به گزارش ایرنا، احمد فیضی روز چهارشنبه در نخستین همایش « تبریز هوشمند»، از برنامه ریزی برای گسترش شبکه فیبر نوری در این شهر خبر داد و افزود: ایجاد پنجره واحد شهری، فراهم ساختن نقشه جامع تبریز برای گردشگران و ایجاد سامانه خدمات شهروندی از جمله اقدام های این سازمان در راستای شهر هوشمند است.
وی از برگزاری همایش بین المللی شهر هوشمند در اردیبهشت سال 98 در تبریز خبر داد و اظهار داشت: در این همایش تبریز به عنوان شهری ملی و تاریخی به دنیا معرفی و آخرین اقدام های شهر هوشمند در آن بررسی می شود.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز یادآوری کرد: شهر هوشمند برای برنامه ریزان شهری به علت افزایش سالانه جمعیت شهرها در اثر پدیده مهاجرت، اقتصاد شهری، توسعه پایدار و زیست محیطی از اهمیت به سزایی برخوردار است.
فیضی با اشاره به نقش شهرداری در شهر هوشمند، ادامه داد: شهرداری تبریز پیگیر این موضوع بوده ولی تنها شهرداری متولی آن نیست و باید تمام ذی نفعان شهر در این زمینه مشارکت کنند.
وی گفت: دولت و حاکمیت در حوزه شهرهای هوشمند باید بستر لازم را برای فعالیت و مشارکت بخش خصوصی فراهم کند و مدیران شهری نیز از آن حمایت کنند.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز، افزایش کیفیت زندگی را از جمله چشم اندازهای شهرهای هوشمند اعلام کرد و اظهار داشت: این شهرها انسان محور و شهروند محور بوده و به سوی کارآمدی، عدالت محوری و رفاه هر چه بیشتر مردم حرکت می کند.
فیضی با اشاره به سیر رشد شهرهای هوشمند در دنیا، افزود: تا سال 2018 بیش از 22 درصد کلانشهرها به سمت شهرهای هوشمند حرکت کرده و تبریز نیز باید سریع تر به این جایگاه دست یابد.
وی یادآوری کرد: هر شهری بر اساس اولویت های خود به سمت شهر هوشمند رفته و اولویت های تبریز نیز در این مسیر حمل و نقل، ترافیک، پسماند و جمع آوری زباله است با حرکت در این جهت می توان بسیاری از هزینه های صرف شده در این حوزه ها را کاهش داد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تبریز نیز در این همایش با تاکید بر تاسیس رصدخانه شهری برای هوشمندسازی شهر گفت: با استفاده از این امکان می توان تغییرات شهر را در مناطق مختلف مورد بررسی قرار داد و پیش بینی های لازم را انجام داد.
فریدون بابایی اقدم افزود: در این مجموعه لایه های مختلف اطلاعات جمع بندی شده و در مواقع مختلف می تواند مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه پایش اطلاعات از اقدام های مهم در رصدخانه های شهری است، اظهار امیدواری کرد: در بودجه سال آینده شهرداری تبریز موضوع تاسیس رصدخانه مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تبریز یادآوری کرد: نبود اطلاعات و عدم پیش بینی های لازم باعث شده در یک دهه گذشته شاهد از بین رفتن بسیاری از اراضی و تبدیل آن ها به بافت مسکونی و تجاری در تبریز باشیم.
بابایی اقدم ادامه داد: با هوشمند کردن شهرها می توان اقدام های بزرگی در شهرها انجام داد به طوری که هوشمند سازی شهرها مزایای بسیاری به همراه دارد.
وی با اشاره به نقش فناوری نوین در مقوله توسعه پایدار شهری یادآوری کرد: نه گفتن به فقر، برابری جنسیتی، آب سالم و بهداشتی، شغل مناسب، استفاده بهینه از انرژی، مصرف مسئولانه و سیستم مشارکتی از مهمترین موضوعات توسعه شهری است.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.