیت ها و پیامدهای اجرای طرح تفضیلی شهر ادامه داد: اطلاعات جمع آوری شده در این طرح پس از پایش در قالب سیستم GIS و سیستم هوشمند مدیریت شهری تدوین و در اختیار مدیریت شهری قرار می گیرد.
این عضو شورا و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مراغه اضافه کرد: این داده ها و اطلاعات می تواند در قالب سیستم و سامانه ای هوشمند زمینه ساز ایجاد تسهیلات برای شهروندان در اخذ مجوزهای اداری و فنی در زمینه مسکن شهری شود.
ملکی گفت: با راه اندازی سیستم های هوشمند شهری در شهرداری، حتی صدور پروانه های ساختمانی و استعلام های قانونی اراضی و مسکن شهری به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
وی افزود: طرح تفضیلی شهری مراغه که مدت اجرای آن حدود 17 ماه بوده از 50 درصد پیشرفت کاری برخوردار بوده و با تکمیل و نهایی شدن آن شاهد تحول بزرگی در مدیریت و عمران شهری خواهیم بود.
وی اضافه کرد: پیشگیری از به وجود آمدن رانت های اداری و اطلاعاتی در زمینه زمین و مسکن شهری، اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی و دسترسی آسان به اطلاعات از جمله ویژگی های بارز و مثبت طرح تفضیلی شهر مراغه است.
وی با اشاره به رسانه ای شدن جلسات کارگروه تدوین طرح تفضیلی و جامع شهری مراغه ادامه داد: این اقدام، حرکتی برای شفاف سازی رویکردهای اساسی شهرداری و شورای اسلامی شهر در توسعه شهری است.
وی افزود: اجرای این طرح بزرگ در شهر تاریخی و فرهنگی مراغه نیازمند همکاری برون بخشی و همراهی دستگاه های اجرایی و خدمات رسان شهرستانی است.
شهر مراغه به عنوان بزرگترین شهر آذربایجان شرقی بعد از تبریز حدود 180 هزار نفر جمعیت دارد، این شهر در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی و 607 کیلومتری تهران قرار دارد و در ابتدای دوران فرمانروایی ایلخانان مغول، پایتخت این سلسله بوده است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.