رئیس سازمان نظام پرستاری تبریز از ردیابی دو مدرک پرستاری و چهار مدرک کمک پرستاری جعلی در پنج ماه اخیر خبر داد و گفت: جعلی بودن مدارک از نظر سازمان نظام پرستاری محرز شده است و پرونده در مرحله دادرسی قرار دارد، این نوع خطاها بیشتر در بیمارستان‌های خصوصی اتفاق می‌افتد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، عبداله صفری در نشست خبری به مناسبت هفته پرستار با بیان این که طبق اطلاعات و آمار ثبت شده در سامانه، در حال حاضر حدود 130 هزار پرستار در کشور فعالیت دارند، اظهار کرد: این آمار رسمی بوده و عمدتا مربوط به بخش‌های دولتی است، اما با در نظر گرفتن بخش‌های غیردولتی و آمار غیررسمی، بیش از 2500 پرستار در کشور مشغول به فعالیت هستند.
وی از وجود 192 دانشکده پرستاری در سطح کشور خبر داد و گفت: همه ساله حدود 10 هزار پرستار در این دانشکده‌ها تربیت و وارد چرخه کار می‌شوند.
وی با بیان این که در حاضر برای جبران کمبود نیروی پرستاری در کشور، باید حدود 150 هزار پرستار وارد چرخه خدمت شوند، تاکید کرد: هر چند آذربایجان شرقی از نظر تعداد پرستار، وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری دارد، اما ما هم در استان، یک هزار نفر پرستار، 300 نفر نیروی اتاق عمل، 200 نفر نیروی هوشبری و 900 نفر کمک پرستار، کم داریم و در مجموع با کمبود 2400 نفری نیروی پرستاری در استان، مواجه هستیم.
صفری اضافه کرد: پس از بررسی‌های کارشناسانه توسط معاونت پرستاری و سایر ارگان‌های ذی ربط مقرر شد تا در رشته پرستاری، 18 هزار نفر نیرو جذب کنند که پس از رفتن به سازمان مدیریت به 9 هزار نفر تقلیل یافت که این تعداد، پاسخگوی جبران کمبود نیرو در حوزه پرستاری نیست.
وی از فعالیت شش هیات مدیره پرستاری در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: هیات مدیره شهرستان تبریز، 550 نفر عضو دارد و می‌توان گفت بیش از 70 درصد پرستاران، عضو سازمان نظام پرستاری هستند.
وی با اشاره به پروانه صدور صلاحیت حرفه‌ای برای پرستاران، بیان کرد: حدود یک سوم پرستاران در استان ما دارای صلاحیت حرفه‌ای و پروانه کار هستند.
رئیس سازمان نظام پرستاری تبریز با اشاره به رویکرد وزارت بهداشت و تقسیم بندی پرستاران، گفت: برای تقسیم بندی و تخصصی‌تر شدن خدمات پرستاری، دوره‌های پودمانی کوتاه مدتی برگزار شده و پرستاران به گروه‌های فنی، ویژه و متخصص، تقسیم می‌شوند.
وی از معرفی بیمارستان اخلاق محور در سال آینده خبر داد و افزود: این برنامه توسط کمیته اخلاق بالینی و حرفه‌ای و برای سوق دادن پزشکان و پرستاران به سمت اخلاق گرایی بیشتر، اجرا می‌شود.
وی با اشاره به عمده مشکلات پرستاران، افزود: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، 11 سال است که خاک می‌خورد و اجرا نمی‌شود، در حالی که بعضی قوانین یک شبه تصویب و اجرا می‌شوند.
صفری گفت: قانون مشاغل سخت و زیان آور هم که مربوط به 29 سال قبل است، تا به امروز به درستی اجرا نشده است، چرا باید پرستاران برای رسیدن به حق مسلمشان این قدر اذیت شوند.
وی با اشاره به برخی رفتارهای توهین آمیزی که متوجه پرستاران است، بیان کرد: پرستاران ما تا به کی باید شاهد کتک کاری و توهین به ویژه در اورژانس‌ها باشند.
وی با اشاره به خطرات و نتایج زیانبار ناشی از فعالیت مراکز غیر مجاز و مداخلات افراد غیرمتخصص، فرسودگی شغلی، اضافه کاری‌های اجباری و مطالبات باقی مانده را از دیگر مشکلات پرستاران دانست.
ارشدی، نائب رئیس هیات مدیره سازمان نظام پزشکی تبریز نیز در ادامه این نشست با اشاره به مرگ‌های خاموشی که در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: مرگ خاموش برخی بیماران به دلیل کمبود نیرو در تمامی بیمارستان‌های کشور اتفاق می‌افتد، طبیعی است اثرات بلند مدت کمبود نیرو خودش را در قالب مرگ خاموش برخی بیماران نشان دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد رسانه‌ها در فضای مجازی و آلودگی اطلاعات، رسانه‌ها بر مبنای تعهد رسانه‌ای و کنکاش در راستای انتشار اخبار درست، تلاش کنند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.