به گزارش ایرنا، در حالی که تصور عموم بر این بود که با خروج آمریکا از برجام مشکلات اقتصادی به ویژه در صنعت و تولید و بخش نفت و پتروشیمی بر ایران حاکم شود، اما صنعت پتروشیمی با وجود محدودیت های ایجاد شده برای صادرات در دوران تحریم، از این مشکل در امان ماند .

** با وجود تحریم ها همچنان افزایش تولید داریم
مدیر عامل پتروشیمی تبریز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در شرایطی که تحریم های ظالمانه علیه کشورمان اعمال شده است، ما 15 درصد افزایش تولید در محصولات مان داریم.
سیاوش درفشی از فعالیت واحد ساخت داخل خبر داد و گفت: اقداماتی که در این خصوص انجام شده عبارت از تهیه نقشه ها، تکنولوژی ساخت، تعیین مواد و شناسایی شرکت های داخلی است.
وی با بیان اینکه 60 درصد تولیدمان به صادرات اختصاص دارد، افزود: با وجود محدودیت های بانکی و حمل و نقل، پتروشیمی تبریز هنوز هم تامین کننده مواد کشورهای اروپایی و آسیایی است و به خاطر نزدیکی به اروپا عمده محصولات به کشورهای اروپایی صادر می شود.
درفشی ادامه داد: پتروشیمی تبریز سال آینده با همت و توان مهندسان ایرانی ، به خط لوله 2 هزار کیلومتری اتیلن غرب متصل می شود تا با کاهش هزینه های تامین مواد اولیه تولیدات خود را با قیمت پایین تر در اختیار مشتریان قرار دهد.
وی با بیان اینکه این مجتمع نه تنها در عرصه تولید حرفی برای گفتن دارد، اظهار داشت: با تکیه بر دانش و توانایی کارشناسان داخلی، بزرگ ترین واحد زیست محیطی را مطابق با استانداردهای بین المللی طراحی کرده ایم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی هم در مورد تاثیر خروج امریکا از برجام بر صادرات محصولات پتروشیمی گفت: با توجه به ساختارهایی که در بخش پتروشیمی ایجاد کرده ایم، دچار مشکل نخواهیم شد.
مهدی شریفی نیک نفس، یادآوری کرد: پس از اجرای برجام نیز مشکلاتی مانند مسائل بانکی به‌طور کامل رفع نشده بود، بنابراین خروج آمریکا از برجام، چندان تاثیرگذار نیست.
شریفی نیک نفس درباره احتمال بازگشت تحریم‌های کشتی‌ها و محدودیت انجام بیمه محموله‌های پتروشیمی نزد شرکت‌های خارجی گفت: پیش از این نیز همین مشکل‌ها را داشتیم که برای رفع آنها، بیمه‌های داخلی اقدام به ایجاد کنسرسیوم‌های بیمه‌ای کردند و مشکل حل شد.
به گزارش ایرنا، از سال 1392 تاکنون تعداد واحدهای پتروشیمی (بدون محاسبه دو مجتمع سرویس‌های جانبی متمرکز) از 43 به 53 واحد افزایش یافته و ظرفیت نصب شده نیز از 59.8 میلیون تن به 64.9 میلیون تن رسیده است.
پیش‌بینی می‌شود در سال انتهایی برنامه ششم توسعه، ظرفیت نصب شده این صنعت در کشور به 1.172 میلیون تن، تولید انواع محصولات پتروشیمی به 152.8 میلیون تن و مقدار فروش کل 98.7 میلیون تن به ارزش 54 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی برسد.
ایران در جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ محصولات پتروشیمی خاورمیانه، سهم 23.6 درصدی از کل ظرفیت تولید خاورمیانه را در اختیار دارد.
مجتمع‌های پتروشیمی ایران سال گذشته بیش از 22 میلیون و 410 هزار تن محصول به ارزش بیش از 12 میلیارد دلار صادر کردند.
بر اساس اعلام گمرک ایران، در 7 ماهه نخست امسال، 27 میلیارد و 229 میلیون دلار صادرات غیرنفتی صورت گرفته و عراق با 5 میلیارد و 730 میلیون دلار در صدر کشورهای واردکننده کالا از ایران قرار دارد.
به این ترتیب تا پایان مهر ماه سال‌جاری صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 13.35 درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.
6132/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.