استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بزرگراه «تبریز- سهند» 80 درصد پیشرفت دارد و تا شهریور سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: 22 کیلومتر از بزرگراه تبریز- اهر نیز در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود و تنها 10 کیلومتر از این مسیر باقی می‌ماند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجا‌ن‌شرقی، محمدرضا پورمحمدی در برنامه تلویزیونی "گوروش" از شبکه استانی سهند، با بیان اینکه آذربایجان شرقی از ابعاد مختلف جزو استان‌های مهم کشور است، افزود: این خطه از ایران اسلامی در یکصد سال گذشته نقش مهمی در تاریخ کشور داشته و از نظر اقتصادی، صنعتی، زیرساخت‌های ارتباطی، قابلیت‌های گردشگری، علمی و دانشگاهی و عرصه‌های مختلف نیز جزو قطب‌های کشور به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه با وجود این گذشته درخشان، آذربایجان شرقی امروز در جایگاه شایسته خود قرار ندارد، گفت: هرکدام از قابلیت‌های استان به‌ویژه در بخش صنعت و تولید به مرور زمان کاهش یافته که یکی از علل این امر، غفلت از نوسازی صنایع و ایجاد صنایع پایین‌دستی و تکمیل زنجیره تولید بوده است.
استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تبریز یک شهر صنعتی است و 40 درصد از شاغلان استان در بخش صنعت فعال هستند، بیشترین ارزش افزوده نیز متعلق به این بخش است؛ بنابراین سامان‌دهی این بخش اولویت اول مدیریت اجرایی استان است.
وی افزود: مهم‌ترین چالش امروز جامعه ما، چالش بیکاری است که بخش صنعت می‌تواند در حل این مشکل نقش اساسی داشته باشد؛ از طرفی اگر می‌خواهیم صنایع ما توان رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشند باید نوسازی و تجهیز شوند.
پورمحمدی بخش معدن را نیز از مهم‌ترین پتانسیل‌های استان ذکر کرد و با بیان اینکه این بخش تاکنون مغفول واقع شده است، افزود: ما معدن نفلین‌سینیت را داریم که 5 میلیارد تن ذخایر کشف شده دارد، اما با وجود تأمین زیرساخت‌های لازم، کارخانه آن راه‌اندازی نشده و اگر این کارخانه راه‌اندازی شود برای 10 هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: در صنعت مس استان نیز خام‌فروشی اتفاق می‌افتد، اما اگر شهرک مس و صنایع پایین‌دستی و فراوری آن اتفاق بیفتد تحول بزرگی در صنعت و اشتغال استان و حتی منطقه ایجاد می‌شود.
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه قابلیت‌های صنعتی و معدنی باید ارزش افزوده داشته باشند، افزود: بخشی از درآمدهای ناشی از فعالیت‌های معدنی باید برای ترمیم و نگهداری زیرساخت‌ها و تعادل‌‌بخشی به محیط زیست صرف شود و بر این اساس اعلام کرده‌ایم که حساب‌های معادن استان باید به خود استان منتقل شود که خوشبختانه اتفاق‌های خوبی در این زمینه در راه است.
وی افزود: به زودی شاهد دو اتفاق مهم در صنعت معدن استان یعنی راه‌اندازی کارخانه تولید کاتد و صنایع پایین‌دستی مس و کارخانه نفلین‌سینیت سراب خواهیم بود.
پورمحمدی اضافه کرد: در صنعت خودرو هم اگر صنایع مرتبط در استان سامان‌دهی مجدد و به‌روزرسانی شوند شاهد راه‌اندازی قطب سوم خودرو در استان خواهیم بود و کارهایی که در این حوزه انجام می‌شود به زودی به اطلاع مردم خواهد رسید.
استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی، به نرخ بیکاری استان اشاره کرد و با بیان اینکه آمار بیکاری در استان پایین‌تر از متوسط کشوری است، گفت: بخش قابل توجهی از این موضوع ناشی از مهاجرت نیروی کار از استان است که برای جلوگیری از آن باید فرصت‌های شغلی را در استان افزایش دهیم.
پورمحمدی با بیان اینکه ایجاد اشتغال فرایندی زمان‌بر است، افزود: ما انسان‌های بزرگی را در استان و خارج از استان داریم که می‌توانند برای هزاران جوان شغل ایجاد کنند و صمیمانه دست آنها را می‌بوسیم.
وی افزود:‌ البته برای جذب سرمایه‌گذاری، باید فضای نشاط و امیدواری و شرایط امن و آرام برای فعالیت و کسب‌وکار ایجاد کنیم؛ امکانات دولتی نیز در حد توان در راستای این هدف به کار گرفته می‌شود.
پورمحمدی با بیان اینکه تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در استان پرداخت شده است، افزود: 90 درصد از اقتصاد استان آذربایجان شرقی در اختیار بخش خصوصی است و بخش دولتی نیز در خدمت سرمایه‌گذاران است تا بتوانیم از این مرحله سخت اقتصادی با موفقیت عبور کنیم.
وی اضافه کرد: تحریم‌ها هم اگرچه باعث فشار و سختی شده است، اما از طرف دیگر سبب خیر بوده و باعث می‌شود ما به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که تا امروز از آنها عفلت شده است روی بیاوریم.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه فعالیت صنایع و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها نیازمند زیرساخت‌ها به‌ویژه زیرساخت‌های ارتباطی است، بیان کرد: در حال حاضر بیش از 20 پروژه کلان زیرساختی داریم که بخش عمده آنها پیشرفت فیزیکی خوبی دارند.
وی افزود: پروژه خط‌آهن میانه- تبریز تا بستان‌آباد تکمیل شده و امیدواریم تا اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری برسد؛ از بستان‌آباد تا تبریز هم حدود 60 تا 70 درصد ابنیه احداث شده و برای تسریع در انجام کار نیاز به تأمین مالی داریم.
وی با بیان اینکه بخشی از پروژه انتقال آب ارس از محل اعتبارات آب‌های مرزی انجام شده و برای ادامه آن به دنبال تأمین اعتباری هستیم، افزود: انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه نیز تا یک سال آینده به اتمام می‌رسد.
استاندار آذربایجان شرقی در پایان با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید مشکلات را به خوبی بیان کرده و از صاحب‌نظران راهکار بخواهند، مطرح کرد: بستری که صداوسیمای استان فراهم کرده فرصت خوبی برای مسئولان است تا در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای باارزش نظام را اطلاع‌رسانی کنند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.