' حمید یزدانی ' جوان خلاق شهر بناب جدید از توابع شهرستان مرند است که تلاش ها و پیگیری های او برای پرورش غاز و توسعه فعالیت هایش و نیز حمایت های بسیج سازندگی او را به یکی از تلاشگران موفق عرصه اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است.
هرچند این جوان کارآفرین تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع کارشناسی مهندسی رایانه ادامه داده است، اما علاقه او به پرورش غاز و فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی موجب شده همچنان در این حوزه فعال باشد و با پیگیری های مجدانه اش زمینه صادرات بخشی از محصولاتش را کشور عراق را فراهم کند.
یزدانی می گوید: دو سال پیش وقتی شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود پیدا نکردم، از طریق فضای مجازی و اینترنت بعد از آشنایی با عرصه های اقتصاد مقاومتی و کمی تحقیق و بررسی درباره فعالیت در عرصه پرورش ماکیان، تصمیم گرفتم برای درآمدزایی به پرورش غار بپردازم.
یزدانی با بیان اینکه اطلاعات اولیه اش ثابت کرد که پرورش غاز سودده و بسیار مقرون به صرفه است، اظهار داشت: برای آغاز کار تعداد 12 بال غاز مولد از شمال کشور خریداری کردم و برای جوجه کشی به شهر بناب آوردم که برای خرید آنها حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کردم و با پرورش و نگهداری اصولی آنها در حال حاضر تعداد غازها را به 80 بال افزایش داده ام.
وی ادامه داد: بخشی از هزینه های غاز چرانی را با اخذ وام تهسیلات اقتصاد مقاومتی از سوی بسیج سازندگی تامین کردم؛ در ابتدا مبلغ 10 میلیون تومان از این نهاد وام دریافت کردم که آنرا برای نگهداری و خرید خوراک غازها هزینه کردم.
یزدانی درباره مزیت پرورش غاز و سودده بودن آن، گفت: غازها به دلیل مقاومت در برابر بیماری ها تلفات بسیار اندکی در قیاس با سایر ماکیان و طیور دارند و پرورش آن از تزریق هر نوع واکسن و هورمون بی نیاز است که می توان گفت این حیوان اصلا بیمار نمی شود و همین مساله باعث می شود که ریسک پرورش غاز بسیار پایین باشد.
وی، زمان تخم گذاری غازها را از فروردین تا تیر ماه هر سال اعلام کرد و افزود: غازها در این دوره زمانی بین 50 تا 60 عدد تخم می گذارند.
یزدانی با اشاره به انیکه برای هر جفت مولد غاز مبلغی معادل 500 هزار تومان هزینه کرده است، جوجه کشی و افزایش تعداد غازها را نیازمند تخصص و تجربه ویژه دانست که از سایرجوجه کشی ها متمایز است.
این کارآفرین بنابی در مورد شرایط نگهداری تخم غازها، گفت: در این خصوص نکات حساس و مهمی وجود دارد که من بسیاری از این موارد را بر اثر تجربه کاری یاد گرفته ام؛ به عنوان مثال تخم غاز در دستگاه جوجه کشی باید چرخش 180 درجه ای داشته باشد، رطوبت آن 80 درصد باشد و درب دستگاه هر روز دو بار به مدت 15 دقیقه باز بماند.
یزدانی برای فروش محصولاتش یک سایت فروش غاز راه اندازی کرده و در مدت زمان اندکی از این طریق توانسته به موفقیت های مهمی دست پیدا کند.
وی می گوید: در این پایگاه اینترنتی برای مخاطبان و مشتریانی که علاقه مند غاز هستند به طور کامل و واضح در مورد پرورش غازها و جوجه هایش توضیح می دهم.
یزدانی ادامه داد: فعالیت در فضای اینترنت و شبکه های مجازی باعث خرید و فروش خوب محصولات شده است، به طوری که این فعالیت ها به ثمر نشسته و مشتریان جدید از کشورعراق پیدا کرده ام.
وی اضافه کرد: فعالیت در اینترنت باعث شد برای غازهایم از اربیل عراق مشتری داشته باشم و پارسال تعداد 200 جوجه غاز به این کشور صادر کردم و امسال نیز برای خرید یکهزار جوجه غاز سفارش دارم.
این جوان فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی شیوع بیماری عفونی در داخل دستگاه های جوجه کشی و عدم اطلاعات او و کارشناسان جهاد کشاورزی از نوع این بیماری را یکی از تلخ ترین خاطرات خود در طی فعالیتش دانست و اضافه کرد: این موضوع ذهن مرا درگیر خود کرده بود و از اینکه تمام سرمایه خود را در این کار هزینه کرده ام پشیمان بودم، و وقتی به من اعلام کردند باید تمام تخم ها را بیرون بریزم تا دستگاه ها را ضدعفونی کنیم و در غیر این صورت در بهترین حالت تنها دو درصد از تخم ها جوجه می شوند، از شدت ناراحتی دچار افسردگی شدم.
یزدانی با تاکید بر اینکه فردی نبودم که به راحتی دست از کار بکشم، گفت: پس از این حادثه تحقیقات متعددی انجام دادم تا با استفاده از آخرین یافته های مقالات علمی به زبان های انگلیسی، فرانسه و آلمانی در مورد بیماری عفونی که غازهای مشابه مبتلا بودند، اطلاعات کسب کرده و موفق شدم با یک روش سه مرحله ای برای رفع مشکل عفونت بند ناف غازها راهکار بیابم تا دوباره فعالیت هایم را از سر بگیرم.
وی به جوانان هم سن و سال خود و کسانی که با داشتن مدارک دانشگاهی هنوز بیکار هستند، توصیه کرد: بهترین روش برای ایجاد اشتغال بهره مندی از ذهن و توانایی فردی در زمینه های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی است.
یزدانی با بیان اینکه پرورش غاز به دلیل ریسک پایین یکی از زمینه های شغلی جوانان کشور است، ادامه داد: اگر کسی بتواند مرحله جوجه کشی در این حوزه را به درستی انجام دهد، به طور قطع در کارش موفق خواهد بود و خیلی زود به سوددهی می رسد.
به گزارش ایرنا، بسیج سازندگی آذربایجان شرقی با حمایت از کارآفرینان جوان در حوزه اقتصاد مقاومتی، ضمن ایجاد زمینه های شغلی جوانان جویای کار، نسبت به فعال سازی کارگاه های کوچک و زودباده نیز وارد عمل شده است.
این مجموعه از ابتدای امسال تاکنون با ارایه تسهیلات کم بهره از 140 پروژه اقتصاد مقاومتی حمایت کرده است.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.