محمد محمدپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آیین تجلیل از حکیم، شاعر و طنزپرداز،'میرزاعلی لعلی'، فردا /پنجشنبه/ ساعت ١٧ در بنیاد پژوهشی شهریار و با حضور اصحاب فرهنگ و ادب برگزار می‌شود.
وی افزود: رحیم رئیس‌نیا، صمد رحمانی و یوسف اعظمی سخنرانان این آیین خواهند بود و این آیین، چهل و دومین مراسم تجلیل از مفاخر و شخصیت‌های علمی و فرهنگی آذربایجان است که توسط بنیاد پژوهشی شهریار با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، شادروان «میرزاعلی‌خان لعلی» متخلص به «لعلی ‌تبریزی» در سال ١٢5٢ قمری در شهر ایروان متولد شد؛ وی در بیست‌سالگی همراه پدرش حاجی‌آقا میرزا به تبریز رهسپار و در تجارتخانه میرزاجلیل مشغول کار شد.
لعلی در عین‌حال با قریحه و استعداد مخصوصی که داشت هر روز چند ساعت به تحصیل علوم مقدماتی می‌پرداخت.
چند سال بدین‌منوال گذشت تا پدر فوت کرد و لعلی پس از آن، به سبب علاقه به طلب دانش و معارف و کمال‌اندوزی، از کار بازاری و تجارت دست کشید و تمام اوقاتش را به فراگرفتن فن پزشکی گذراند و در حوزه درس مرحوم میرزا ابوالحسن حکیم‌باشی حضور یافت و رنج‌ها برد تا مقدمات طبابت را آموخت، سپس به استانبول مسافرت کرد و در دانشگاه پزشکی آنجا بیشتر از پیش به تحصیل و تکمیل علم طب پرداخت تا به درجه دکتری نائل شد.
در بازگشت از ترکیه، در تبریز مطبی در کوی راسته‌کوچه و محلی که به دیکباشی معروف است، دایر کرد و به طبابت مشغول شد و شهرتی بسزا یافت و طبیب مخصوص مظفرالدین میرزا (ولیعهد وقت) شد.
بیشتر معاصران لعلی، از لطایف طبع و مضامین بکر و سخنان سنجیده و نغز او در طنز و هزل و هجو سخنانی روایت کردند و او را از طنزپردازان خوش‌نام آذربایجان برشمردند؛ می‌گویند لعلی در حاضرجوابی و بذله‌گویی و طعن، در میان خاص و عام مشهور بود.
دیوان اشعار لعلی به صورت چاپ سنگی چندین بار در تبریز منتشر شد، اما پس از مرگ او و به همت محمد دیهیم (مدیر شرکت چاپ کتاب) و حاج حسین‌آقا نخجوانی، دیوان کامل آثارش (فارسی/ ترکی) به همت انجمن معارف آذربایجان (١٣٢٢ شمسی) بار دیگر منتشر شد.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.