به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، نمایش ملی "روزهای بی قوام" از ۱۳ بهمن همزمان با ۲۰ استان کشور در تبریز روی صحنه می‌رود.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، سرپرست حوزه هنری استان در نشستی با اصحاب رسانه گفت: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب می‌تواند فرصتی برای بیان عملکرد دستگاه‌ها و به ویژه عملکرد مجموعه‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی تشکیل شده‌اند، باشد.
سیدمحمد حسین بلاغی با بیان این‌که حوزه هنری نهادی است که بعد از انقلاب در حوزه‌ی هنرهای دینی و انقلابی فعالیت کرده است، افزود: این نهاد دو رسالت مهم "تربیت هنرمندان متخصص در رشته‌های مختلف و تولید آثار فاخر هنری" را بر عهده دارد.
افتتاح "مجموعه هنری مهر و ماه" همزمان با اجرای نمایش روز‌های بی‌قوام
وی در ادامه به اهمیت اجرای نمایش روزهای بی‌قوام اشاره کرد و گفت: مجموعه هنری مهر و ماه مشتمل بر نگارخانه و تماشاخانه با هزینه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی، همزمان با اجرای نمایش "روزهای بی‌قوام" در تبریز افتتاح می‌شود.
وی با بیان این‌که اجرای برنامه‌های فرهنگی مستلزم زمان است، افزود: از سال گذشته برنامه‌های متنوع "محتوایی و تبیینی" در حوزه هنری استان کلید خورده که در چهلمین سال پیروزی انقلاب برگزار می‌شود.
بلاغی در این خصوص گفت: چاپ چند عنوان کتاب تحقیقی و پژوهشی، تولید قطعات موسیقی و سرود(دیدار ۲۹ بهمن) و نمایش بی‌قوام از جمله برنامه‌های محتوایی حوزه هنری استان است؛ در حوزه تبیینی نیز برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده که برگزاری "شب خاطره" نمونه‌ای از آن است.
اهلم قلم و هنرمندان رسالت بزرگی در رابطه با انقلاب بر دوش دارند
پیشکسوت تئاتر استان نیز در این نشست، گفت: برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران زحمات زیادی کشیده و خون‌های بسیاری ریخته شد، از این‌رو هنرمندان و اهل قلم رسالت بسیار سنگینی در این رابطه دارند.
مهدی لزیری با بیان این‌که نمایش "روزهای بی‌قوام" توسط ایوب آقاخانی که از نویسندگان سرشناس کشور است، نوشته شده و به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است، افزود: این نمایش توسط یکی از کارگردانان قوی و مسلط شهر تبریز "سیامک افسایی" اجرایی می‌شود و بازیگران نمایش نیز بسیار خوب و مسلط به کار خود هستند.
وی در ادامه به اهمیت بیان دستاوردهای پیروزی انقلاب در قالب هنر تاکید کرد و گفت: هنر و تئاتر از جمله بسترهایی است که‌ می‌توان در آن کارهای خیر و ماندگار انجام داد.
وی در ادامه گفت: در انتخاب نمایشنامه، سلیقه کارگردان بسیار اهمیت دارد و نمایشنامه باید کارگردان را جذب کند، در غیر اینصورت کارگردان علاقه‌ای به اجرای و تهیه نمایش نخواهد داشت.
محتوای نمایش "روزهای بی‌قوام" را به قیام ۲۹ بهمن پیوند داده‌ایم
کارگردان نمایش روزهای بی‌قوام نیز در این نشست با بیان این‌که این نمایش از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به تمامی استان‌ها ابلاغ شد که در مجموع ۱۵ الی ۲۰ استان اعلام آمادگی کردند، افزود: ما محتوای این نمایش را قدری تغییر داده و بومی‌تر کرده‌ایم، به گونه‌ای که داستان نمایش با قیام ۲۹ بهمن تبریز پیوند دارد.
سیامک افسایی گفت: در این نمایش شیوه کارگردانی را قدری تغییر داده و تعداد کاراکترها را نیز به هفت نفر تقلیل داده‌ایم
وی با بیان این‌که از بین نمایش‌های اجرا شده سه نمایش جهت اجرای عمومی در تهران انتخاب می‌شود، افزود: این نمایش به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اجرا می‌شود و ما تلاش کرده‌ایم با دیدی متفاوت، نمایش را از شعارزدگی خارج کنیم.
افسایی با تاکید بر این‌که متن نمایش امکان خلاقیت را به کارگردان داده و به بازیگر این اجازه را می‌دهد که قدرت بازیگری‌اش را به نمایش بگذارد، افزود: در شهرهایی چون اردبیل، ارومیه، لرستان، تهران، قم و... این نمایش اجرا می‌شود و رغبت دارم نمایش‌های آنان را نیز ببینم و با نمایشی که در تبریز اجرا می‌شود مقایسه کنم.
وی با تاکید بر این‌که این نمایش را از روی میل باطنی و علاقه اجرایی کرده‌ام، گفت: بنده تئاتر را زمانی که کودک بودم با بازسازی واقعه ۱۷ شهریور شروع کردم و می‌توان گفت که انقلاب و جنگ با وجود من عجین شده است.
جمال ساقی‌نژاد، یکی از کاراکترهای نمایش روزهای بی‌قوام نیز در این نشست اظهار کرد: محتوای این نمایش به قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز ربط داده شده و این موضوع باعث می‌شود تا نمایش اجرا شده در تبریز متفاوت از سایر استان‌ها باشد.
گفتنی است، در پایان این نشست رسانه‌ای از پوستر نمایش "روزهای بی‌قوام" رونمایی شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.