به گزارش ایرنا، انتشار فیلم آنچه که گفته می شود قطع درختان جنگل های ارسباران است، در شرایطی که حوزه محیط زیست با مشکلات متعددی مواجه است، نگرانی هایی را درباره خطر نابودی جنگل های ارسباران موجب شد، به ویژه اینکه وسعت این منطقه جنگلی حفاظت شده در پنج دهه اخیر به دلیل جنگل زدایی و قطع درختان به شکل چشمگیری کاهش یافته است.
سخنگوی اداره‌کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی در این باره به ایرنا گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام گرفته توسط اداره‌کل محیط زیست استان، درختان قطع شده مربوط به یک کارگاه چوب‌بری در 3 کیلومتری مسیر کلیبر-اهر است.
داود قاسم زاده افزود: طبق بررسی‌های انجام گرفته، درختان قطع شده درختان باغی بوده و داخل منطقه حفاظت شده نیست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه هیچ درخت جنگلی در فیلم انتشار یافته از قطع درختان در فضای مجازی وجود ندارد، گفت: درختان قطع شده در این فیلم از نوع جنگلی نبوده و مجموعه از چوب آلات باغی مسن و پوسیده هستند و فیلم ارتباطی با جنگل های ارسباران ندارد.
داور نامدار با یادآوری اینکه اجازه قطع درختان تنها به دلیل پوسیده و مسن بودن، آن هم در باغات درجه سه و پایین‎تر، داده شده است، افزود: بخش عمده‌ای از درختان نمایش داده شده در فیلم انتشار یافته در فضای مجازی، صنوبر یا تبریزی هستند که جزو درختان غیرمثمره محسوب می شوند.
وی اظهار کرد: قطع این درختان با اطلاع اداره کل منابع طبیعی استان و پس از بازدید فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان و شهرستان، کارشناسان محیط زیست و تهیه صورت جلسه و ثبت مستندات توسط همکاران منابع طبیعی انجام شده است.
نامدار اضافه کرد: با توجه به اهمیت ویژه منطقه حفاظت شده ارسباران (قره داغ)، نظارت‎ها در این منطقه ویژه است.
وی یادآوری کرد: سازمان منابع طبیعی نهال‎هایی مثل تبریزی را درنهالستان‎ها تولید می کند و به طور رایگان در اختیار بخش خصوصی، روستاها و نهاد‌های عمومی قرار می دهد تا با کاستن از میزان اتکا به جنگل‎ها، نیاز مردم و صنایع به چوب تامین شود.
وی تشریح کرد: با توجه به این که امسال، طرح تنفس جنگل‎های شمال اجرا شده و اجازه برداشت چوب آلات جنگلی به کسی داده نشده است، صنایع و کارگاه‎ها مجبور به تامین چوب از باغات شخصی شده‎اند.
وی تاکید کرد: ما اشراف و تسلط کاملی بر این مورد داریم و به طور قطع می گویم جنگل‎های ارسباران، به هیچ عنوان مورد تعرض قرار نگرفته‎اند، نظارت‌ها را نیز تشدید کرده‎ایم تا کسی اجازه سوء استفاده پیدا نکند.
در همین حال نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد بیش‌تر از یک سال است که کارخانه‌ های چوب‌بری شمال به درختان باغات کلیبر روی آورده‌اند.
الله قلی قلی زاده، قلع و قمع درختان منطقه را خطری جدی برای محیط زیست و فضای سبز دانست و افزود: باغداران حتی اجازه بریدن درخت‌هایی مثل درخت‌های گردو را هم می‌دهند و اگر این شیوه ادامه داشته باشد، در آینده‌ای نه‌چندان دور کلیبر به کویری بی‌آب و علف تبدیل می‌شود.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد مردم و باغداران به دلیل مشکلات اقتصادی و رفع نیاز معیشتی، حتی اجازه بریدن درختان 200ساله را هم می‌دهند.
وی یادآوری کرد: این کار مشکل قانونی ندارد، اما یک رویه بدی است که اکنون به جان منطقه ارسباران افتاده و هرروز بر شدت آن افزوده می‌شود.
وی تاکید کرد: درختانی که مخصوص استفاده در کارخانجات چوب‌سازی و کاغذسازی هستند، باید در باغات پرورش داده و سپس قطع شوند؛ آن هم به شرط جایگزین کردن‌شان تا آسیبی به فضای سبز منطقه تحمیل نشود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با تاکید بر اینکه قطع درختان مربوط به جنگل های ارسباران نیست، اعلام کرد: قطع درختان مربوط به باغاتی است که سن آنها گذشته، به طوری که 25 درصد از باغات 110 هزار هکتاری استان، باغ‌های درجه 3 هستند.
اکبر فتحی افزود: سیاست ما در ارتباط با باغ‌های درجه 3 این است که باغات را حذف کنیم، زیرا عمر مفید خود را طی کرده و باردهی خود را از دست داده‌اند.
وی با بیان اینکه سرشاخه‌کاری درختان گردو بریده و مجدد پیوند زده شده و دوباره رشد می‌کنند، اضافه کرد: فیلم منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر بریدن درختان منطقه جنگلی حفاظت شده ارسباران، ارتباطی به این منطقه ندارد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی هم گفت: با برپایی پست های ایست و بازرسی در گلوگاه ها، خودروهای حامل چوب را بازرسی کرده و اجازه هیچگونه اقدامی برای فرار از جرم به متخلفین را نمی دهیم و همه تلاش خود را برای جلوگیری از قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب بکار می بندیم.
سرهنگ محمدرضا حسن زاده با بیان اینکه برای حفاظت از منابع طبیعی نیازمند همراهی و همکاری مردم هستیم، افزود: گسترش و توسعه منابع طبیعی نیازمند عزم و اراده همگانی است و مشارکت عمومی می‌تواند در حفظ منابع طبیعی کشور تاثیری بسیار مطلوبی داشته باشد.
وی ادامه داد: حفاظت و صیانت از جنگل ها و مراتع، وظیفه و نخستین اولویت نیروهای یگان حفاظت استان است و مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی شبانه روز برای برخورد با متخلفان در آمادگی کامل به سر می برند.
ارسباران یا قره داغ، ناحیه جنگلی کوهستانی وسیعی در شمال استان آذربایجان شرقی است که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده‌است.
وسعت جنگل‌های ارسباران 164000 هکتار بوده که از این وسعت 148000 هکتار به عنوان جنگل حمایتی و حفاظتی گزارش شده است.
گونه‌های گیاهی ارسباران شامل؛ بلوط اوری، بلوط سفید، ممرز، کرب، کرکو، کیکم، سرخدار، بارانک، گیلاس وحشی، آردوج، بنه، تیس، ملچ، اوجا، ذغال اخته، قره غات، ال، پر و ... است.
ارسباران به دلیل شرایط اقلیمی خاص آب و هوایی، دارای 1072 گونه گیاهی و 97 گونه چوبی گزارش شده است که حدود 56 درصد این ناحیه را منطقه حفاظت شده شامل می‌شود و جزء یکی از 9 ذخیره‌گاه بیوسفر ایران است.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.