ابوالقاسم سلطانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه مجموع مساحت بافت های ناکارآمد شهری در این استان ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار شامل سکونتگاه های غیررسمی، ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بافت فرسوده ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار است، گفت: 55 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد.
وی اعلام کرد: ۳۲ درصد جمعیت استان آذربایجان شرقی معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این بافت‌های ناکارآمد سکونت دارند.
وی گفت: ۱۵ عنوان پروژه به منظور اجرایی شدن برنامه بازآفرینی شهری پایدار در محلات ناکارآمد و فرسوده در سال جاری در حال انجام است که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت عملیاتی دارد.
وی اعلام کرد: بیش از 47 میلیارد تومان برای ساماندهی این مناطق اختصاص یافته است و به کل استان تزریق خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ باید ۴۸ محله ناکارآمد و فرسوده شهری از ۸ شهرستان در آذربایجان شرقی بازآفرینی شود، گفت: در این راستا ۱۸ محله برای سال ۹۷ در اولویت اجرای برنامه بازآفرینی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه ۶ هکتار زمین به منظور جابجایی ساکنین سکونتگاه های غیررسمی توسط اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، در اختیار شهرداری گذاشته شده است، گفت: تعداد واحدهای در حال ساخت برای جابجایی ساکنان سکونتگاه های غیررسمی ۶۰۰ واحد و تعداد واحدهای تحویل داده شده ۱۷۱ واحد است.
وی یادآوری کرد: اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی متعهد شده که ۹۴۰ تن قیر به شهرداری برای آسفالت معابر محلات تحویل دهد و تاکنون ۷۵۰ تن از این میزان را تحویل داده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اعلام کرد: برای برنامه جامع اقدام مشترک استان آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان و برای برنامه جامع اقدام مشترک شهر تبریز یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، پروژه تعریف شده که باید انجام شود.
سلطانی اظهارداشت: در حال حاضر فعالیت عمده ما شناسایی زمین های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان و سازمان های دولتی برای اختصاص به اجرای مصوبات برنامه بازآفرینی شهری است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل انقباضی بودن طرح جامع تبریز، با محدودیت واگذاری زمین برای اجرای سیاست های برنامه بازآفرینی شهری در این کلانشهر مواجه هستیم.
بر اساس طرح برنامه ملی بازآفرینی شهری که اجرای رسمی آن از بهمن 1396 آغاز شده سالانه 10 درصد بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در سطح کشور بازسازی می شود.
یکهزار محله در 465 شهر کشور در سطحی به وسعت 55 هزار و 104 هکتار جزو بافت ناکارآمد شهری است.
'کاهش فقر شهری، ارتقای تاب آوری شهری، ارتقای هویت و منزلت مکانی و افزایش حکمرانی محلی' از اهداف کلان محلی این طرح هستند. در این چارچوب قرار است تا پایان اجرای برنامه ششم توسعه نیمی از محله های هدف طرح بازآفرینی شهری مشتمل بر یکهزار و 334 محله که در مجموع 9 میلیون نفر را در خود جای داده اند با اختصاص سالانه 25هزار میلیارد تومان بازسازی شود.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.