به گزارش این هفته نامه، آذربایجان شرقی به واسطه موقعیت جغرافیایی و پیشینه فعالیت های تجاری از کانون های توسعه روابط کشورمان به خصوص با کشورهایی همچون ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان به شمار می رود و در این بین نمایندگی وزرات امور خارجه در استان نقش مهمی در برقراری روابط و تعمیق همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دولت و بخش خصوصی با سایر کشورها به ویژه کشورهای یاد شده ایفا می کند.
از همین رو در گفت و گویی با مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان سعی کردیم بیشتر با وظایف این نمایندگی آشنا شده و نقشی را که این دفتر در برگزاری رویداد تبریز 2018 ایفا کرد را جویا شویم.
اسماعیل بابایی راغب اظهارداشت: تمامی وظایف و مسئولیت هایی که در تهران به عهده وزارت امور خارجه است در استان ها به عهده این نمایندگی بوده و چنانچه یک تبعه خارجی یا یک نهاد مسئول استانی در ارتباط با وزارت خارجه درخواستی داشته باشد از طریق این دفتر با ادارات و معاونت ها و بخش های مختلف وزارت خارجه در تهران هماهنگی می شود.
وی ادامه داد: هر آنچه که مربوط به ارتباطات خارجی استان تلقی می شود، اعم از ارتباط یک تبعه خارجی، هماهنگی هیات هایی که از استان به خارج کشور اعزام می شوند یا هیات هایی که در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی قرار است وارد استان شوند از طریق این دفتر هماهنگ می شود.
وی خاطرنشان کرد: انجام امور افرادی که به هر طریقی در خارج از کشور با مشکلاتی مواجه شوند تحت عنوان برنامه ها و حمایت های کنسولی از طریق این دفتر انجام می شود.
وی همچنین گفت: افرادی که مبادرت به ازدواج می کنند حتی صدور حکم ازدواج آنها به لحاظ شرعی و قانونی از طریق این دفاتر به سفارتخانه ها در خارج از کشور منعکس می شود.
بابایی راغب در مورد ویزای الکترونیکی که در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز صادر می شود توضیح داد: به جز 10 کشور که در واقع قابلیت صدور ویزا برایشان در فرودگاه مانیست، تمام کشورهای دنیا اتباعشان با مراجعه به دفاتر ما در فرودگاه های کشور از جمله فرودگاه بین المللی تبریز می توانند درخواست ویزا کنند.
وی گفت: اگر درخواست کننده ها مشکلی به لحاظ امنیتی و مشکلی به لحاظ مراجع ذیربط داخلی نداشته باشند ویزای آنها در فرودگاه صادر می شود.
بابایی با اشاره به اینکه در زمان حاضر از طریق مراجعه به سایت www.e_visa.mfa.ir این درخواست ها استعلام می شود، گفت: در مدت 3 تا 5 روز کاری برای پاسخ به این درخواست ها از طریق این سیستم الکترونیکی زمان نیاز است تا پاسخ دریافت شود.
وی اضافه کرد: با مجوزی که به متقاضیان ویزا ارائه میشود از طریق همان سایت و به ایمیلی که در سایت اعلام کردند پاسخ استعلام ارسال شده و به محض ورود به فرودگاه بین المللی تبریز یا دیگر فرودگاه های بین المللی در کشورمان ویزایشان بدون معطلی صادر می شود.

* از چه زمانی در تبریز ویزای الکترونیکی صادر می شود؟
مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان آذربایجان شرقی گفت: این سیستم که معروف به سیستم آسان ویزا می باشد، قبل از شروع سال 2018 افتتاح شده و 5 ماه قبل هم سیستم جدیدی روی این سیستم نصب شده به این صورت که ما برای اتباع خارجی یک برچسب ویزا را هم حذف کردیم یعنی مجوزی که در فرودگاه تبریز تایید شده است بدون اینکه برچسب ویزا به پاسپورت مسافران ورودی الصاق شود از گیت رد می شوند و از طرف نیروی انتظامی هم با استناد به تاییدیه سیستم اجازه ورود به آن تبعه خارجی داده می شود و این خیلی کار را روانتر، آسانتر و سریعتر می کند.

