محسن نریمان روز چهارشنبه در جلسه ای با مدیر گمرک مرکز نوردوز با اشاره به اهمیت افزایش تبادل کالا و مسافر با کشورهای همسایه، تاکیدکرد: تلاش می کنیم در آستانه عید نوروز، بسترهای تبادل گردشگر بین ایران و ارمنستان را تقویت کنیم.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس از برنامه ریزی برای ساخت هتل در مرکز نوردوز خبر داد و گفت: منطقه آزاد ارس به خصوص در نواحی مرزی چون نوردوز این ظرفیت را دارد که تهدیدهای کنونی اقتصادی در کشور را به فرصت تبدیل کند.
نریمان همچنین گفت: گیت نوردوز در این مرز احداث می‌شود تا محدوده موجود به صورت کامل به حالت گمرکی درآمده و تمام قوانین گمرکی در این گیت اجرا شود.
حبیب مقدم، مدیر گمرک نوردوز نیز در این جلسه با ارائه آمار صادرات و واردات از این مرز گمرکی گفت: در طول یک سال گذشته 120 میلیون دلار کالا از مرز نوردوز صادر شده است که 20 میلیون دلار آن به صادرات از شهرستان جلفا و 100 میلیون دلار به کالاهای صادراتی از سایر استان ها اختصاص داشت.
وی افزود: کالاهای ساختمانی بیشترین سهم را در بین کالاهای صادر شده یک سال گذشته از این مرز دارد.
مقدم اعلام کرد: در سال گذشته 103 هزار نفر از کشور ارمنستان به ایران تردد داشتند و در 7 ماهه نخست سال جاری نیز 126 هزار نفر تردد به خاک ایران ثبت شده است .
وی همچنین گفت: در حدود یک میلیون دلار صادرات چمدانی در 9ماهه سال جاری از مرز نوردوز ثبت شده است .
مقدم خاطرنشان کرد: از مهمترین اتفاقاتی که با تردد اتباع ارمنی به ایران اتفاق افتاد، آشنایی این افراد با کالاهای ایرانی بود.
وی اظهارداشت: اگر نوسانات ارزی به حالت قبلی برگردد، ارامنه به خاطر آشنایی با کالاهای ایرانی، مشتری دائمی این کالاها خواهند بود.
گمرک نوردوز در 65 کیلومتری شهر جلفا و در حاشیه رودخانه ارس قرار دارد که تنها مرز مشترک با کشور ارمنستان نیز به‌شمار می‌رود و حجم عملیاتی آن با توجه به این‌که این گمرک هشت هکتاری با 16 سال سابقه، تنها کریدور ارتباطی ارمنستان در مسیر شمال-جنوب شناخته می‌شود، همواره رو به رشد بوده است.
رویه گمرکی جاری در آن نیز به صورت ترانزیت داخلی و خارجی است و به دلیل عدم وجود انبار مسقف، کالاها به صورت ترانشیت و ترانزیت صادر می‌شوند.
عمده کالاهای تخلیه و بارگیری شده در گمرک نوردوز شامل کود شیمیایی، مصالح ساختمانی، سیمان، میوه و سبزیجات است.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.