مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی گفت: باز ماندن از تحصیل یک چالش جدی و آسیب اجتماعی مهم برای جامعه محسوب می‌شود که در صورت وقوع می‌تواند به باز تولید دیگر آسیب‌ها منجر شود.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، علی شکوهی در کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان، بیان کرد:  شناسایی، جذب و سامان بخشی به امور کودکان بازمانده از تحصیل یک تکلیف خطیر برای دولت محسوب می‌شود.
وی با  اشاره به گزارشات اعلام شده در پیرامون آمار بازماندگان از تحصیل، افزود: بر حسب گزارشات اعلام شده آمار تقریبی دانش آموزان باز مانده از تحصیل علی‌رغم تلاش‌های ارزنده مجموعه  همکاران ساعی و تلاشگر  اداره کل آموزش و پرورش در مقاطع مختلف تحصیلی، تامل برانگیز بوده و موجب نگرانی است. 
بدر شکوهی با اشاره به  نقش عواملی از قبیل تعصبات فرهنگی محلی و منطقه‌ای و نیز صعب العبور بودن برخی از مناطق در به‌وجود آمدن چالش بازمانده از تحصیل در استان، افزود:  گویا برخی خانواده‌ها از حضور دانش آموزان دختر در کلاس‌های درسی به‌ویژه در مدارسی که با حضور آقایان اداره می‌شوند، جلوگیری می‌کنند؛ بنابر این ضروری است که متولیان امور تمهیدات جدی و عملی در این راستا  بی‌اندیشند.
شکوهی با بیان این‌که بازماندن از تحصیل کودکان زمینه افزایش آسیب‌های اجتماعی  در جامعه را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: بازماندگی کودکان از تحصیل و دورماندن آن‌ها از فضاهای آموزشی، فارغ از اعداد و ارقام آن  چنانچه به‌درستی مدیریت نشود، می‌تواند بستر وقوع برخی از آسیب‌های اجتماعی را فراهم کرده و چالش‌های جدی برای کشور رقم بزند؛ لذا با عنایت به اهمیت و ضرورت موضوع، جا دارد که تمامی دستگاها، نهادها و ارگان‌ها در کنار نهاد پر منزلت آموزش و پرورش قرار گرفته و با همکاری و هم افزایی بیش از پیش گام‌های عملی و موثرتری برای پاسخگوی لازم در این راستا بردارند.
وی عنوان کرد: کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی از لحاظ جایگاه قانونی رده متناظر و نقش شورای اجتماعی کشور در سطح استان را ایفاء می‌کند و اهداف خطیری مانند ارتقاء سلامت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، نشاط اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی و  نیز پیش بینی، پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و هم افزایی و انسجام بخشی فعالیت دستگاه‌ها، ارگان‌ها و نهادهای ذیربط را بر عهده دارد؛ بنابراین در استان ماموریت‌های خطیری در  مباحث اجتماعی و فرهنگی دنبال می‌کند؛ چرا که بحث‌های اجتماعی چالش برانگیز بوده و از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
شکوهی با بیان این‌که استفاده از ظرفیت‌های سمن‌ها نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد،  ادامه داد: همه باید در موضوعات فرهنگی و اجتماعی پای کار باشیم و با برنامه ریزی درست و شیوه‌های مختلف علمی و عملی آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم. 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد:  بنابه تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری مبنی بر ضرورت  و اهمیت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی این موضوع مهم باید در اولویت کاری قرار گیرد؛ لذا از این رو به منظور بررسی، شناسایی پیشگیری، کاهش و کنترل چالش‌های اجتماعی با همکاری دانشگاه تبریز کنفرانسی تحت عنوان «کنفرانس ملی توسعه اجتماعی، الزامات، موانع و راهکارها» را در 30 بهمن ماه سال جاری برگزار خواهیم کرد تا با بهره‌گیری از یافته‌های علمی و تحقیقاتی از این طریق بتوانیم مانع از شکل گیری آسیب‌های اجتماعی در جامعه شویم.
وی مباحث مرتبط با خانواده و زن، امنیت و توسعه اجتماعی، جمعیت و اقتصاد، شهر و روستا، سازمان‌های مردم نهاد و توسعه اجتماعی، آموزش و پرورش و آموزش عالی، صدا و سیما و رسانه‌های نوین، سرمایه اجتماعی و توسعه اجتماعی، الگوهای توسعه اجتماعی جهانی و ایرانی، جایگاه توسعه اجتماعی در اسناد بالادستی، ارزیابی تاثیرات اجتماعی طرح‌های توسعه یافته، دین، فرهنگ و توسعه اجتماعی، سبک زندگی، نشاط و توسعه اجتماعی، بهداشت، سلامت و توسعه اجتماعی، نظام سیاست‌گذاری اجتماعی و توسعه اجتماعی را از جمله محور های اصلی این همایش برشمرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به محورهای استانی این همایش، متذکر شد: توسعه اجتماعی و آسیب‎های اجتماعی در استان، عوامل و موانع توسعه اجتماعی، ارائه الگوی بومی توسعه اجتماعی، جایگاه شاخص‌های کیفی و کمی توسعه اجتماعی در استان و نقش رویداد تبریز 2018 در توسعه اجتماعی از محورهای استانی کنفرانس ملی توسعه اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: این همایش در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد و  100 مقاله در قالب این همایش به دبیرخانه ارسال شده است؛ امیدواریم شاهد مشارکت حداکثری مردم از این همایش باشیم.
شکوهی در در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که متاسفانه تصادفات منجر به فوت در سال‌های اخیر در استان روبه افزایش بوده است، تصریح کرد: استان آذربایجان شرقی در بحث وقوع تصادفات جاده ای رتبه سوم کشوری را داشته  و این روند روبه رشد میزان تصادفات جای نگرانی است که باید با اصلاح زیرساخت‌های لازم خصوصا با اهتمام ویژه به مبحث فرهنگ سازی در تعمیق  و نهادینه کردن اصول و قواعد راهنمایی و رانندگی این معضل را کاهش دهیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.