* در مورد رویداد تبریز 2018 وزارت امور خارجه چه نقشی داشت؟
بابایی راغب در مورد نقش وزارت امور خارجه کشورمان در زمینه رویداد تبریز 2018 گفت: با هماهنگی وزارت امور خارجه و با مشارکت سازمان کنفرانس اسلامی، تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شد.
وی خاطرنشان کرد: در سال های 2016 و2017 جلسات مختلفی در سطح استان و در سطح ملی با مراجع مختلف در ریاست جمهوری و وزارتخانه های مرتبط در تهران برای این رویداد بین المللی برگزار شد و با مصوبات ملی چند رویداد بین المللی در حوزه های مختلف شهری، اقتصادی، قضایی و بویژه ورزشی در سطح استان برگزار شد.
وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری شاهد تحولات خوبی در سال 2018 در تبریز بودیم، اظهارکرد:
2018 بهانه ای بود که بتوانیم تبریز را در معرض نگاه کشورهای خارجی قرار بدهیم .
وی گفت: حضور سفرای خارجی مختلف در تبریز و دیدار با مقامات استانی و حضور در برنامه های مختلف در حوزه اقتصادی، تجاری و شهری موجب آشنایی آنان با ظرفیت های استان شد و به یقین در جذب سرمایه گذار و گردشگر خارجی بی تاثیر نخواهد بود.
بابایی با اشاره به آثار و تبعات دراز مدت رویداد تبریز 2018 اظهارداشت: تبریز 2018 فقط در سال 2018 خلاصه نخواهد شد یعنی ما در برهه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت نتایج این رویداد را خواهیم دید.
وی با بیان اینکه در مراسم افتتاحیه و پیش رویداد تبریز 2018 در دی ماه سال گذشته، از وزارت امور خارجه، معاونت دیپلماسی و رئیس مرکز دیپلماسی و سخنگوی وزارت امور خارجه شرکت کردند و همچنین سفارتخانه های مختلفی از جمله کشورهای اندونزی، تاجیکستان و عراق سفرای خودشان را به این برنامه فرهنگی اعزام کردند و در رویداد افتتاحیه هم که در اردیبهشت ماه سال جاری با حضور رئیس جمهور و چند تن از وزرای دولت در تبریز برگزار شد و 70 تا 80 نفر مهمان خارجی در سطح سفرا، وزرا، معاونین وزرا و روسای سازمان های گردشگری کشورهای اسلامی حضر داشتند، عنوان کرد: وقتی یک سفیر یا یک نماینده یا دیپلمات خارجی به تبریز سفر کرده و یک گزارشی از تبریز برای کشور خودش در حوزه اقتصادی تهیه می کند این ممکن است سال های آینده در جذب سرمایه گذار در حوزه هایی که ما به آنها معرفی کردیم موثر واقع شود و آنها را جذب کند.
وی خلاصه کردن رویداد تبریز 2018 به چند برنامه نمادین را جفا در حق این رویداد دانست و گفت: حرکت های انجام شده بایستی در سال های آینده پیگیری شده و مراجع مختلف پیشنهادهای خودشان را ارائه کنند تا ما آنها را به نتیجه برسانیم.

*نقش نمایندگی وزارت امور خارجه در این مبادلات چقدر است؟
بابایی اظهارداشت: نقش وزارت خارجه به عنوان تسهیل کننده کلیه روابط خارجی بسیار مهم است و اگر این نمایندگی وظایف خودش را در زمینه های مختلف همچون توسعه مراودات هیات های خارجی و تبادل هیات های خارجی و ورود اتباع خارجی به خوبی ایفا کند نقش مهمی را در افزایش و تعمیق روابط ایفا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه به سهم خودش با ایجاد سیستم الکترونیکی صدور ویزا و تسهیلاتی که در فرودگاه تبریز آماده کرده و در کمترین زمان یک تبعه خارجی می تواند وارد کشورمان شود در واقع نقش خودش را به خوبی توانسته ایفا کند و گام های بسیاربزرگی را در این زمینه در استان برداشته و درخواست هایی که ما از مراجع مختلف در استان می گیریم در کمترین زمان پاسخگو هستیم.

*چه تعداد روادید صادر شده است؟
مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان آذربایجان شرقی در مورد تعداد روادید صادر شده در استان گفت: روادیدی که در سال 96 و97 صادر کردیم بیش از 3 هزار فقره بوده ولی اینها تمام توریست هایی که وارد استان ما شده اند نیست چون یکسری از افراد ویزاهایشان را از طریق سفارتخانه های ما در خارج کشور و کشور مبدا می گیرند .

* تعامل شما با کنسولگری های مستقر در تبریز چگونه است؟
بابایی گفت: وزارت خارجه در کنار همه وظایف، ارتباط با نمایندگی های خارجی در ایران را هم جزو وظایفش می داند و در استان ما کنسولگری جمهوری آذربایجان و کنسولگری ترکیه تعاملات بسیار نزدیکی با ما دارند.
وی افزود: کنسولگری ها درخواست هایی برای امور اداری و مستخدمین خودشان و در واقع تسهیل رفت و آمدشان، مسائل گمرکی و صدور ویزا دارند که همه از طریق دفتر نمایندگی وزارت خارجه در تبریز انجام می شود.

* در ارتباط با صدور روادید تبریز چندمین فرودگاه برای صدور ویزا می باشد؟
بابایی در مورد جایگاه تبریز در صدور ویزا گفت: در داخل کشور فرودگاه هایی که مهم و بین المللی هستند این کار را انجام می دهند و فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد و اهواز بیشترین ویزا را صادر می کنند.
وی با اشاره به اینکه تبریز پس از فرودگاه بین المللی تهران دومین فرودگاه کشور می باشد که به سیستم صدور روادید الکترونیکی مجهز شده اس، اعلام کرد: در بخش مربوط به حذف برچسب روادید از پاسپورت های خارجی فرودگاه سوم کشور هستیم که این سیستم را نصب کردیم و خدمات ارائه می دهیم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه جذب گردشگر خارجی پس از اصفهان، شیراز و تهران قرار داریم، گفت: باید تلاش کنیم با تبلیغات و برنامه های فرهنگی از طریق سازمان میراث فرهنگی و نهادهای دیگر سهم خود را افزایش دهیم.

سخن آخر؟
بابایی در پایان حمایت های مادی و معنوی که مسوولان استان به خصوص امام جمعه و استاندار تبریز از وزارت خارجه بویژه در دوره اخیر داشتند را شایان توجه و قابل تقدیر دانست.
وی اظهارداشت: در سال های گذشته تعاملات خیلی خوبی با مقام ها داشتیم و حمایت های خوبی را از طرف آنها شاهد بودیم.
بابایی نگاه تخصصی حجت الاسلام آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی به دفتر وزارت خارجه در استان و حمایت های ایشان را ارزشمند شمرد و اظهار امیدواری کرد: در آینده هم حمایت های خودشان را داشته باشند تا این دفتر بتواند به عنوان متولی سیاست خارجی استان وظایفش را بهتر از گذشته انجام دهد.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.