معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت:  214 نفر از بازماندگان تحصیل در دوره ابتدایی در استان  به علت مخالفت اولیا، 14 مورد فوت، 161 مورد معلولیت، ۲۹ نفر به خاطر ازدواج و یک هزار و 825 نفر به علت عدم شناسایی از تحصیل بازمانند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، فریده حقایی در جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان، گفت: 426 کلاس زیر پنج نفره در دوره ابتدایی در استان وجود داشته که از این تعداد 49 کلاس دو نفره و 25 کلاس یک نفره هستند.
وی با بیان این‌که عوامل اصلی در بازماندگی کودکان از تحصیل شرایط اقتصادی و عوامل فرهنگی اجتماعی است، اظهار کرد: عوامل فرهنگی اجتماعی شامل بی سوادی والدین، تصمیمات قومی برخی  از خانواده‌های روستایی و جلوگیری از فرستادن فرزندان دختر خود به مدرسه‌ای که معلم مرد دارد، پایین بودن سن ازدواج دختران در برخی مناطق روستایی و عشایری و مشکلات خانوادگی مانند جدایی پدر و مادر، فوت والدین و بی سرپرست بودن کودکان هستند.
وی با بیان این‌که میانگین آمار بازماندگان تحصیلی در دوره اول متوسطه  کشوری 93.50 درصد می‌باشد که استان ما یک درصد بالاتر از میانگین کشوری است، ادامه داد: در نرخ پوششی تحصیلی واقعی دوره اول متوسطه  در سال تحصیلی 96-95 از 93.87 درصد به 94.50 درصد در سال تحصیلی 97-96 رسیده و نسبت به سال قبل 0.63 درصد رشد یافته است.
وی با بیان این‌که کودکان بازمانده از تحصیل در استان  در دوره دوم متوسطه 1.77 درصد رشد یافته است، گفت: نرخ پوشش تحصیلی واقعی دوره دوم متوسطه استان در سال تحصیلی 96-95 از 80.26 به 82.03 درصد در سال تحصیلی 97-96 رسیده است.
حقایی افزود: بخش پسران دوره دوم متوسطه از میانگین کشوری بالاتر است؛ به طوری‌که میانگین کشوری در پسران 84.99 درصد بوده است، درحالی که استان 86.79 درصد می‌باشد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی عنوان کرد: موضوع ازدواج زود هنگام دختران باید در دستور کار جلسات شورای فرهنگ عمومی استان، شهرستان، مناطق و نواحی قرار گیرد تا راهکارهای عملیاتی باتوجه به فرهنگ بومی در منطقه ارائه شود.
همچنین در ادامه این جلسه رئیس دانشگاه تبریز گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و اجتماعی بوده و باید توسعه اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
میر رضا مجیدی افزود: یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی متزلزل کننده بنیان‌های جامعه، طلاق است، این نوع آسیب‌های اجتماعی عوامل متعددی دارد و با این آسیب ها در صورتی می‌توان مبارزه کرد که عوامل موثر شناسایی و با آن ها مقابله کرد.
وی با بیان این‌که زمانی شاهد توسعه اجتماعی خواهیم بود که از جامعه سنتی به سمت جامعه مدرن حرکت کنیم، متذکر شد: هر چه قدر در بحث پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی سرمایه گذاری کنیم بازهم کم بوده و باید تا به حداقل رساندن آن تلاش کنیم.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.