«نیازعلی ابراهیمی پاک» روز پنجشنبه در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی ابتدای امسال به علت سرمای دیر رس بین 70 تا 100 هزار میلیارد ریال متحمل خسارت شد.
وی با اشاره به اینکه دولت در ماده 12 قانون بیمه محصولات کشاورزی در حدود 10 هزار میلیارد ریال برای بیمه محصولات زراعی و باغی پیش بینی کرده است، اظهار داشت: به طور تقریب بین 4000 تا 5000 میلیارد ریال نیز از حق بیمه تامین شده و در مجموع با 20 هزار میلیارد ریال باید خسارات وارده بر این بخش مدیریت شود.
وی افزود: سهم دولت در بیمه محصولات کشاورزی بین 60 تا 70 درصد است، که این مسئله موجب نارضایتی در پرداخت غرامت به خسارت دیدگان شده است.
عضو هیئت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی اظهار داشت: خطر پذیری در بیمه کشاورزی بسیار بالا است و بیمه های تجاری حاضر به پذیرفتن این ریسک نیستند.
ابراهیمی پاک ادامه داد: از سال 1363 تا کنون 60 تا 70 درصد حق بیمه توسط دولت و بقیه توسط بیمه گذار پرداخت می شود که بر حسب نوع محصول متغیر و متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و سیستان و بلوچستان امسال در بسترخشکی و خشکسالی و زیر خط قرمز قرار دارند، گفت: آذربایجان شرقی بالای 20 درصد خشکسالی دارد و این مسئله می تواند در آینده خسارات سنگینی بر بخش کشاورزی استان وارد کند.
وی همچنین با بیان اینکه در سال زراعی 96-95 غرامت بیمه پرداخت شده به استان یکهزار و 140 میلیارد ریال است، گفت: کل مبلغ غرامت تائید شده استان از اول سال 1397 تا امروز 58 میلیارد ریال است که در مقایسه با سال زراعی 95-94 و سال های قبل از آن عدد پائینی را نشان می دهد و از این مبلغ نیز تنها 33 میلیارد ریال پرداخت شده و بقیه آن در مرحله پرداخت قرار دارد.
ابراهیمی پاک اظهار داشت: یکی از سیاست گذاری های صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال آینده، بیمه گری بصورت استانی و منطقه ای براساس شرایط و موقعیت هر استان است و نسبت غرامت پرداخت شده در استان آذربایجان شرقی به سهم بیمه گذار، عدد 3.34 است.
به گزارش ایرنا، امسال 25 هزار هکتار اراضی زراعی و 105 هکتار از باغات استان تحت پوشش صندوق قرار گرفته است، که در بخش محصولات زراعی تنها 50 درصد مزارع سال گذشته بیمه شده است.
/3071/3093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.