به گزارش ایرنا، همایشی به مناسبت روز شهرستان هریس با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و اقشار مختلف مردم در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد هریس برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام احمدی امام جمعه هریس،با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و شروع ایام فاطمیه، به بازخوانی گوشه هایی از تاریخ دوران مبارزه تا پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.
وی اظهار داشت: تاریخ معاصر توام با فراز و نشیب است اتفاق ناگواری که در تاریخ معاصر رخ داد، شکل گیری دودمان پهلوی بود .
حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه دین زدایی ماموریت مهم حکومت پهلوی بود، افزود: رضا شاه پس از سفر به ترکیه تحت تاثیر اقدامات غرب‌گرایانه آتاتورک قرار گرفت و فرمان داد که حجاب از خانم ها برداشته شود و بانوان ایران نیز مثل غرب بدون حجاب در ملاء عام ظاهر شوند.
وی ادامه داد: رضا شاه در سال 1316 به ارسباران سفر کرد و می خواست اصلاحات خود در مورد کشف حجاب را ارزیابی کند، اما در هریس متوجه شد نظام شاهنشاهی نتوانسته به اهداف شوم خود دست یابد.
امام جمعه هریس با بیان اینکه رضاخان مایوس شد و روحیه خود را از دست داد، افزود: وی دستور توبیخ بخشدار به خاطر بی کفایتی در اصلاحات را صادر کرد که این نشانگر پیروزی مردم مومن و مبارز هریس در مقابل رضاشاه بود .
وی با اشاره به نقش‌آفرینی روحانیون و بانوان در دوران رضاشاه و ماجرای کشف حجاب اظهار داشت: در زمان رضاشاه روحانیون لباس خود را کنار نگذاشتند و همچنان در مجالس و محافل با لباس روحانیت حاضر می شدند و بانوان شهرستان نیز پایبند به عفاف و حجاب بودند.
حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه کشف حجاب نماد دین ستیزی است، افزود : اول بهمن روز حجاب و عفاف و نقطه عطفی در تاریخ این شهرستان است.
امام جمعه هریس این شهرستان را نماد حجاب و عفاف دانست که در دوران پهلوی زنان و دختران با حمایت روحانیون در مقابل کشف حجاب مقاومت کردند و با ایمان و پاکدامنی اجازه ندادند عزت و حیثیت دینی آنان زیر سئوال برود.
وی یادآوری کرد: اکنون بر ماست تا عزت و عظمت مردم را که مرهون زحمت ها و پایمردی نسل های گذشته به همه ارزش ها و فضائل است، حفظ شود، لذا باید با گرامیداشت روز شهرستان که برای پنجمین بار در هریس برگزار می شود فرهنگ حجاب و عفاف را به بهانه این روز تاریخی به نسل های بعدی عزتمندانه انتقال دهیم.
وی در مورد اهمیت رعایت عفاف و حجاب در این همایش گفت: مسئله مبارزه با حجاب و کشف حجاب پدیده‌ای نیست که به تازگی مطرح شده باشد، برهنگی یک امر وارداتی از سوی افرادی است که با ما سر سازش ندارند، در این جنگ نرمی که شروع شده، برخی توجه ندارند و خیال می‌کنند بدحجابی و بی حجابی آزادی است.
امام جمعه هریس افزود: این حرکت اقدام دشمن علیه استقلال و فرهنگ دینی ماست، پوشش هم برای مردان و هم برای زنان یک شخصیت است و برهنگی و بی تمدنی بازگشت به قهقرا است.
وی با بیان اینکه انسان های متمدن همواره با پوشش بوده‌اند، گفت: در حال حاضر مسئله بدحجابی به گونه ای است که هر چه قدر توجه کمتری به آن می شود این مسئله به صورت سازمان یافته ای در کشور گسترش می یابد و حتی تاثیر منفی آن روی متدینان هم دیده می شود.
حجت الاسلام احمدی افزود: به اعتقاد ما نباید به پدیده بدحجابی نگاه مقطعی شود، حمله به حجاب و عفاف باعث بی شرمی و بی حیایی افراد می شود و چنین فردی هویت واقعی و انسانی و دینی خود را از دست می دهد و موجب بی غیرتی می شود.
شهرستان هریس با 70 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
7227/6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.